Liberecké sanitky jsou nepohodlné. Nové poprvé vyberou sami řidiči

  17:00aktualizováno  17:00
Liberecká záchranka chce nové sanity. V těch současných kvůli nevhodnému pérování pacienti trpí. Během čtyř let nakoupí dvaadvacet aut za 75 milionů korun. Poprvé do jejich výběru promluví i samotní řidiči.

Největší problém současných sanitek krajské záchranné služby je s podvozkem. Jízda totiž není pro pacienty úplně komfortní. Jednoduše řečeno sanitky na silnici skáčou. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jsou moderní, vybavené nejlepšími přístroji a některé i lehátky pro transport obézních pacientů. Mají jen jednu nevýhodu. Špatně filtrují nerovnosti na silnici.

„Zadní náprava je odpružená trochu jiným způsobem než přední. Takže na silnici nemusí být ani velké díry, stačí i drobné vlnky a zadní náprava skáče naprosto šíleným způsobem. Pak na tom lehátku pacienti, kteří mají třeba poranění kloubů, nebo zlomeniny, dost trpí,“ popsal jeden z řidičů záchranky, který si přál zůstat v anonymitě.

Pružení je stejné jako u nákladních automobilů. Počítá se zatížením čtyř tun a když je náklad lehčí, zákonitě vůz na silnici skáče. To připouští i záchranář a mluvčí záchranky Michael Georgiev.

Nové vozy musí zvládnout horský terén

„Největší problém je s podvozkem. Jízda není pro pacienty úplně komfortní, otázkou však je, zda jsme vůbec schopni najít takové auto, které to pohodlí nabídne. Zvláště, když musíme počítat s tím, že auta se musí hodit i do vysokohorského terénu. Nemůžeme tu mít stejné sanity, které jezdí třeba po Praze, kde zasahují tak maximálně v lesoparku a sněhu tam napadne pár centimetrů,“ upozornil mluvčí.

Právě nyní chce záchranka nakoupit dalších dvaadvacet nových sanit. A tentokrát už do jejich výběru promluví i samotní řidiči. „Na základě zkušeností z roku 2015, kdy se nakupovala nová auta, jsme nyní považovali za nutné, aby se k vozidlům vyjádřili také řidiči, kteří s nimi budou denně jezdit. Proto jsme s nimi projednali zadávací dokumentaci, což se před těmi dvěma lety neudělalo a řidiči pak sanity dost kritizovali,“ zmínil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Do výběrového řízení se může přihlásit více značek, není prý napsané jen pro jednu. Nikde tak není dáno, že to bude znovu mercedes, který používá záchranka nyní. U něj řidičům nevyhovuje právě podvozek, jinak jsou s ním prý spokojeni.

Některé sanitky mají nosítka XXL

„Je dobré, že je to automat, máme pak volnější ruce a můžeme lépe ovládat třeba výstražné zařízení,“ uvedl řidič. I manipulace s pacientem je lepší, než byla v předchozích sanitkách.

„Nosítka jdou posouvat na levou i na pravou stranu, což nám usnadní přístup k pacientovi. Když potřebujeme napíchnout žílu, kterou má lepší na pravé ruce, tak v minulosti jsme na něm museli skoro ležet, abychom se k ní dostali. Teď jen přejdeme na vybranou stranu,“ přiblížil Georgiev.

Některé sanitky jsou navíc vybaveny nosítky XXL pro těžké lidi, které snesou váhu až tří set kilogramů. Obézního pacienta už nemusejí zvedat záchranáři, ale dělá to za ně elektronika.

Peníze na obnovu vozového parku půjdou z rozpočtu záchranky, z odpisu majetku. Současné mercedesy tak budou postupně nahrazovány jinými vozy a stanou se z nich auta v záloze. Takový byl i osud Volkswagenů Transporter T5, předchůdců současného mercedesu.

Podle Půty je reálná životnost těchto aut čtyři roky, za tu dobu se jim počet kilometrů na tachometru vyšplhá na 250 tisíc. „Chceme proto zkrátit i dobu odpisu aut, původně byla desetiletá, teď je šestiletá a podle nás by měla být čtyřletá,“ dodal hejtman.

Nejčtenější

VIDEO: Znovu jsem se narodil. Řidič ukázal záběry, jak se vyhnul kamionu

Záběry z palubní kamery ukazují, jak málo času a místa měl řidič vozu, aby...

Televize Prima mluvila s řidičem, který se na poslední chvíli vyhnul polskému kamionu odbočujícímu proti všem pravidlům...

VIDEO: Kamion odbočil přes dvojitou čáru, řidič za ním se zachránil kličkou

Velmi nebezpečný manévr, který mohl skončit tragédií, provedl u Rychnova u...

Velmi nebezpečný manévr, který mohl skončit tragédií, provedl u Rychnova u Jablonce nad Nisou řidič polského kamionu....

VIDEO: Protijedoucí vůz policie v Liberci zaskočil řidičku v jednosměrce

Policejní vůz vyjel z protisměru v Šumavské ulici

Policejní auto jedoucí jednosměrkou v protisměru překvapilo řidičku v Liberci. Služební vůz neměl zapnutou houkačku ani...

Zámek odstřelili komunisté, teď má odpudivé náměstí v Mimoni zmizet

Národní výbor v roce 1985 srovnal se zemí nejhezčí část centra Mimoně....

Kdyby se vyhlašovala anketa o nejškaredější náměstí, Mimoň by byla mezi favority. Tvoří jej louka a živelné parkoviště....

Podnikatel prohrál soud s OSA o poplatky za hudbu v supermarketu

Kendikova prodejna potravin v paláci Dunaj

Liberecký podnikatel Alexandr Kendik musí podle rozsudku zaplatit desítky tisíc korun za hudbu, kterou pouštěl ve své...

Další z rubriky

Pozor na exotické čaje, varují lékaři, některé směsi nepřejí ledvinám

Chronickým onemocněním ledvin trpí deset procent populace. Lékaři proto kladou...

Zajímavě voní, má nádech tajemných dálek, ale na naše ledviny může mít negativní dopad. Lékaři z oddělení nefrologie a...

Motoristy v Turnově čekají objížďky, začne oprava silnice do Přepeř

Oprava silnice.

Dva roky práce, více než 200 milionů korun, dopravní omezení a úmorné objížďky. Prvního dubna začne rekonstrukce...

Od psaní si odskočí rozmluvit zvon. Scenárista Úhořů vyhlíží Českého lva

Tvorbu Petra Pýchy mohou nyní zhodnotit diváci v kinech, kde běží film Úhoři...

V kinech právě běží film Úhoři mají nabito, k němuž napsal scénář. V sobotu 23. března se dozví, zda jako scenárista...

Najdete na iDNES.cz