Krize není, tvrdí Magna. Budoucnost vidí v dílech z plastu

  6:51aktualizováno  6:51
Podstatně víc ovládnout výrobu toho, co je na autech zvenku, chce liberecký závod Magny. Dnes se firma specializuje především na výrobu nárazníků, spojlerů, blatníků, prahů a pátých dveří. Do budoucna to chce ale změnit.

Liberecká Magna. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Přemýšlíme, kam růst. Neskromně přiznám, že bychom rádi okupovali celý exteriér auta. Ještě je toho hodně, co může být na autě zvenku z plastu a co bychom tím pádem mohli vyrábět. Kapoty, střešní panely, kryty na zrcátka, moduly dveří, víka kufrů a podobně,“ říká ředitel závodu Miroslav Frontz. 

S plasty má Magna obrovské zkušenosti. Vznikla totiž transformací legendárního Plastimatu. Jen místo plastových potřeb do domácností se přeorientovala na automobilový průmysl. 

A právě plasty v něm dnes hrají prim. „Je stále větší tlak na elektromobily a na snížení hmotnosti vozů. Věci, které se dříve dělaly z kovů, se dnes začínají dělat z plastů, protože odlehčená auta dál dojedou a jedou i rychleji,“ dodal Frontz. 

Díky nové lince 3,5 milionu nárazníků ročně

Magna tak investuje kromě výroby i do výzkumu a vývoje. Každý rok v průměru tři sta až čtyři sta milionů korun. Momentálně spolupracuje na vzniku nového materiálu, který by měl nahradit některé dnes ještě kovové prvky na autech.

„Je to otázka pár měsíců, zda se s tím u zákazníků uchytíme. Pomáháme se specifikací a vlastnostmi toho materiálu, aby splňoval přísné normy na bezpečnost vozu, a také aby skutečně přinesl úsporu v hmotnosti auta. Máme už ale obrovské zkušenosti s výztužním rámem opleteným textilními vlákny, což je náš vlastní patent. Takže myslím, že to bude úspěch i tady,“ sdělil finanční ředitel závodu Pavel Cvejn.

Hospodářské krize se zatím v Magně nebojí. I přesto, že závod patří mezi největší zaměstnavatele v Liberci. Momentálně má 1 800 zaměstnanců, z toho 250 přes pracovní agentury. A další lidi do výroby stále shání. Od září totiž spustí novou linku, díky které bude vyrábět 3,5 milionu nárazníků ročně. Tedy o třetinu víc než dnes. 

„O krizi v automobilovém průmyslu se mluví už delší dobu. Objevuje se spousta spekulací a fám. Jediné, co lze odpovědně říci, je, že nikdo nic určitého neví. My žádnou krizi nepociťujeme, zakázky nám neubývají, naopak máme zaplněnou kapacitně výrobu do roku 2025. A teď se domlouvají zakázky až do roku 2030. Je pravda, že pokud by se zhroutil automotive v celé Evropě, tak nám nepomůže ani svěcená voda. Ale na krizi se stejně nejde nijak dopředu připravit. Jediná cesta je zlevňovat výrobu,“ zdůraznil Fronzt. 

V Magně pracuje 111 robotů

Magna tak zavádí automatickou výrobu tam, kde není potřeba živý člověk. Nejnověji to bude plně automatizovaný sklad, který ovládnou roboti. Celkem má Magna 111 robotů. Nahradili práci pěti stovek lidí ve třech směnách. 

„To ale neznamená, že jsme ty pracovníky propustili. Lidí je nedostatek zase na jiné práce,“ uvedl personální manažer Jan Záruba. 

Na liberecký závod by také neměl mít dopad případný brexit. Zakázky ve Velké Británii liberecký podnik nemá.

„Ale jsou tam sesterské závody Magny, na které to dopad mít může, vyrábí tam dveře pro Nissana. Myslím, že ale větší hrozba bude, když Američané zavedou dovozní cla. To bude pro automobilky mnohem větší problém,“ dodal Frontz.

Podívejte se, jak se z recyklovaných plastových lahví vyrábějí nové výrobky:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Jablonec - Bohemians 2:0, první duel sezony patřil Matouškovi, dal oba góly

Jan Matoušek slaví gól v dresu Jablonce.

Jablonečtí fotbalisté zvládli úvodní utkání nového ročníku díky Janu Matouškovi, hostovi ze Slavie. Jedna z mnoha...

Ostrava - Liberec 1:2, hosté přežili vymyšlenou penaltu a otočili v závěru

Rudolf Reiter z Ostravy (vlevo) se snaží projít přes Oscara z Liberce.

Od deváté minuty prohrávali, přesto nakonec z Ostravy vezou všechny body. Liberečtí fotbalisté v prvním kole nejvyšší...

Na příkaz Okamury. SPD stáhla z Facebooku příspěvek o Pohraniční stráži

Předseda SPD Tomio Okamura v pražském volebním štábu. (6. října 2018)

Liberecká buňka hnutí SPD na své facebookové stránce vyvěsila komentář, ve kterém litovala zrušení Dne Pohraniční...

Hoftychův návrat: protesty, žlutá karta, obrat. Důležité vítězství, řekl

Trenér Pavel Hoftych na předsezonní tiskové konferenci fotbalistů Liberce.

Po osmi letech se Pavel Hoftych vrátil do nejvyšší české soutěže. A vítězně: liberečtí fotbalisté v Ostravě zdolali...

Moje sparťanské srdce. Obránce Lischka vypráví o osudových chvílích

David Lischka se stal definitivně sparťanem.

Kdyby měl zábrany, nikdo by se nemohl divit. Mluvit o nejhorších chvílích v životě a vířit nepříjemné vzpomínky, to...

Další z rubriky

Po srážce s kamionem se auto otočilo na střechu, řidič musel do nemocnice

U Jítravy se srazilo osobní a nákladní auto.

Středně těžká zranění utrpěl řidič osobního vozu, který se ráno střetl s nákladním vozem na frekventované silnici u...

Lesní koupaliště je opravené, kvůli suchu se bude napouštět asi deset dní

Letos se Lesní koupaliště potýká s nedostatkem vody. Příští rok jej pomůže...

V Liberci skončila kritizovaná oprava bazénové vany městského Lesního koupaliště. Kvůli suchu je ale málo vody a...

Rozhledna Královka v Jizerských horách vsadila na ekologii i design

V roce 1907 byla původní stavba nahrazena dnešní kamennou rozhlednou.

Už v roce 1888 zde postavil Spolek německých turistů první dřevěnou rozhlednu, tu však ani ne po dvaceti letech strhl...

Najdete na iDNES.cz