Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na internetových stránkách Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Rozhodnutí je pravomocné a kraj musí pokutu do dvou měsíců zaplatit.
ÚOHS pokutu uložil letos na jaře, kraj proti rozhodnutí podal rozklad. V něm argumentoval tím, že smlouvu uzavřel bez soutěže v mimořádné situaci, protože jinak hrozilo, že na Českolipsku přestane fungovat veřejná doprava.
Minulá smlouva na provozování veřejné dopravy v polovině prosince končila.
„Nelze označovat za mimořádnou takovou situaci, kdy zadavatel ví, kdy skončí smlouva uzavřená se stávajícím dopravcem, avšak nečiní žádné kroky k řádnému výběru nového dodavatele. Vzhledem k závažnosti přestupku, kdy Liberecký kraj zcela vyloučil soutěž o poskytování předmětných služeb, uložil úřad pokutu ve výši zhruba 50 procent maximální možné sazby,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Lze podat správní žalobu, kraj ale pokutu zaplatit musí
Liberecký kraj v rozkladu napadl jednak nesprávnou aplikaci zákona i výši stanovené pokuty, předseda ÚOHS ale obě námitky zamítl a rozhodnutí potvrdil.
Veřejnou dopravu na Českolipsku dlouhodobě zajišťuje ČSAD Česká Lípa. Dopravce patří k největším v Libereckém kraji, ročně přepraví 2,9 milionu cestujících.
Kraj se s firmou dohodl na ceně 38,36 koruny na kilometr, což je ve srovnání s dalšími dvěma dopravci BusLine a ČSAD Liberec nejlevnější.
Proti rozhodnutí ÚOHS se může Liberecký kraj bránit správní žalobou u Krajského soudu v Brně, ta ale nemá odkladný účinek vůči povinnosti zaplatit pokutu.
Liberecký kraj kvůli tomu podá správní žalobu, výši sankce považuje za nepřiměřenou. Jinou možnost než zakázku zadat přímo neměl. V reakci na rozhodnutí to ČTK řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Podle Půty je pokuta nepřiměřená s ohledem na aktuální koronavirovou krizi ale i ve srovnání se sankcemi, které v minulosti úřad udělil. „Podle výroční zprávy udělil úřad za celý rok 2018 za veřejné zakázky pokuty v celkové výši necelých 7,765 milionu korun,“ upozornil Půta.
Kraj navíc podle něj neměl mnoho možností jak veřejnou dopravu v regionu zajistit. „Ano, mohli jsme vypsat veřejnou zakázku a smlouvu uzavřít s předem jasným uchazečem, podobně jako jsme to po nátlaku antimonopolního úřadu museli předloni udělat na Semilsku,“ dodal Půta.