Poláci chtějí na Frýdlantsko vlakem. Nejel tam sedmdesát let

  6:10aktualizováno  6:10
Vlaky tu překonaly státní hranici naposledy po druhé světové válce, pak koleje přestaly existovat. Teď má někdejší populární trať z Jindřichovic pod Smrkem do polského Mirsku naději na vzkříšení.

V Jindřichovicích pod Smrkem překonaly vlaky státní hranici naposledy po 2. světové válce, pak koleje zanikly. Poláci teď usilují o znovuvzkříšení železničního spojení s Frýdlantskem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Zájem na obnovení provozu v polskočeském severním podhůří Jizerských hor mají především polští politici, kteří se zhlédli v úspěchu přeshraničního železničního provozu mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Vrátit vlaky na trať by ale zřejmě pomohlo turisticky i hospodářsky oživit také Frýdlantsko.

O velkém zájmu obcí zrekonstruovat trať od Gryfowa Slasku po Swieradow Zdroj a jejím prodloužení do Jindřichovic hovořil loni dolnoslezský maršálek Czesary Przybylski. Nezůstává ale jen u slov.

Polská strana teď v rámci programu Central Europe směřuje k zadání studie proveditelnosti. „Podle informací z polské strany ji zadají letos na jaře,“ zmínil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jan Čáp. Studie by podle něj měla shromáždit všechna potřebná data jak nejvýhodněji trať obnovit. Měla by vyčíslit i náklady a výnosy. Tedy říci, zda má projekt vůbec budoucnost.

„Zásadní otázkou bude, kolik cestujících trať využije. Jestli by jich bylo dost, aby to mělo smysl,“ řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v kraji.

Že o cestování vlakem do Polska zájem je, naznačuje i trať mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou, na niž se vlaky vrátily po 65 letech před osmi roky. V hlavní turistické sezoně tam jezdí osm párů vlaků denně a přepraví tisíce turistů. 

Pro lyžaře není tak výhodný jako autobus

Jenže zatímco tato trať spojuje významná turistická centra přímo, do lázeňského a zimně rekreačního města Swieradow Zdroj by vlak jel z Frýdlantu přes Nové Město, Jindřichovice pod Smrkem a Mirsk oklikou. A například pro lyžaře by vlak nemusel být tak výhodný jako případné zavedení přímé autobusové linky. 

Autobus by mohl zajet do blízkosti nástupu lanovky na 1 060 metrů vysoký Stóg Izerski. Vlakové nádraží ve Swieradowě Zdroji leží na protější straně kopce a lyžaře by čekal nepohodlný přechod. „Zatím se diskutuje jen o tom, že by se dráha obnovovala v původní stopě,“ nastínil Blažek.

Na české straně je nutné vybudovat asi 1,4 kilometru tratě, zbylých více než dvanáct kilometrů by se muselo položit v Polsku. „Z hlediska pozemků na české straně by žádný problém být neměl a patrně by nešlo ani o závratné investice, spíš se tu jedná o desítky milionů korun,“ podotkl hejtman Martin Půta.

A Poláci teď mají na podobné projekty k dispozici peníze. Na obnově vlakového spojení s Polskem by mohly vydělat i české obce. „Jak se ukazuje, obnovení trati Harrachov – Sklářská Poreba turistickému ruchu pomohlo. Přitom na počet návštěvníků je teď myslím Swieradow Zdroj významnější. Vlakové spojení by mohlo být pro Frýdlantsko a turistiku docela zajímavé,“ domnívá se hejtman.

„Jsem nohama na zemi, pokud se záměr podaří dotáhnout, potrvá to spoustu let. Pro obec by to ale byl přínos,“ zhodnotil starosta Jindřichovic pod Smrkem Pavel Novotný. Obec sice před lety zažádala Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) o pozemky, po kterých trať vedla, chtěla je ale jen uchránit před spekulanty, kteří by mohli blokovat veřejné stavby. Počítala na nich s cyklostezkou. Správa ale ještě pozemky na rozdíl od budovy nádraží na obec nepřevedla. „Nadnárodní česko-polský projekt by měl samozřejmě větší dosah a podpořili bychom ho,“ uvedl starosta.

Železničních přechodů je v kraji několik. Turisticky nejatraktivnější je v Harrachově. „Přechod v Hrádku nad Nisou je ještě frekventovanější, jedná se však o přechod do Německa pouze s takzvanou peáží přes Polsko,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Přes Černousy pak jezdí tři páry nákladních vlaků v pracovní dny. V této trati ale vidí Liberecký kraj značný potenciál. 

Osobní vlaky by v budoucnu mohly jezdit z Frýdlantu do Görlitz, kde je uzel dálkových železničních linek do Wroclavi a přes Cottbus do Berlína. „Toto spojení bychom měli v budoucnu zájem obnovit. Závisí to ale na opravě tratí v Polsku, aby se tam nejezdilo třicítkou,“ uvedl Pavel Blažek.

Autor:

Nejčtenější

Libereckého podnikatele žaluje OSA, v obchodě s potravinami pouštěl hudbu

Palác Dunaj prošel zvenčí citlivou rekonstrukcí.

Kvůli rádiu pouštěnému ve velkoprodejně Dunaj stojí liberecký podnikatel Alexandr Kendik před soudem. Zažaloval jej...

Z Jablonce vyvezli už osm set tun sněhu, kalamita potrvá přes víkend

Sníh pomáhají v Jablonci nad Nisou odklízet také vězni

Kalamitní stav v Jablonci nad Nisou vyhlášený městem ve čtvrtek ráno potrvá minimálně do pondělí. Na deponii už bylo...

Závěje nad hlavu, auta v bílé tmě a vleky bez proudu. To je lednový Kořenov

O Kořenov se starají celkem tři traktory.

Metr sněhu za týden. A čtyřikrát vypadlá elektřina. Jizerskohorský Kořenov, jednu z nejvýše položených obcí v Česku,...

Splňte si sen o roubence. Stavby jako z pohádky jsou v Česku na prodej

Peřimov, okres Semily. Nemovitost stojí na mírně svažitém pozemku velkém 1 587...

V České republice se prodává velké množství roubených chalup v různé kvalitě. Některé jsou před rekonstrukcí, do jiných...

Před túrou jděte k zubaři. Cestovatel radí, jak přežít

Jan Jakub s přítelkyní na jedné ze svých výprav

Mít více cestovních pasů, nechat si před odjezdem vyšetřit zuby, do zavazadla přibalit nůž. Jan Jakub, bývalý...

Další z rubriky

Konec kroužení s kolečkem. Policisté změří místo nehody laserem

Nové přístroje policistů

Desítky let zažité kroužení kolem nabouraného auta s měřicím kolečkem, blokem a tužkou se stává pro policisty...

Dopravní podnik ve svěráku. Nejsme z nejhoršího venku, říká jeho šéf

Šéf DPMLJ Michal Zděnek je ve svízelné situaci. Stále neví, jestli je ze strany...

Šéf Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou Michal Zděnek líčí dramatická jednání o tom, kdo bude od února...

Školy si nepřipouštějí šikanu, budou proti ní bojovat herci i youtubeři

Ilustrační snímek

Liberecká radnice chce zamezit šikaně na základních školách. Pro učitele chystá školení, zapojit chce i známé...

Advantage Consulting, s.r.o.
HLAVNÍ MISTR VÝROBY

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 45 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz