Nadšenci opravují první libereckou tramvaj, pamatuje ještě císaře pána

  19:00aktualizováno  19:00
Liberecký motorový vůz číslo 3 z roku 1897 pamatuje začátky tramvajového provozu ve městě. Po přestavbě na vlečňák skončil svou kariéru v jedenašedesátém roce. Od té doby sloužila jeho karoserie jako zahradní altán ve čtvrti Růžodol. Před šesti lety ji nadšenci ze sdružení Boveraclub zachránili a nyní chtějí vyrobit provozuschopnou repliku jedné z prvních libereckých tramvají.

Skříň sloužila od šedesátých let jako zahradní altán. | foto: Boveraclub

„Z originální skříně budou využitelné jen některé detaily, které se na jejím torzu zachovaly. Vzhledem k tomu, že skříň je z roku 1898, takže komplet dřevěná a posledních zhruba padesát let stála na zahradě pod širým nebem, tak z ní toho moc použitelného nebude,“ říká předseda Boveraclubu Tomáš Krebs.

Fotogalerie

Přesto se zachovaly takové drobnosti, jako třeba vyklápěcí okénka z větraček na střeše, na kterých jsou vyleptané ornamenty.

„Pokud se nám je podaří zachránit, tak je do tramvaje nainstalujeme a budem si říkat, že tohle sklíčko možná vidělo císaře Franze Josefa, když tady v Liberci byl na návštěvě,“ směje se Krebs.

Ve vozovně už také čeká na renovaci pojezd. Není sice původní liberecký, ale skoro totožný. Boveraclub ho získal u svých kolegů v německém Augsburgu.

„Zjistili jsme, že mají, stejně jako my, sbírku historických tramvají. Ve vozovně měli dva pro nás zajímavé exponáty, a sice sněhové pluhy, postavené na pojezdech jejich originálních tramvají z roku 1898. Přemluvili jsme je k tomu, že nám jeden z pojezdů, který je k motorovému vozu tou nejdůležitější částí,

věnovali,“ prozradil Krebs.

V Augsburgu sice neměli stejný typ tramvaje jako v Liberci, ale konstrukčně byla obě vozidla z pětadevadesáti procent podobná. „Vozové skříně vyráběly jiné firmy, ale pojezd je ze stejné továrny, byť se taky v drobnostech liší,“ upřesnil předseda Boveraclubu.

Vůz byl i filmovou kulisou, jede v něm Medřická s Högerem

Konstrukční řešení bylo oproti jiným vozům, které po Čechách jezdily, ojedinělé. „Na rám podvozku byl položený rám skříně a pak samotná skříň. To bylo pro první liberecké vozy typické. Teď budeme demontovat rám vozové skříně, který rozřežeme a půjde do šrotu. Jednak je znehodnocený seříznutím při přestavbě na pluh a kromě toho je silně zkorodovaný. Podle výkresů necháme vyrobit rám nový,“ plánuje Krebs.

Bude to ale ještě dlouhá cesta. „Dneska samozřejmě existují firmy, které zrenovovat takový podvozek umějí. Ale pokud jedou nějakou sériovou výrobu, není pro ně taková zakázka obchodně výhodná. Spíš je potřeba je přesvědčit k tomu, že to pro ně bude dobrá reklama,“ přemítá Krebs.

První liberecké tramvaje sloužily poměrně dlouho. „Jako motoráky od roku 1897 až do dvacátých, třicátých let. Pak se přestavovaly na vlečné vozy a vyřazovaly se v polovině šedesátých let. Pravdou je, že jejich služba skončila až poté, co se jeden z nich ve vozovně při údržbě prakticky rozpadl,“ prozrazuje Krebs.

Podle určitých detailů lidé z Boveraclubu zjistili, že vůz, který právě zachraňují, si zahrál ve filmu Ošklivá slečna z roku 1959, který se v Liberci natáčel. „Je to vlečňák, do kterého nastupovala Dana Medřická s Karlem Högerem když jeli na Ještěd,“ tvrdí Krebs.

Nejčtenější

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Ti tygři jsou bastardi. Jejich orgány mohu použít, hájí se souzený Berousek

Ludvík Berousek u soudu v České Lípě (21. ledna 2019)

V České Lípě pokračuje soudní jednání, při němž se rozplétá kauza nelegálního obchodu s částmi tygřích těl. Veterinářka...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

Další z rubriky

Čtení v korunách stromů nic nebrání, Vratislavice dostaly desítky milionů

Novou knihovnu a spolkové centrum ve Vratislavicích nad Nisou má propojit...

Novou knihovnu a spolkové centrum začnou letos stavět ve Vratislavicích. Součástí komplexu nad Kulturním centrem...

Žena napadená dogou stihla jen pozdravit. Pak si soused vybavuje křik a krev

Ilustrační snímek

Pes stejného majitele ve vsi řádil už mnohokrát. To tvrdí obyvatelé obce Pihel, kde argentinská doga napadla seniorku....

Firmy kvůli nedostatku sil berou i narkomany, potvrzují experti i odbory

Pervitin

Přibývá lidí, kteří jsou v zaměstnání pod vlivem návykových látek. Shodují se na tom odborníci na drogovou...

Najdete na iDNES.cz