Před 160 lety dorazil do Liberce první vlak, trať byla hotová za tři roky

  19:05aktualizováno  19:05
Liberec si v sobotu připomněl 160 let od doby, kdy do města přijel první vlak. Železniční trať z Pardubic do Liberce je dlouhá 196 kilometrů a vznikla za pouhé tři roky. Nejnáročnější část v údolí Jizery mezi Semily a Turnovem vede velmi obtížným terénem. Navzdory velkým investicím se dodnes trať příliš nezměnila.

Liberec si v sobotu připomněl 160 let od doby, co do města přijel první vlak. Železniční trať z Pardubic do Liberce je dlouhá 196 kilometrů a vznikla za pouhé tři roky. (4. května 2019) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Dřív jsem vodil Vindobona Express. Když jsem přišel do Liberce, měl jsem pocit, že jsem v c. k. Rakousku. Z Pardubic to bylo nádherné svezení se zabezpečovacím zařízením, do Liberce jste už museli na trati všechno hlídat,“ zavzpomínal dvaasedmdesátiletý strojvedoucí ve výslužbě Oldřich Filip.

Fotogalerie

Velkým problémem tratě bývaly podle něj vždy stromy, které v zimě nebo za větru ohrožovaly vlak. „Stromů tam byla spousta a občas padaly do trati. Jízda byla kolikrát dobrodružná. Foukal vítr, místo abych jel osmdesát, jel jsem šedesát a stejně jsem to neubrzdil,“ vzpomněl Filip.

Lituje toho, že železnice potřebuje stále méně lidí. „Nejhezčí ježdění tu bývalo, když tu byli výpravčí. Bývali jsme kamarádi, zdravili jsme se, hulákali. Teď jedete z Malé Skály až do Jaroměře a nikdo tam není. Z tohoto pohledu je to takové smutné,“ připojil bývalý strojvedoucí svůj dnešní pohled cestujícího.

V sobotu předváděl rodinám s dětmi i milovníkům drážní dopravy s fotoaparáty na hrudi například interiér motorového vlaku řady 743. „Vlaky máme rádi. Jezdíme ale kratší vzdálenosti než do Pardubic. Třeba do Turnova,“ řekla Jana Patočková z Liberce.

Vlaky v sobotu vozily zvědavce, kteří přišli kvůli výročí na liberecké nádraží, jen sporadicky využívanou vlečkou kolem Zábavního centra Babylon v Nitranské ulici do vozovny libereckého dopravního podniku. Vlaky jezdily také do železničního depa, kde lidé mohli obdivovat jedno z největších modelových kolejišť v České republice. Jen výhybek je tu 128, koleje měří 287 metrů. Na modelovém kolejišti téměř třicet let pracují členové Klubu železničních modelářů LD Liberec. 

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Neobvyklá cesta Českým rájem k Ještědu

Kolejiště bývá volně přístupné většinou jen během oslav 28. října. „Hotové asi nebude nikdy. Pořád něco předěláváme, vyměňujeme koleje, doplňujeme krajinu. Naposledy jsme předělávali vrchní stanici,“ přiblížil za klub Petr David.

Lidé si mohli prohlédnout i moderní vybavení drážních hasičů. Přestože však jde o významné výročí, připomínka vyznívala spíš rozpačitě. Nepřijel žádný protokolární vlak se zástupci krajů Pardubického a Královéhradeckého, který by přivítal liberecký hejtman a primátor. Na nádraží nebyla slyšet hudba, chybělo i slavnostní vyzdobení. Mnozí lidé marně očekávali i parní lokomotivu. 

Paradoxně se příjezd prvního vlaku do Liberce 1. května 1859 podle drážního specialisty Jindřicha Berounského neslavil vůbec. „Úsek Turnov - Liberec byl ve skutečnosti hotov už v lednu 1859, začaly jezdit stavební vlaky, potom nákladní. Pořád ale nebyl ještě provoz úředně povolen. Povolení přišlo až 30. dubna. Vídeň byla tehdy zaměstnána italskou válkou. Když pak 1. května přijel první vlak, nešlo už takto narychlo svolat nějaké oslavy,“ řekl drážní specialista Jindřich Berounský.

Zaniklé tratě

O výstavbu trati se významně zasloužil liberecký průmyslník Johann Liebieg, kterému už doprava formanskými vozy nestačila. Tak zvaná Jiho-severoněmecká spojovací dráha z Pardubic do Liberce je včetně odbočky do Svatoňovic dlouhá přes 196 kilometrů. Vede náročným terénem. Například mezi Semily a Železným Brodem projíždí vlak skalnatou soutěskou. Na několika místech chrání vlaky před pády kamení ze skal zbudovaná galerie. I přes náročnost stačily ke stavbě jen tři roky. Na stavbě pracovalo v letech 1857 až 1859 na 17 tisíc dělníků.

Nejvyšším místem na trati je železniční stanice Jeřmanice ve výšce 498 m n. m. Nejdelší tunel v Sychrově měří 635 m. K zajímavostem patří i 120 m dlouhý a 32 m vysoký sychrovský viadukt.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Žena zemřela poté, co jí omylem nařízli tepnu. Manžel žaluje nemocnici

I když nepůjde o stavbu nové nemocnice, spolyká projekt i v této okleštěné...

Půl milionu korun žádá jako odškodnění manžel ženy, která zemřela v liberecké nemocnici. Když těžce zraněná pacientka...

Poničený tahač brázdil Jablonec, řidič se v pomačkané kabině krčil

Značně poničený tahač jel Jabloncem nad Nisou (17. 5. 2019).

Značně poničený tahač projížděl v pátek v podvečer Jabloncem nad Nisou. Vycházely z něj oblaka dýmu a kabina byla...

Kvůli pádu dívky z lanovky půjde k soudu babička. Za ublížení z nedbalosti

Ilustrační snímek

Státní zastupitelství v Semilech podalo obžalobu na babičku šestileté dívky, která v lednu spadla ze sedačkové lanovky...

Půta si předraženou zakázkou financoval nemanželský poměr, míní Korytář

Liberecký hejtman Martin Půta u soudu (4. prosinec 2018)

Za předraženou a zmanipulovanou pokládá bývalý liberecký primátor Jan Korytář zakázku na rekonstrukci kostela sv. Máří...

Zedníci si z jídelních stolů udělali lešení, oprava školy je ve skluzu

Základní školu Míru v Liberci – Ruprechticích čeká rekonstrukce.

Zřejmě nám už nezbývá nic jiného, než se modlit. Tak komentuje situaci kolem přestavby budovy základní školy na náměstí...

Další z rubriky

Chemici cvičně odhalili nelegální laboratoř, v Liberci odvraceli i útok

Průzkumný tým vojáků pátrá po nelegální laboratoři plné chemických látek.

Liberečtí chemici spolu s vojáky z dalších čtyř států trénují, jak postupovat při odhalení nelegální laboratoře....

Žitava chystá referendum, zda dál bojovat o titul Hlavní město kultury

Žlutooranžové srdce všude, kam se člověk podívá. Na ulicích, v novinách,...

Žlutooranžové srdce všude, kam se člověk podívá. Německá Žitava se chystá na referendum a srdce je jeho symbolem. Přes...

Modro-žluté tsunami zasáhlo firmu na vlajky, vyráběla i pro demonstranty

Firma zažila tsunami modro-žlutých vlajek a praporů.

Jako modro-žluté tsunami popsal Jan Vereščák z liberecké firmy Libea posledních několik týdnů před eurovolbami....

Najdete na iDNES.cz