Ze strachu o práci musíme švindlovat s přestávkami, líčí řidiči autobusů

  12:45aktualizováno  12:45
Vyměň si kolečko tachografu a jeď znovu. To, že se švindluje s povinnými přestávkami, potvrdili anonymně řidiči meziměstských linek. Řidiči autobusů v Libereckém kraji by proto přivítali častější policejní kontroly. Vymýtilo by to podle nich podvádění s povinnými přestávkami i alkohol za volantem.

„V práci měsíčně v průměru stráví kolem 240 hodin,“ říká řidič Jan Sedláček. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Velké firmy si to myslím netroufnou, kolegové z malých firem mi to ale popsali. Řidič přijede do garáží, má skončit a jít domů. Řeknou mu, že potřebují, aby ještě někam jel. Mnohdy ze strachu o práci nasadí čisté kolečko a poslechne. Jde to ale jen u starých autobusů, kde jsou na tachografech ještě papírová kolečka a ne karty,“ řekl řidič, který se v pondělí chystal k jízdě na autobusovém nádraží v Liberci.

Z důvodu zachování anonymity nechtěl prozradit jméno ani linku. Stejně, jako všichni jeho oslovení kolegové.

I ti, kteří se zákony snaží dodržovat, by však uvítali častější kontroly řidičů autobusů.

„Kontrol by mělo být na silnicích víc. Ale nejen tam, protože zfixlované kolečko policista neodhalí. Kontroly by se měly víc zaměřovat na knihy jízd v sídlech firem,“ upozornil řidič.

„Kdyby se častěji kontrolovalo, dali by si pozor a nedělo by se to. Větší kontroly by byly lepší kvůli bezpečnosti lidí, které vozíme.“

Řidiči mají málo času na odpočinek

Tvrdou práci za málo peněz popsal nedávno řidič Jan Sedláček, který jezdí na linkách v Libereckém kraji.

Řízením autobusu se živí už deset let. MF DNES záměrně neuvedla dopravce, neboť Sedláčkovy zkušenosti se podobají tomu, co znají i řidiči jiných firem. Zákony dodržuje, přiznal ale, že řidiči mají málo času na regeneraci.

„Vstávám ve tři hodiny ráno, protože ve čtyři už musím být na místě a chvíli poté vyjíždět na první linku. Za den najedu kolem 170 kilometrů. Běžně končím před druhou hodinou. To je však ideální stav. Řidičů je málo, a tak musím často jezdit ještě déle, třeba do čtyř do pěti hodin. Mám ale i kolegy, kteří jdou ve čtyři ráno do práce a domů se dostanou v devět večer,“ uvedl v rozhovoru pro MF DNES.

V práci měsíčně v průměru stráví kolem 240 hodin. Podle něj se nepočítá s tím, že čas zabere cesta domů, hygiena nebo večeře. Čas na odpočinek pak není dostatečný. „Tělo se s tím dokáže vyrovnat tréninkem, avšak i tak se únava projevuje po celý den,“ řekl Sedláček.

I on volá po častějších kontrolách. „Za celou dobu mě policisté kontrolovali jen jednou na alkohol, to je vše. Jinak absolutně bez kontrol. Navíc ne všichni jezdí na elektronické záznamy, někteří mají ještě klasická papírová kolečka, s kterými se dá fixlovat více,“ uvedl Sedláček.

Kontrolujeme častěji kamiony, přiznávají policisté

Policisté přiznávají, že obecně mnohem častěji kontrolují řidiče kamionů.

„Skupina řidičů městské autobusové nebo meziměstské dopravy není úplně cílovou skupinou pro kontrolu na dodržování stanovené doby řízení. Kontrolují se spíš namátkově. Policisté se spíše zaměřují na dálkovou přepravu. Řidiči kamionů vytvářejí větší riziko v silničním provozu,“ zmínila za okresy Česká Lípa a Liberec policejní mluvčí Ivana Baláková.

„Kolegu policisté asi před třemi týdny kontrolovali v Jablonném na alkohol. Spíš se to ale děje, když dojde k havárii. Na linkách nás moc nestaví. Osobně jsem kontrolu zažil za čtyři roky jen jednou,“ svěřil se se svojí zkušeností řidič ze Středočeského kraje, který zrovna na autobusovém nádraží v Liberci trávil pětihodinovou pauzu, než mohl znovu vyjet na silnici.

„Kontroly na silnicích odhalí alkohol, kvůli přestávkám by museli jít do firem. Jinak nemají šanci,“ míní řidič.

Ani koordinátor dopravy v Libereckém kraji, společnost Korid LK, kontroly neprovádí.

„Kontrolujeme to, co máme jako zákazník vůči dopravní firmě ve smlouvě, to znamená, kvalitu. Ne to, jestli dopravní firma plní své zákonné povinnosti. To je opravdu na policii,“ řekl jednatel společnosti KORID LK Pavel Blažek.

Ani přelomová novinka, centrální dispečink, který od září umožní cestujícím sledovat po internetu jednotlivé spoje nebo zpoždění linek a zlepší tak cestování, kontrolu neumožní. Sleduje totiž vozy a nikoliv řidiče.

Autor:

Nejčtenější

Sparta - Jablonec 2:0, jednoznačný průběh a úchvatná rána Kangy

Guélor Kanga ze Sparty oslavuje svou branku do sítě Jablonce.

Sparťanští fotbalisté zabrali. Poprvé v novém soutěžním ročníku skórovali a mají první body. Ve 2. kole Fortuna ligy si...

Spartu čeká Trabzonspor, Jablonec může jít na Wolverhampton

Sparťanský útočník Benjamin Tetteh se pere o míč v utkání 2. předkola Evropské...

Prvním soupeřem sparťanských fotbalistů v kvalifikaci o Evropskou ligy je Trabzonspor. Rozhodl o tom los 3. předkola v...

Šéfe, beru si volno. Na ligu. Nevšední příběh debutu projektanta Váni

Martin Hašek ze Sparty (vpravo) a Jiří Váňa z Jablonce se přetlačují v souboji...

Když vešel do moderní kabiny na Letné a na lavičce uviděl nažehlený zelený dres s dvanáctkou a svým jménem, musel si...

Liberec - Plzeň 1:2, góly až po půli, výhru zařídili Pernica s Kopicem

Taras Kačaraba (nahoře) z Liberce brání Michaela Krmenčíka z Plzně.

Plzeňští fotbalisté vyhráli i druhý zápas v novém ligovém ročníku. V páteční předehrávce 2. kola Fortuna ligy si tři...

Sparta může jít na Trabzonspor, Plzeň bude při losu v osudí dvakrát

OMLOUVÁM SE. Sparťan Srdjan Plavšič (vlevo) svůj gól proti Spartaku Subotica,...

Fotbalová Sparta zná úzký okruh soupeřů, na které může narazit ve 3. předkole Evropské ligy. Trabzonspor, Bnei Yehuda, ...

Další z rubriky

V kavárně Pošta rozkvetla skleněná zahrada, autorovi učaroval Munzar

V liberecké kavárně Pošta vystavuje Jiří Pačinek

Když chce cizinec vidět šikovného českého skláře, často dostane doporučení na Jiřího Pačinka z Lindavy. Ve svém oboru...

Grilování uprostřed vody. Jabloneckou přehradu brázdí barník

Na jabloneckou přehradu vyplul barník.

Po dlouholeté přestávce do vod jablonecké přehrady opět dosedají rozličná plavidla. Poměrně ojedinělou atrakcí je...

Liberecká revoluce v parkování se nekoná, pro auta není dost místa

V ulici Jaselská nedaleko Vítězného náměstí v Praze 6 jsou již v ulicích...

Revoluce v parkování na sídlištích, chystaná Libercem, skončila dříve, než začala. Spočívala v zavedení placených...

Jak naučit děti anglicky? Zkuste to během sportu nebo relaxace
Jak naučit děti anglicky? Zkuste to během sportu nebo relaxace

Hledala způsob, jak propojit učení s pohybem a naučit děti jazyk nenásilnou formou. Tereza Dědková založila před 4 lety projekt Little Bubbles, ve kterém spojila tři velké vášně: jógu, angličtinu a práci s dětmi. Jak to funguje a pro koho jsou Bublinky vhodné?

Najdete na iDNES.cz