Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem načas nahradily linkové autobusy.

Tramvaje mezi Libercem a Jabloncem načas nahradily linkové autobusy. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Z oprav trati už Vratislavice šílejí. Stihneme to, říká dopravní podnik

  • 22
Už skoro rok denně trpí v autech na výkopy zúžených silnicích, kudy se dá ploužit sotva čtyřicítkou. Do práce cestují rozhrkanými přecpanými autobusy a připadá jim, jako by přes místo, kde žijí, přecházela válečná fronta.

Rozčarování navíc neskrývají obyvatelé Vratislavic nad tím, jak rychle – či spíš pomalu – postupuje rekonstrukce tramvajové trati, která vše výše zmíněné způsobuje.

„To nejsou dělníci, ale banda šneků. Když slezl sníh, čekal bych, že se vrhnou na stavbu a pojedou jak tryskomyši. Ale kde nic tu nic, jen občas se někde partička chlapů opírá o lopaty,“ rozhořčil se obyvatel Vratislavic Jan Polák.

Stanislav Raš, který vykonává technický dozor stavby, to vnímá odlišně.

„Takhle jednoduše se to říct nedá. Závisí to na postupu prací a nedá se určit, zda je něco dobře nebo špatně. Stavba má určitý vývoj. To je jako když budete doma malovat a řeknete si, že to zvládnete za sobotu. A najednou zjistíte, že se omítka loupe, musíte škrábat, sádrovat a všechno je jinak.“

V obdobném duchu se vyjádřil i provozně technický ředitel Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou Ludvík Lavička. „Já bych to teď nehodnotil. Oni mají nějaký termín a dělají všechno pro to, aby jej dodrželi. Uvidíme. To, že je to na hraně, víme všichni.“

Komentovat, zda dělníci dodržují harmonogram, nechtěl. „To je takové ošidné. Mají zkrátka nějaké své postupy, podle nichž práce pokračují a těžko je soudit.“

K polovině dubna, což je čas, kdy by měly po více než roce na trať do Vratislavic vyrazit první tramvaje, s nadějí vzhlíží starosta Vratislavic Lukáš Pohanka.

„Vnímám to stejně jako všichni místní obyvatelé: trvá to dlouho a je to únavné. Už aby se situace vrátila do normálu,“ přeje si. „Je sice fakt, že za poslední dva, dva a půl měsíce se udělalo celkem dost práce. Přesto i já jako laik mám občas obavy, aby se to stihlo včas. Dopravní podnik i dodavatel stavby nás ale ujišťují, že to zvládnou.“

To potvrzuje i dozorující Stanislav Raš. „Věřte tomu, že to hotové bude. Leda by přišlo zemětřesení nebo se stalo něco mimořádného.“

Na spojení z Liberce do Jablonce si lidé ještě počkají

Trať mezi Libercem a Jabloncem se opravuje na dvou úsecích o délce čtyři kilometry.

„První je z Nové Rudy do Vratislavic nad Nisou k zastávce výhybna. Částečně bude dvoukolejný, v úseku přes Vratislavice jednokolejný,“ uvedl Ludvík Lavička.

Trať je koncipovaná tak, že by po ní v budoucnosti mohly jezdit tramvaje s maximální frekvencí pět minut. „Druhý úsek je dlouhý kilometr a stavět se bude mezi zastávkami Měnírna a Brandl v Jablonci nad Nisou,“ doplnil Lavička.

Zatímco Vratislavičtí se tramvají dočkají už záhy, do Jablonce bude provoz obnoven později, v červnu.

„Řeší se tam jednak svah pod dolním nádražím a navíc v rámci centrálního zásobování teplem dojde k úpravám rozvodu plynu, které se dotýkají míst, kudy vedou koleje,“ řekl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar.

Podle něj jde o největší investiční akci dopravního podniku od sedmdesátých let minulého století. Kompletní rekonstrukce má stát přibližně 260 milionů korun.