Pátý ročník Ideathonu, 24hodinového maratonu nápadů, přinesl řešení na čtyři praktické výzvy. Ty před skoro šedesát studentů ze sedmi středních škol a Technické univerzity v Liberci (TUL) postavili organizátoři – Agentura regionálního rozvoje (ARR) a CzechInvest.
Hlavní cenu si převzal tým z gymnázií Jeronýmova, Frýdlant a Tanvald, který prosazoval myšlenku, že knihovna je ideálním místem pro hraní deskových her. Porotci ocenili projekt, díky němuž by v liberecké knihovně vznikl prostor pro hráče proslulé fantasy hry Dungeons & Dragons.
„Z výhry máme radost a věříme, že se brzy budeme moct s knihovnou domluvit na realizaci našeho projektu,“ řekla Eliška Krausová z víceletého gymnázia Jeronýmova.
Úkol zaměřený na krajskou vědeckou knihovnu vévodil i kategorii TUL. Tým z tamější pedagogické fakulty přišel s únikovou a interaktivní hrou, která mladé lidi přivede do knihovny pomocí poutavého příběhu. Hrou má provázet Johannes Gutenberg.
„Zatímco on bude studentům představovat knihovnu, studenti budou jemu vysvětlovat, jak funguje náš moderní svět. Není to jen jednostranná cesta,“ upozornila Markéta Záborcová, jedna ze dvou členek týmu.
„Rozhodování o vítězích bylo těžké“
Vítězové v hlavních kategoriích si odnesli šek na 45 tisíc korun. Nadto porota udělila speciální cenu projektům Šance, který propojil sociální podnik s odborníky, a Dotek světla. Autoři druhého zmíněného obhajovali nápad vytvořit ze sklářských komponentů nápisy z Braillova písma, které by pomohly nevidomým s orientací ve veřejném prostoru.
„Shodli jsme se, že rozhodování o vítězích bylo letos velmi těžké,“ konstatovala Anna Provazníková, radní Libereckého kraje pro resort sociálních věcí. Současně vyzdvihla kreativitu a schopnosti soutěžících.
Přesto, že už zná letošní Ideathon vítěze, život svým nápadům teprve vtisknou. Po skončení soutěže je Agentura regionálního rozvoje podporuje, aby na nich dále pracovali a rozvíjeli je. „A je vidět, že to přináší výsledky. Soutěžící z minulých ročníků dnes rozjíždí vlastní projekty, zakládají start-upy nebo se Ideathonu účastní jako mentoři,“ uzavírá Lukáš Jokl z ARR.
Před prázdninami si zájemci budou moci například vyzkoušet simulátory duševních poruch a pro zahraniční turisty bude brzy připravena aplikace Jak polapit Krakonoše. Oba projekty vzešly z loňského ročníku soutěže, jejímž cílem je poskytnout prostor mladým lidem v regionu, zejména jejich kreativitě a nápadům.