Motorové vozy řady 843, přezdívané lidmi „rakev, rohlík, klump, krám nebo tichá smrt“, provozované na trati mezi Libercem a Lomnnicí nad Popelkou v barvách Českých drah, se přesunou jinam.
Vyráběly se mezi lety 1995 až 1997 a přezdívky získaly podle tvaru vozové skříně.
Arriva místo nich nabídla plně nízkopodlažní Siemens Desiro. Cestující je znají například z tratě mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou.
„Komfort, ze kterého se těší cestující na známé Jizerskohorské železnici a ve vlacích Trilexu, se rozšíří i do dalších částí Libereckého kraje. V Turnově a v Semilech se pasažéři nově svezou v klimatizovaných nízkopodlažních vozidlech,“ uvedl hejtman Martin Půta.
PŘEHLEDNĚ: Na koleje v kraji přichází třetí dopravce a mění se ceny |
Na liberecké trati budou zatím jezdit čtyři soupravy a po přechodnou dobu jeden vlak 845. Po necelém roce vyjede už pět souprav Siemens Desiro. Na těchto tratích budou platit krajské jízdenky IDOL na kartě Opuscard. Pro cesty začínající a končící na území IDOL bude dopravce Arriva na základě svého rozhodnutí prodávat pouze jízdenky podle Tarifu IDOL.
Jízdenky u průvodčích
Jednotlivé jízdenky IDOL bude možné koupit přímo ve vlaku u průvodčích bez přirážky. To bude od 15. prosince platit u všech dopravců nebo na kontaktních místech dopravce. Tedy přímo u přepážky dopravce nebo v předprodejním automatu.
„Z jednoho vlaku do druhého na krajské hranici cestující přestupovat nemusí,“ vysvětlil náměstek hejtmana Jan Sviták.
V Tanvaldě i v České Lípě budou i v dalších letech jezdit moderní motorové vozy Pesa Link či Stadler Regioshuttle RS-1. Podle nových smluv, vyjma Tanvaldska a Frýdlantska, bude na cestující v každém vlaku čekat průvodčí, který jim kromě prodeje jízdenek poskytne veškeré informace o krajské integrované dopravě. Ta v sobě pod značkou IDOL zahrnuje též příměstské autobusy a MHD.
S více dopravci na železnici má Liberecký kraj dlouhodobé a dobré zkušenosti. V letech 2010–2015 zajišťovala společnost GW Train Regio dopravu na části jizerskohorské železnice.
Nováčkem není na kolejích kraje ani společnost Die Länderbahn. Od roku 2010 využívá jejich vlaků pod značkou Trilex na trati mezi Libercem a Žitavou více než 2 600 cestujících denně.
České dráhy zůstávají hegemonem
České dráhy dál zůstávají v kraji nejvýznamnějším dopravcem. Na starost mají přibližně sedmdesát procent dopravních výkonů. Starší motorové vozy řady 843 známé pod přezdívkou „rakev“, se po uvolnění z trati Liberec – Stará Paka přesunou na linku Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.
Vyšší výkon vozů vybavených zdvíhací plošinou pro cestující s invalidním vozíkem má přispět k vyšší přesnosti jízdních řádů na Českolipsku. V letní turistické sezoně se k motorovým vozům 843 připojí ještě přívěsný vůz s osmdesáti sedadly a dalším prostorem pro kočárky a jízdní kola.