Po platbě kartou zažil muž v Liberci šok. Banka mu částku strhla sedmkrát

  6:36aktualizováno  6:36
Platba kartou v obchodě se ani na opakovaný pokus nepodařila. Banka ale peníze stejně sedmkrát odečetla z účtu. Muž z Liberce se měsíc a půl snažil dostat peníze zpět.

Zákazník se po nepovedené platbě kartou v obchodě divil, z účtu mu banka odečetla částku sedmkrát. | foto: archiv zákazníka

„Chtěl jsem zaplatit kartou, ale platební terminál zřejmě zrovna v tu chvíli zkolaboval. Pokladní zkusila restartovat systém, ale ani na druhý pokus se transakce nepodařila. Když už jsem čekal několik minut, zaplatil jsem hotově, ostatně v tu chvíli to kvůli nefunkčnímu terminálu ani jinak nešlo,“ popsal svůj příběh sedmatřicetiletý muž, který si přál zůstat v anonymitě (redakce jeho jméno zná).

Čtyři dny nato zkontroloval výpis z bankovního účtu a zažil šok. Zjistil, že mu banka platbu sedmkrát strhla z účtu. Za nákup v Albertu na Tržním náměstí nakonec zaplatil o 3322 korun víc.

„Volal jsem na informační linku České spořitelny, kde mi řekli, ať to zkusím u obchodníka, že prý to bez problémů vrací. V obchodě se však se mnou v podstatě ani nebavili, že s tím nemohou nic dělat a odkázali mě znovu na pobočku banky. Tam jsem pak sepsal reklamační formulář s tím, že vrácení peněz potrvá dva, maximálně tři týdny,“ vylíčil svoji anabázi zákazník.

Ani po měsíci a půl ale peníze neměl. „Když se přes měsíc nic nedělo, obrátil jsem se na banku, odkud mi jen odepsali, že to stále na centrále reklamačního oddělení řeší. Dalšího vysvětlení jsem se už nedočkal,“ doplnil muž.

Pro řadu lidí by ztráta peněz byl problém

Bez téměř tří a půl tisíc se dokázal zatím obejít. Pro řadu lidí by ale takový nezaviněný pohyb na účtě znamenal vážný problém. Zejména v předvánočním čase.

Téměř 66 procent domácností v kraji má každý měsíc problém vyjít s výplatou. Z průzkumu Českého statistického úřadu vyplynulo, že pro 43,2 procenta lidí by nastal problém, kdyby měli neočekávaně vydat 9 400 korun.

„Přijde mi divné, že někdo může beztrestně disponovat téměř třemi a půl tisíci korunami, které mu nepatří, tak dlouho dobu. Byť v tomto případě nejde o závratnou sumu. Kdybych patřil mezi lidi, kteří mají problém nenadále vydat několik tisíc korun, jedna platba by mě mohla klidně dostat do dluhové spirály. A tohle se může nejspíše přihodit komukoliv,“ rozzlobil se muž.

Platba kartou pro něj do té doby byla každodenní rutinou, po tomto zážitku je ale u terminálu nesvůj. „Víc kontroluji výpisy. Na začátku jsem si byl také jistý, že mi banka peníze vrátí, čím víc se však řešení vleče, tím větší pochybnosti začínám mít. Banka nic nevysvětlí a nechává mě v nejistotě,“ doplnil naštvaný zákazník.

Banka řeší reklamaci s obchodníkem

Česká spořitelna přiznává, že případy, kdy platba u obchodníka neproběhne, ale částka se nakonec odečte víckrát, se stávají. K popsanému případu se ale konkrétně nevyjadřuje. „Příčina může být na straně platebního terminálu, pochybení bývá i na straně obsluhy,“ vysvětlila Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

„Důkazem o platbě v hotovosti nebo platební kartou je účtenka. To je povinnou podmínkou reklamačního řízení, které se řídí reklamačními procesy kartových společností,“ zdůraznila mluvčí.

Banka podle ní řeší reklamaci s obchodníkem. Ten ji buď uzná, nebo ne. „Pokud ne, musí bance doložit podpůrnou dokumentaci, ze které je jasné, proč reklamací zamítá.“

Podle mluvčí se také stává, že zákazník kupuje několikrát za sebou zboží v akci, protože může koupit najednou jen omezený počet kusů. „Proto chodí k pokladně opakovaně, a později na to třeba zapomene,“ vysvětlila Pačesová.

Reklamace by ale měla podle ní trvat třicet dní. „Pokud klient prokáže, že mu škoda vznikla, situaci řešíme. Obecně u reklamací typu duplicita, kdy klient požaduje vrátit peníze, je vracíme na jeho účet do dvou pracovních dnů,“ zmínila mluvčí Pačesová. Jak dodala, klient se může obrátil i na Ombudsmana České spořitelny, který reklamaci prověří.

„Reklamační formulář jsem podepsal už 8. listopadu, teď je 13. prosince a peníze pořád nemám. Nemůžu se dostat ke svým penězům, o které jsem přišel ne svým zaviněním,“ dodal zákazník z Liberce.

Podle Albertu jde o ojedinělý případ

Podle vyjádření společnosti Ahold, která provozuje síť prodejen Albert, se jedná o ojedinělý případ. „Naši kolegové se s ním na zákaznické lince téměř nesetkávají,“ řekla za Ahold Barbora Vanko.

„V případě, že zákazník zjistí, že platba za nákup v našem obchodě mu byla stržena vícekrát, naším doporučením je obrátit se na danou prodejnu, kde by měl zákazník platbu reklamovat,“ doplnila Vanko.

„Ověřování plateb zároveň provádíme sami ve spolupráci s bankou preventivně na měsíční bázi pro případ, že by došlo k duplicitní platbě. V těchto případech bychom automaticky přeplatek vrátili zpět na účet zákazníka. Libereckému zákazníkovi se velice omlouváme,“ uvedla Barbora Vanko na dotaz MF DNES.

Případ nakonec skončil šťastně. Ve chvíli, kdy se o věc začala zajímat MF DNES, Česká spořitelna obratem kauzu prověřila, zjistila, že muž má pravdu a peníze mu ihned poslala.

Autor:

Nejčtenější

Libereckého podnikatele žaluje OSA, v obchodě s potravinami pouštěl hudbu

Palác Dunaj prošel zvenčí citlivou rekonstrukcí.

Kvůli rádiu pouštěnému ve velkoprodejně Dunaj stojí liberecký podnikatel Alexandr Kendik před soudem. Zažaloval jej...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Závěje nad hlavu, auta v bílé tmě a vleky bez proudu. To je lednový Kořenov

O Kořenov se starají celkem tři traktory.

Metr sněhu za týden. A čtyřikrát vypadlá elektřina. Jizerskohorský Kořenov, jednu z nejvýše položených obcí v Česku,...

Splňte si sen o roubence. Stavby jako z pohádky jsou v Česku na prodej

Peřimov, okres Semily. Nemovitost stojí na mírně svažitém pozemku velkém 1 587...

V České republice se prodává velké množství roubených chalup v různé kvalitě. Některé jsou před rekonstrukcí, do jiných...

Před túrou jděte k zubaři. Cestovatel radí, jak přežít

Jan Jakub s přítelkyní na jedné ze svých výprav

Mít více cestovních pasů, nechat si před odjezdem vyšetřit zuby, do zavazadla přibalit nůž. Jan Jakub, bývalý...

Další z rubriky

Konec kroužení s kolečkem. Policisté změří místo nehody laserem

Nové přístroje policistů

Desítky let zažité kroužení kolem nabouraného auta s měřicím kolečkem, blokem a tužkou se stává pro policisty...

V liberecké galerii už nebude zvuk jako v bazénu, kraj přidá i na silnice

Sochy Michaela Bílka v liberecké Oblastní galerii

Při společenských akcích v bazénové hale Oblastní galerie v Liberci není zvuk čistý. Špatnou akustiku má vylepšit nové...

Zloději zpackali loupež trezoru. Jednoho z nich vyčerpal běh ve sněhu

Trezor, který se lupičům nepodařilo odnést

Pro trezor s penězi si o čtvrteční noci přišli do harrachovské směnárny tři zloději. Spustili alarm, jeden z nich pak...

Nevíte, co vařit? Inspirujte se
Nevíte, co vařit? Inspirujte se

Uvařte rodině něco dobrého.

Najdete na iDNES.cz