Nádraží v Nové Vsi jde k zemi. Další dvě chtějí před zkázou zachránit

  6:19aktualizováno  6:19
Staré nádražní budovy v Libereckém kraji ustupují novým jednoduchým přístřeškům. Nadšenci pro kolejovou dopravu se ale historii snaží zachránit.

V Nové Vsi nad Nisou je už osud historické nádražní budovy zpečetěn a nadobro mizí ze světa. Unikátní jablonecké dolní nádraží u Brandlu na svůj konec pod lžícemi bagrů zatím čeká. Stejně jako například výpravní budova ve Velkých Hamrech.

Správa železniční dopravní cesty bourá, nebo chce zdemolovat staré nádražní stavby. Už nejsou potřeba, nahrazují je nové zastávky.

V Nové Vsi se křižovaly vlaky

Výpravní budova nádraží v Nové Vsi nad Nisou, které leží bezprostředně u Jablonce, se bourá od konce února. Její téměř 124letá historie se tak uzavírá.

Fotogalerie

„Nádražní budovy je škoda, myslím, že by se využití našlo. Byla to významná křižovací stanice trati Liberec – Tanvald, křižovaly se tam osobní vlaky. Kolejiště Jablonce bylo totiž věčně zaplněné nákladní dopravou,“ řekl drážní specialista Jindřich Berounský.

Podle vyjádření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) už v Nové Vsi slouží na novém místě moderní zastávka. „Po dokončené investiční akci jsme proto bývalou výpravní budovu zrušili. Nebyla využívána a vzhledem k jejímu umístění jsme nenašli žádné další využití. Nepodařilo se nám ji ani pronajmout,“ uvedl Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty.

Podle něj bude nádraží pro cestující bezpečnější a okolí hezčí. Demolice má skončit nejpozději do konce dubna. „Pod novým přístřeškem se nezahřejete. Na druhou stranu, lidi si už zvykli, čekárna byla dlouho zavřená. Asi se tam stahovali bezdomovci. Bourání chápu,“ řekl starosta Nové Vsi nad Nisou Milan Fiala.

Berounský zde naposledy viděl kolegu

Nadšenci pro kolejovou dopravu o budovu sice podle Berounského zažádali, ale už bylo pozdě. „Bourání mě mrzí o to víc, že mám ke stanici osobní vzpomínky. V srpnu 1990 jsem tam složil praktickou zkoušku na výpravčího. Mám z té doby i nepříjemný zážitek. 25. srpna stejného roku jsem vypravoval vlak 6305 do Železného Brodu. Strojvedoucí Eda Vraštil, se kterým jsme si tehdy mávali, se ale už nikdy nevrátil. Zemřel při srážce vlaků známé dnes jako Spálovské neštěstí (po srážce nákladního a osobního vlaku zemřelo tehdy 14 lidí, 32 dalších utrpělo zranění, pozn. redakce),“ zavzpomínal Jindřich Berounský.

Jako popularizátor historie kolejové dopravy píše publikaci, která přiblíží letošní 130. výročí železnice Liberec – Jablonec nad Nisou. Novoveské nádraží rovněž zahrne.

Zcela jistě se v knize objeví i pasáž o dolním nádraží v Jablonci. Také to má jít k zemi. „Demolice budovy Jablonec nad Nisou – dolní nádraží je připravena. Budova je v nevhodné poloze nad tramvajovou tratí, je ve velmi špatném stavu a není využita. Cestujícím slouží nový přístřešek,“ zmínil Marek Illiaš.

Na nádraží byla stáčírna vína

O toto nádraží chtějí nadšenci pro kolejovou dopravu bojovat urputněji než o bouranou budovu na druhé straně Jablonce. „Evidujeme žádost na odprodej od místního sdružení. Konečné rozhodnutí ještě není k dispozici,“ dodal Illiaš.

O stavbu zažádala Společnost pro obnovu kolejových drah v Jablonci nad Nisou. Podle Berounského má totiž dolní nádraží pro Jablonec historickou hodnotu. „Byla tam například první stáčírna vína. Ale hlavně, nádraží mělo obrovský význam díky navazující tramvaji a překládce zboží ze železnice na nákladní tramvaj,“ zmínil Berounský.

Nádraží je velmi zajímavě posazené mezi železniční a tramvajovou trať, nic...

Nádraží je velmi zajímavě posazené mezi železniční a tramvajovou trať, nic takového nikde není. Jedinečné je i svým zakomponováním do opěrné zdi,“ připomněl Berounský.

Budovu považuje za unikátní. „Nádraží je velmi zajímavě posazené mezi železniční a tramvajovou trať, nic takového nikde není. Jedinečné je i svým zakomponováním do opěrné zdi,“ připomněl Berounský. Pokud se Společnosti pro obnovu kolejových drah v Jablonci nad Nisou podaří získat budovu do pronájmu, chce v ní zřídit své sídlo s klubovou místností. A mimo jiné velký model kolejiště.

Nádraží by se podle představ Berounského mohlo stát například cílem exkurzí. „Budova by měla svého správce a chtěli bychom ji alespoň vytáhnout ze současného špatného stavu. Celý kout by se pak mohl stát pro lidi velmi přitažlivým. Má vynikající spojení jak s tramvají, tak vlakem, nedaleko je lezecká stěna.“

SŽDC chce v budoucnu zdemolovat a nahradit přístřeškem třeba i nádražní budovu Velké Hamry. „I tam je žádost o odprodej, tentokrát od obce. Ani tady zatím nemáme konečné rozhodnutí,“ komentoval budoucnost nádraží Marek Illiaš.

Autor:

Nejčtenější

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Seniorka, kterou napadla doga, zemřela v nemocnici. Vyšetřuje to policie

Ilustrační snímek

V pátek v nemocnici v České Lípě zemřela seniorka, která zde byla od středy hospitalizovaná po napadení psem....

Další z rubriky

Jakušice jsou polský Bedřichov, kdysi vylidněné středisko hlásí plno

Magistrála, která vede z Jakušic do Orle

Takřka liduprázdno bylo ještě před dvaceti lety při lyžování v Jakušicích. Teď se polské krkonošské středisko podobá...

Dopravní podnik přišel o dotace, za úvěr mu bude ručit Liberec

Do doby, než robotickou ruku vyvinou a schválí ji drážní úřad, bude muset...

Liberecký dopravní podnik už nemá peníze na investice. Kvůli korupční kauze přišel o dotace. Vyřešit to má úvěr, za...

Před 30 lety vyklidili Ještěd. Za legrácky s bombami šli učni do vězení

Kvůli výhrůžce bombou museli před 30 lety vyklidit i dnes již zbouraný obchodní...

Před třiceti lety ochromovaly Liberec výhrůžky bombovými atentáty. Z několika z nich usvědčili policisté čtyři kluky,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz