„Naše služba se nezaměřuje jen na samotné doučování, ale také na budování správných studijních návyků, podporu sebehodnocení a motivace či komunikaci se školou. Oblíbenou součástí programu jsou volnočasové aktivity, jako jsou jednodenní výlety, návštěvy kulturních akcí nebo příměstské a pobytové tábory,“ vyjmenovává aktivity koordinátor vzdělávacích služeb pro Liberecký kraj Jiří Beran.
„Naši klienti pocházejí převážně ze sociálně vyloučeného prostředí nebo z rodin, které nemají možnost dětem pomoci s učením. Často kvůli nízkému vzdělání rodičů, jazykové bariéře či socioekonomickým podmínkám,“ vysvětluje Beran.
Nejčastěji doučují pracovníci a dobrovolníci organizace český jazyk, matematiku, anglický jazyk a fyziku. Obecně lze podle Berana říci, že největší problém dělají dětem přírodní vědy na druhém stupni. Zlomovými obdobími jsou prý nejčastěji první a šestý ročník.
Příprava na přijímací řízení
„Zároveň můžeme za zlomové ročníky považovat i osmou a devátou třídu, kde se rozhoduje o budoucnosti dítěte a navazujícím vzdělávání. Proto děti v osmém a devátém ročníku připravujeme na přijímací řízení. Právě situace, kdy něco začíná ‚drhnout‘, jsou impulzem, který vede rodiče k tomu, aby se na nás obrátili,“ vypráví ze své zkušenosti Jiří Beran.
Doučující pokroky dětí bedlivě sledují. Jejich zlepšení se totiž nemusí týkat nutně jen školních výsledků, u některých dětí je úspěchem už jen pravidelná školní docházka bez absencí, větší sebedůvěra nebo posílení motivace k učení.
„Samotné zlepšení prospěchu je dlouhodobý proces, protože se často musíme vracet k úplným základům učiva, na kterých pak lze lépe stavět,“ poznamenává Beran.
Ačkoliv organizace navazuje spolupráci se školami v kraji, nejčastěji ji klienti oslovují sami na doporučení ostatních rodin. V kraji poskytuje Člověk v tísni služby terénní předškolní příprava, podpora vzdělávání a podpora mladistvých. Zájemců o vzdělávací služby, zejména o podporu školních dětí, je podle pracovníků liberecké pobočky spousta. Vzhledem k nedostatku dobrovolníků ale trvá doba pro zařazení do služby přibližně měsíc a půl, a organizace proto hledá další zájemce.
„Dobrovolníkem se může stát kdokoli, komu je víc než 15 let, vystudoval nebo studuje střední školu s maturitou, má pozitivní vztah k dětem, je spolehlivý, samostatný a má čas alespoň dvě hodiny týdně,“ dodává odborná doučovatelka Adéla Vaščuková.