Poláci chtějí na Frýdlantsko vlakem. Nejel tam sedmdesát let

  6:10aktualizováno  6:10
Vlaky tu překonaly státní hranici naposledy po druhé světové válce, pak koleje přestaly existovat. Teď má někdejší populární trať z Jindřichovic pod Smrkem do polského Mirsku naději na vzkříšení.

V Jindřichovicích pod Smrkem překonaly vlaky státní hranici naposledy po 2. světové válce, pak koleje zanikly. Poláci teď usilují o znovuvzkříšení železničního spojení s Frýdlantskem. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Zájem na obnovení provozu v polskočeském severním podhůří Jizerských hor mají především polští politici, kteří se zhlédli v úspěchu přeshraničního železničního provozu mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Vrátit vlaky na trať by ale zřejmě pomohlo turisticky i hospodářsky oživit také Frýdlantsko.

O velkém zájmu obcí zrekonstruovat trať od Gryfowa Slasku po Swieradow Zdroj a jejím prodloužení do Jindřichovic hovořil loni dolnoslezský maršálek Czesary Przybylski. Nezůstává ale jen u slov.

Polská strana teď v rámci programu Central Europe směřuje k zadání studie proveditelnosti. „Podle informací z polské strany ji zadají letos na jaře,“ zmínil vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jan Čáp. Studie by podle něj měla shromáždit všechna potřebná data jak nejvýhodněji trať obnovit. Měla by vyčíslit i náklady a výnosy. Tedy říci, zda má projekt vůbec budoucnost.

„Zásadní otázkou bude, kolik cestujících trať využije. Jestli by jich bylo dost, aby to mělo smysl,“ řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v kraji.

Že o cestování vlakem do Polska zájem je, naznačuje i trať mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou, na niž se vlaky vrátily po 65 letech před osmi roky. V hlavní turistické sezoně tam jezdí osm párů vlaků denně a přepraví tisíce turistů. 

Pro lyžaře není tak výhodný jako autobus

Jenže zatímco tato trať spojuje významná turistická centra přímo, do lázeňského a zimně rekreačního města Swieradow Zdroj by vlak jel z Frýdlantu přes Nové Město, Jindřichovice pod Smrkem a Mirsk oklikou. A například pro lyžaře by vlak nemusel být tak výhodný jako případné zavedení přímé autobusové linky. 

Autobus by mohl zajet do blízkosti nástupu lanovky na 1 060 metrů vysoký Stóg Izerski. Vlakové nádraží ve Swieradowě Zdroji leží na protější straně kopce a lyžaře by čekal nepohodlný přechod. „Zatím se diskutuje jen o tom, že by se dráha obnovovala v původní stopě,“ nastínil Blažek.

Na české straně je nutné vybudovat asi 1,4 kilometru tratě, zbylých více než dvanáct kilometrů by se muselo položit v Polsku. „Z hlediska pozemků na české straně by žádný problém být neměl a patrně by nešlo ani o závratné investice, spíš se tu jedná o desítky milionů korun,“ podotkl hejtman Martin Půta.

A Poláci teď mají na podobné projekty k dispozici peníze. Na obnově vlakového spojení s Polskem by mohly vydělat i české obce. „Jak se ukazuje, obnovení trati Harrachov – Sklářská Poreba turistickému ruchu pomohlo. Přitom na počet návštěvníků je teď myslím Swieradow Zdroj významnější. Vlakové spojení by mohlo být pro Frýdlantsko a turistiku docela zajímavé,“ domnívá se hejtman.

„Jsem nohama na zemi, pokud se záměr podaří dotáhnout, potrvá to spoustu let. Pro obec by to ale byl přínos,“ zhodnotil starosta Jindřichovic pod Smrkem Pavel Novotný. Obec sice před lety zažádala Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC) o pozemky, po kterých trať vedla, chtěla je ale jen uchránit před spekulanty, kteří by mohli blokovat veřejné stavby. Počítala na nich s cyklostezkou. Správa ale ještě pozemky na rozdíl od budovy nádraží na obec nepřevedla. „Nadnárodní česko-polský projekt by měl samozřejmě větší dosah a podpořili bychom ho,“ uvedl starosta.

Železničních přechodů je v kraji několik. Turisticky nejatraktivnější je v Harrachově. „Přechod v Hrádku nad Nisou je ještě frekventovanější, jedná se však o přechod do Německa pouze s takzvanou peáží přes Polsko,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Přes Černousy pak jezdí tři páry nákladních vlaků v pracovní dny. V této trati ale vidí Liberecký kraj značný potenciál. 

Osobní vlaky by v budoucnu mohly jezdit z Frýdlantu do Görlitz, kde je uzel dálkových železničních linek do Wroclavi a přes Cottbus do Berlína. „Toto spojení bychom měli v budoucnu zájem obnovit. Závisí to ale na opravě tratí v Polsku, aby se tam nejezdilo třicítkou,“ uvedl Pavel Blažek.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Žena zemřela poté, co jí omylem nařízli tepnu. Manžel žaluje nemocnici

I když nepůjde o stavbu nové nemocnice, spolyká projekt i v této okleštěné...

Půl milionu korun žádá jako odškodnění manžel ženy, která zemřela v liberecké nemocnici. Když těžce zraněná pacientka...

Dvacet dolarů v kapse a sen o NHL. Nedvěd vzpomíná na svou emigraci

Petr Nedvěd

O té lize věděl jako kluk pramálo. „Ve Sportu vycházel se zpožděním přehled zápasů. Koukali jsme na Kanadský pohár, v...

Poničený tahač brázdil Jablonec, řidič se v pomačkané kabině krčil

Značně poničený tahač jel Jabloncem nad Nisou (17. 5. 2019).

Značně poničený tahač projížděl v pátek v podvečer Jabloncem nad Nisou. Vycházely z něj oblaka dýmu a kabina byla...

Kvůli pádu dívky z lanovky půjde k soudu babička. Za ublížení z nedbalosti

Ilustrační snímek

Státní zastupitelství v Semilech podalo obžalobu na babičku šestileté dívky, která v lednu spadla ze sedačkové lanovky...

Půta si předraženou zakázkou financoval nemanželský poměr, míní Korytář

Liberecký hejtman Martin Půta u soudu (4. prosinec 2018)

Za předraženou a zmanipulovanou pokládá bývalý liberecký primátor Jan Korytář zakázku na rekonstrukci kostela sv. Máří...

Další z rubriky

Vrchní soud zmírnil trest za korupci, bývalý radní vyvázl s podmínkou

Zdeněk Bursa (vpravo) u soudu.

Vrchní soud v Praze zrušil pětiletý trest vězení pro bývalého radního Libereckého kraje za ČSSD Zdeňka Bursu za...

Zedníci si z jídelních stolů udělali lešení, oprava školy je ve skluzu

Základní školu Míru v Liberci – Ruprechticích čeká rekonstrukce.

Zřejmě nám už nezbývá nic jiného, než se modlit. Tak komentuje situaci kolem přestavby budovy základní školy na náměstí...

Chceme majitele naučit vkusu, říká architekt. Obchodům dá jednotný vzhled

Městský architekt Jablonce David Pavlišta.

Čím více řvavých barev a nápisů, tím více si mě lidé všimnou, domnívají se nejspíš někteří obchodníci v ulicích...

Advantage Consulting, s.r.o.
SERVISNÍ TECHNIK S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz