Po platbě kartou zažil muž v Liberci šok. Banka mu částku strhla sedmkrát

  6:36aktualizováno  6:36
Platba kartou v obchodě se ani na opakovaný pokus nepodařila. Banka ale peníze stejně sedmkrát odečetla z účtu. Muž z Liberce se měsíc a půl snažil dostat peníze zpět.

Zákazník se po nepovedené platbě kartou v obchodě divil, z účtu mu banka odečetla částku sedmkrát. | foto: archiv zákazníka

„Chtěl jsem zaplatit kartou, ale platební terminál zřejmě zrovna v tu chvíli zkolaboval. Pokladní zkusila restartovat systém, ale ani na druhý pokus se transakce nepodařila. Když už jsem čekal několik minut, zaplatil jsem hotově, ostatně v tu chvíli to kvůli nefunkčnímu terminálu ani jinak nešlo,“ popsal svůj příběh sedmatřicetiletý muž, který si přál zůstat v anonymitě (redakce jeho jméno zná).

Čtyři dny nato zkontroloval výpis z bankovního účtu a zažil šok. Zjistil, že mu banka platbu sedmkrát strhla z účtu. Za nákup v Albertu na Tržním náměstí nakonec zaplatil o 3322 korun víc.

„Volal jsem na informační linku České spořitelny, kde mi řekli, ať to zkusím u obchodníka, že prý to bez problémů vrací. V obchodě se však se mnou v podstatě ani nebavili, že s tím nemohou nic dělat a odkázali mě znovu na pobočku banky. Tam jsem pak sepsal reklamační formulář s tím, že vrácení peněz potrvá dva, maximálně tři týdny,“ vylíčil svoji anabázi zákazník.

Ani po měsíci a půl ale peníze neměl. „Když se přes měsíc nic nedělo, obrátil jsem se na banku, odkud mi jen odepsali, že to stále na centrále reklamačního oddělení řeší. Dalšího vysvětlení jsem se už nedočkal,“ doplnil muž.

Pro řadu lidí by ztráta peněz byl problém

Bez téměř tří a půl tisíc se dokázal zatím obejít. Pro řadu lidí by ale takový nezaviněný pohyb na účtě znamenal vážný problém. Zejména v předvánočním čase.

Téměř 66 procent domácností v kraji má každý měsíc problém vyjít s výplatou. Z průzkumu Českého statistického úřadu vyplynulo, že pro 43,2 procenta lidí by nastal problém, kdyby měli neočekávaně vydat 9 400 korun.

„Přijde mi divné, že někdo může beztrestně disponovat téměř třemi a půl tisíci korunami, které mu nepatří, tak dlouho dobu. Byť v tomto případě nejde o závratnou sumu. Kdybych patřil mezi lidi, kteří mají problém nenadále vydat několik tisíc korun, jedna platba by mě mohla klidně dostat do dluhové spirály. A tohle se může nejspíše přihodit komukoliv,“ rozzlobil se muž.

Platba kartou pro něj do té doby byla každodenní rutinou, po tomto zážitku je ale u terminálu nesvůj. „Víc kontroluji výpisy. Na začátku jsem si byl také jistý, že mi banka peníze vrátí, čím víc se však řešení vleče, tím větší pochybnosti začínám mít. Banka nic nevysvětlí a nechává mě v nejistotě,“ doplnil naštvaný zákazník.

Banka řeší reklamaci s obchodníkem

Česká spořitelna přiznává, že případy, kdy platba u obchodníka neproběhne, ale částka se nakonec odečte víckrát, se stávají. K popsanému případu se ale konkrétně nevyjadřuje. „Příčina může být na straně platebního terminálu, pochybení bývá i na straně obsluhy,“ vysvětlila Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

„Důkazem o platbě v hotovosti nebo platební kartou je účtenka. To je povinnou podmínkou reklamačního řízení, které se řídí reklamačními procesy kartových společností,“ zdůraznila mluvčí.

Banka podle ní řeší reklamaci s obchodníkem. Ten ji buď uzná, nebo ne. „Pokud ne, musí bance doložit podpůrnou dokumentaci, ze které je jasné, proč reklamací zamítá.“

Podle mluvčí se také stává, že zákazník kupuje několikrát za sebou zboží v akci, protože může koupit najednou jen omezený počet kusů. „Proto chodí k pokladně opakovaně, a později na to třeba zapomene,“ vysvětlila Pačesová.

Reklamace by ale měla podle ní trvat třicet dní. „Pokud klient prokáže, že mu škoda vznikla, situaci řešíme. Obecně u reklamací typu duplicita, kdy klient požaduje vrátit peníze, je vracíme na jeho účet do dvou pracovních dnů,“ zmínila mluvčí Pačesová. Jak dodala, klient se může obrátil i na Ombudsmana České spořitelny, který reklamaci prověří.

„Reklamační formulář jsem podepsal už 8. listopadu, teď je 13. prosince a peníze pořád nemám. Nemůžu se dostat ke svým penězům, o které jsem přišel ne svým zaviněním,“ dodal zákazník z Liberce.

Podle Albertu jde o ojedinělý případ

Podle vyjádření společnosti Ahold, která provozuje síť prodejen Albert, se jedná o ojedinělý případ. „Naši kolegové se s ním na zákaznické lince téměř nesetkávají,“ řekla za Ahold Barbora Vanko.

„V případě, že zákazník zjistí, že platba za nákup v našem obchodě mu byla stržena vícekrát, naším doporučením je obrátit se na danou prodejnu, kde by měl zákazník platbu reklamovat,“ doplnila Vanko.

„Ověřování plateb zároveň provádíme sami ve spolupráci s bankou preventivně na měsíční bázi pro případ, že by došlo k duplicitní platbě. V těchto případech bychom automaticky přeplatek vrátili zpět na účet zákazníka. Libereckému zákazníkovi se velice omlouváme,“ uvedla Barbora Vanko na dotaz MF DNES.

Případ nakonec skončil šťastně. Ve chvíli, kdy se o věc začala zajímat MF DNES, Česká spořitelna obratem kauzu prověřila, zjistila, že muž má pravdu a peníze mu ihned poslala.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Žena zemřela poté, co jí omylem nařízli tepnu. Manžel žaluje nemocnici

I když nepůjde o stavbu nové nemocnice, spolyká projekt i v této okleštěné...

Půl milionu korun žádá jako odškodnění manžel ženy, která zemřela v liberecké nemocnici. Když těžce zraněná pacientka...

Poničený tahač brázdil Jablonec, řidič se v pomačkané kabině krčil

Značně poničený tahač jel Jabloncem nad Nisou (17. 5. 2019).

Značně poničený tahač projížděl v pátek v podvečer Jabloncem nad Nisou. Vycházely z něj oblaka dýmu a kabina byla...

Kvůli pádu dívky z lanovky půjde k soudu babička. Za ublížení z nedbalosti

Ilustrační snímek

Státní zastupitelství v Semilech podalo obžalobu na babičku šestileté dívky, která v lednu spadla ze sedačkové lanovky...

Půta si předraženou zakázkou financoval nemanželský poměr, míní Korytář

Liberecký hejtman Martin Půta u soudu (4. prosinec 2018)

Za předraženou a zmanipulovanou pokládá bývalý liberecký primátor Jan Korytář zakázku na rekonstrukci kostela sv. Máří...

Zedníci si z jídelních stolů udělali lešení, oprava školy je ve skluzu

Základní školu Míru v Liberci – Ruprechticích čeká rekonstrukce.

Zřejmě nám už nezbývá nic jiného, než se modlit. Tak komentuje situaci kolem přestavby budovy základní školy na náměstí...

Další z rubriky

Pijte kohoutkovou vodu, nabádají karafy. Navrhli je novoborští studenti

Karafy vyrábí ve školní huti sklářské školy v Novém Boru.

Kroucená, broušená nebo s úzkým hrdlem. Hned tři různé karafy vyrábí ve školní huti sklářské školy v Novém Boru pro...

Vrchní soud zmírnil trest za korupci, bývalý radní vyvázl s podmínkou

Zdeněk Bursa (vpravo) u soudu.

Vrchní soud v Praze zrušil pětiletý trest vězení pro bývalého radního Libereckého kraje za ČSSD Zdeňka Bursu za...

V kraji se přemnožili jeleni i srny, při hodování ničí stromy i borůvčí

(ilustrační foto)

V lesích Libereckého kraje je až desetkrát víc jelení zvěře, než by mělo být. Lesníkům i zemědělcům způsobují obrovské...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz