Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Předražená nafta. Liberecký kraj zjistil, že osm let přicházel o miliony

  9:45
Až o dvě koruny na litr přeplácel Liberecký kraj naftu, kterou jeho společnost Silnice LK odebírala osm let od firmy Movi oil. Odhalil to audit, který si kraj objednal poté, co z firmy odvolal její vedení Petra Šéna a Josefa Rechcígla. Kraj plnění smlouvy pozastavil a jakmile vyčíslí škodu, chce ji na vinících vymáhat.

Odvolaný šéf Silnic LK Petr Šén tvrdí, že jezdit se vší technikou na nejlevnější pumpu by nešlo. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kolik peněz takto z krajského rozpočtu zmizelo, není lehké zjistit. Smlouva mezi Silnicemi LK a Movi oilem je sjednána na odběr tří milionů litrů ročně. Pakliže by cena byla vždy vyšší o dvě koruny, dosahovala by celková škoda za osm let bezmála 50 milionů korun. Kraj však tvrdí, že to bude méně.

„Odebíralo se méně nafty, než na kolik byla smlouva. Jsme teď ve fázi, že stanovujeme škodu. Ta bude ale jistě v řádech několika milionů,“ podotkl hejtmanův náměstek za dopravu Jan Sviták (SLK).

Smlouva je papírově zdánlivě výhodná: Movi oil se v ní zavazuje poskytovat slevu 2,15 procent za litr z ceny, kterou stanovuje každý týden Český statistický úřad. 

Reálně lze ale vždy natankovat levněji, mnohé čerpací stanice poskytují trvalé slevy velkým odběratelům i dvě koruny na litr, tyto sjednané ceny se ale do přehledů statistiků nedostávají. Ve výsledku tak Silnice LK platily víc, než by musely.

„Nezastírám, že jsem zklamaný a překvapený. Smlouva s Movi oilem měla být po svém vypršení v roce 2018 nahrazena novou. Ale nebyla. Nebudu zdůrazňovat, kdo byl v té době náměstkem za dopravu,“ sdělil hejtman Martin Půta (SLK) v nepřímé narážce na Marka Pietera, který v té době řídil resort dopravy. Nepřímo jej tak označil za hlavního viníka celé situace.

Pieter prosazoval jiný model

Movi oil řídí Tomáš Blažek, švagr podnikatele Jiřího Vařila, který stál u zrodu dopravní společnosti BusLine, třebaže dnes v jejích orgánech oficiálně nefiguruje. Právě BusLine nedávno liberecký hejtman zařadil mezi „dopravní mafii“.

Marek Pieter kdysi spoluzakládal Starosty pro Liberecký kraj. Z politiky se stáhl poté, co neprosadil svůj záměr, aby si kraj nadále objednával autobusovou dopravu od soukromých firem včetně BusLine, hejtman totiž preferoval založení vlastního dopravce. Pieter se ale hájí, že on naopak prosazoval jiný nákupní model.

„Hejtmanovi, náměstkovi za dopravu a generálnímu řediteli Silnic LK jsem nabízel zajištění nákupu pohonných hmot na komoditní burze. Ostatně i zástupci komoditní burzy byli přítomni jednání ve společnosti Silnice LK. Nákupy na komoditní burze jsou jednak v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a za druhé jsou nejvíce efektivním nástrojem k dosažení nejvýhodnější ceny a kvality pohonných hmot. Tak například v letošním roce již nakupují Technické služby města Jablonec nad Nisou,“ hájil se Pieter v rozhovoru pro web Náš Liberec.

Paradoxní je, že na předraženou naftu upozornila MF DNES už v roce 2012. Její nevýhodnost tehdy kritizovali sami Půtovi Starostové pro Liberecký kraj, kteří se zavázali, že hospodaření firmy prověří. Trvalo to ale celých osm let. Dva audity, kterými během té doby Silnice LK prošly, žádné pochybení nezjistily. 

Starostové měli v dozorčí radě své lidi

Podle Půty proto, že si je platily samy Silnice LK. „To je asi největší naše pochybení, že jsme audity neplatili my. Silnice LK si možná ohlídaly auditory, aby ti nekontrolovali to, co firma kontrolovat nechce,“ zamyslel se hejtman.

V dozorčích orgánech Silnic LK ovšem Starostové měli své lidi – například dnešního senátora Michaela Canova, starostu Hrádku nad Nisou Josefa Horinku či starostu Hejnic Jaroslava Demčáka. Ti měli o uzavírání smluv a hlavně jejich opětovném prodlužování vědět.

„Dozorčí rada, kde seděli naši lidé, byla informována nepřesně, zkresleně a nebo vůbec, její role tím byla ztížená. To je selhání představenstva,“ hájí své politické souputníky hejtmanův náměstek Sviták.

Podle Petra Šéna, dnes již odvolaného předsedy představenstva Silnic LK, to ale není pravda. „Smlouvu s Movi oilem jsme prodlužovali v roce 2018, dozorčí rada byla samozřejmě informována, stejně tak hejtman Martina Půta. Tvrdit, že to nikdo nevěděl, je bláhové,“ řekl MF DNES Šén. 

Mluvit o dodávané naftě jako o předražené, je podle něj lež. „Řeší se dodávka nafty pro deset našich středisek v celém kraji. Nelze tedy porovnávat naši cenu s cenou na nějaké zapadlé pumpě, kam bychom s veškerou naší technikou nemohli jezdit. Co bychom ušetřili na naftě, projezdili bychom a ještě blokovali naše řidiče, kteří musí udržovat silnice sjízdné,“ říká Šén.

Neinformovali nás standardně, tvrdí Horinka

Součástí dodávek nafty od Movi oilu prý byly i nádrže na pohonné hmoty, které měly Silnice LK ve své správě. „To pořízení nádrží, software, evidenční systém, vše bylo započtené do celkové ceny. I proto ji nelze srovnávat s cenou na pumpách,“ dodává Petr Šén.

Sám se prý pokoušel najít na trhu levnějšího dodavatele, ale například tehdy nejlevnější poskytovatel palivových karet CCS měl o 50 haléřů vyšší cenu než Movi oil. „Navíc, já s Movi oil vyjednal ještě další slevy, mnohem větší než všude udávaných 2,15 procenta. Chci tyto informace teď předložit představenstvu Silnic LK a očistit jejich i své jméno,“ dodává Petr Šén.

Starosta Hrádku nad Nisou Josef Horinka (SLK) však zpochybňuje, že by jako člen dozorčí rady Silnic LK byl o prodloužení smlouvy standardně informován. „Dozorčí rada byla informována tak, že v jednom ze zápisů z roku 2018 v bodě různé o tom stojí pouhá zmínka. Nikdy tento dodatek ani jeho předchozí smlouva jako samostatný bod řešeny nebyly, tisk tehdy už podepsaného dodatku tam nikdy nebyl předložený,“ zdůrazňuje Horinka.

Připouští ale, že se mohl zajímat víc. „Je samozřejmě mojí chybou, že jsem ve slepé důvěře nezareagoval. Ani ve snu by mě nenapadlo, že někdo může mít zrovna tak důležitou agendu v takovém stavu a beru to samozřejmě jako velké poučení i pro mě. Věřím, že se nakonec ukáže, že dopady nebudou tak hrozivé, jak se teď prostým výpočtem přepočítává, ale nezastírám, že toto jsem si měl pohlídat mnohem lépe a to se ani nebudu vymlouvat na audit, který jsem v roce 2017 sám inicioval a který v tomto směru nepoukázal vůbec na nic,“ doplnil Horinka.

2. a 3. října se budou konat volby do krajských zastupitelstev a v některých okrscích i doplňovací volby do Senátu
Lidé v karanténě budou mít možnost volit 30. září a 1. října.

  • Nejčtenější

Opilý muž zastřelil na Českolipsku souseda, který si přišel stěžovat na hluk

Sedmačtyřicetiletý muž zastřelil svého souseda na Českolipsku. Stalo se tak poté, co si o deset let mladší muž přišel...

Mosty přes údolí, kilometrový tunel, demolice. R35 protne Český ráj

Premium Už jen pár dní zbývá na připomínky ke studii vlivu nové silnice R35 z Turnova na Úlibice. Proti silnici přes Český ráj...

Na Ještěd vidíme, na Smíchov ne. Mnichovo Hradiště chce do Libereckého kraje

Cítí se opomíjeni. Starosta Mnichova Hradiště by rád město opět přičlenil pod Liberecký kraj. Se středočeskou správou...

Plzeň si o Evropu zahraje v Izraeli, Liberec čeká APOEL, přemožitel Jablonce dostal sedm gólů

Plzeňští fotbalisté se v play off o Evropskou ligu utkají na hřišti Beer Ševy, která ve 3. předkole na stadionu v Petah...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hradec udolal Liberec, Pardubice doma padly, neuspěla ani Sparta

Hokejisté Hradce Králové potvrdili parádní formu v nové sezoně a ve šlágru okleštěného 4. kola extraligy udolali silný...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Z Ktové v Českém ráji zmizí nebezpečný přejezd, úprava vyjde na 148 milionů

Nebezpečné křížení železnice s frekventovanou silnicí v Ktové v Českém ráji zmizí do poloviny roku 2022. Výstavba více...

Sklo letí v Železném Brodě už 100 let, ukazuje výstava hradeckého muzea

Hradecké Muzeum východních Čech hostí výstavu Skloletí. Představuje na ní práce studentů sklářské školy v Železném...

Roušky ve škole vadily, harrachovské děti se proto učí venku

Každá hodina bez roušky je dobrá. S tímhle heslem přistoupili k nařízení o nošení roušek ve školních lavicích na...

Jakobín je klenot, do libereckého divadla se vrací po 18 letech

Po dlouhých osmnácti letech se do libereckého Šaldova divadla vrací Jakobín. Ve světě ne příliš tradiční opera Antonína...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...