ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MAFRA

Mýto bude. Kraj rozmístí stovky značek, aby kamiony neničily silnice

  • 9
Stát neustoupil, na dalších dvou silničních tazích v Libereckém kraji mají řidiči od ledna platit mýto. Kraj se proto začal připravovat na hrozbu, že řidiči kamionů začnou placený úsek na Českolipsku objíždět a ničit menší silnice. Těžkým nákladním autům chce stovkami značek zakázat vjezd.

Stát chce mýtné pro auta nad 3,5 tuny zavést na silnici I/38 Jestřebí – hranice kraje směrem na Mladou Boleslav. A úseku silnice I/35 Turnov – hranice kraje u Ktové. Jenže zatímco u této trasy se objíždění nevyplatí, u 26 kilometrů dlouhého úseku na Českolipsku by se tak zcela jistě dělo.

„Usilovali jsme o nulovou sazbu mýta na úseku z Jestřebí na hranici kraje, kde by zpoplatněním reálně hrozilo, že se řidiči nákladních automobilů budou poplatkům vyhýbat a budou jezdit po silnicích druhé třídy. To se ale nepodařilo. Proto budeme žádat o omezení tranzitní nákladní dopravy na těchto úsecích,“ uvedl hejtman Martin Půta

Nejohroženější jsou podle hejtmanova náměstka pro dopravu Jana Svitáka silnice z Mnichova Hradiště do Mimoně, dále do Jablonného v Podještědí a následně přes Svor a na Rumburk. Délka trasy i doba jízdy je srovnatelná jako při použití státní silnice první třídy. 

„Jelikož nám ministerstvo dopravy nevyhovělo, musíme zatížení krajských silnic zabránit vlastními prostředky,“ řekl Sviták.

„U silnice přes Jestřebí možnost objížďky je. I já bych trval na tom, aby to naše auta objížděla. Čas je tam stejný, navíc bychom ušetřili,“ řekl před časem Petr Filo, jednatel dopravní společnosti C. S. Transport. 

K plánu státu na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic první třídy v zemi má velké výhrady. „Nemůže se to vyplatit. Navíc se budou dál ničit ostatní silnice,“ domnívá se Petr Filo.

„Prvním krokem bude zpracování projektové dokumentace na nové značení,“ dodal náměstek hejtmana Jan Sviták.

Zpracování projektu bude mít na starosti Krajská správa silnic Libereckého kraje. Jenže to může trvat řadu měsíců. Zákazy vjezdů těžkým nákladním autům musejí schválit také silniční úřady a policie. 

Reálně hrozí, že se vše nestihne do doby, než začne mýto platit. „Vzhledem k vytíženosti budeme mít problém sehnat projektanta. Určitě půjde o práci na několik měsíců,“ řekl ředitel krajské správy silnic Jan Růžička.

Půjde patrně o miliony korun

Příprava opatření bude také podle něj drahá. „Patrně půjde o miliony. Značek budou zřejmě stovky. Musí se zabránit tomu, aby se řidič tranzitního nákladního auta nemohl vymluvit na to, že neviděl značku,“ doplnil Růžička.

„Důležité je, aby pak dopravní policie kontrolovala, jestli na silnicích jezdí opravdu jen ti, co vykonávají dopravní obsluhu území,“ podotkl hejtman Půta.

Mýto se vztahuje na silniční motorové vozidlo nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost je větší než 3,5 tuny. Zatím na území kraje platí řidiči nákladních aut mýto na dálnici D10 od hranic se Středočeským krajem do Ohrazenic a na silnici první třídy číslo 35 mezi Ohrazenicemi a Bílým Kostelem.