Motorová jednotka 845

Motorová jednotka 845 | foto: MAFRA

Libereckému kraji došla trpělivost s Arrivou, bude ji pokutovat

  • 154
Rozjezd nového dopravce, společnosti Arriva, na vybraných tratích v Libereckém kraji „skřípe“ a přináší zklamání cestujícím. Společnost stále neplní podmínky smlouvy. Kraj proto bude vymáhat sankce.

Mezi potíže patří kromě jiného neodbavování cestujících, problémy s používáním karet IDOL nebo německé nápisy na vozech.

„Liberecký kraj dělá vše pro to, aby opět zajistil provoz vlaků na Ještědské železnici s patřičným komfortem,“ uvedl Jan Mikulička, mluvčí Krajského úřadu Libereckého kraje.

„Rád bych se všem cestujícím omluvil za současný stav, který je pro mne velkým zklamáním. Předpokládal jsem, že se Arriva coby nový dopravce bude chtít ukázat v lepším světle,“ prohlásil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Ve čtvrtek budou hejtman a jeho náměstek pro dopravu jednat s generálním ředitelem Arrivy Danielem Adamkou. „Současný stav považuji za neudržitelný a chci mít jasnou garanci toho, kdy začne smlouva platit v podobě, k níž se dopravce zavázal. Rozhodně jsme nepředpokládali, že firma nebude schopna plnit podmínky uzavřené smlouvy. Pokud na některých spojích není dopravce schopen prodat jízdenky, neměl by za své výkony v takovém případě dostat zaplaceno,“ řekl hejtman.

„Nechceme předjímat výsledky jednání. Ale děláme samozřejmě všechno pro to, aby byli cestující i objednavatel spokojeni,“ reagoval Jan Holub, mluvčí skupiny Arriva ČR.

Německé nápisy už zmizely

Arriva se už za nepovedený start svých vlaků omluvila v otevřeném dopise. Zveřejnila jej na svém webu. „Plně uznáváme, že tato kritika byla a je oprávněná. ... Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili,“ uvedl ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Mluvčí společnosti Holub pro MF DNES řekl, že už nyní Arriva pracuje na odstranění kritizovaných německých nápisů. Šlo například o nápis toalety nebo německy psané letáky. „Počeštění probíhalo už během vánočních svátků. Ze všech německých jednotek už zmizely. Do nového roku budou i v češtině,“ slíbil Jan Holub.

Kraj bude nicméně po Arrivě vymáhat za nedodržování smlouvy sankce. „V případě neplnění smluv je uplatňujeme vůči všem dopravcům a budeme tak postupovat i v tomto případě,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky Jan Sviták.

Společnost Arriva jezdí na lince z Liberce do Lomnice nad Popelkou přes Starou Paku a ze Železného Brodu do Tanvaldu. V Libereckém kraji ještě jezdí rychlíky Kolín – Rumburk a Praha – Tanvald, které objednává ministerstvo dopravy.

„Nedodržování jízdních řádů a další potíže na rychlíkovém spojení Praha – Turnov – Tanvald a Kolín – Česká Lípa – Nový Bor budeme řešit s ministerstvem dopravy, které si tyto spoje u Arrivy objednalo a platí je,“ dodal náměstek Sviták.

Počty kontrol se zvýší

Koordinátor veřejné dopravy v Libereckém kraji, společnost Korid LK, zvýšila počty kontrol v jednotlivých spojích. Prověří, jestli dopravce dodržuje odbavování cestujících.

V pondělí 6. ledna předloží krajským radním podrobné zhodnocení dosavadního provozu spojů Arrivy a návrh na odstranění existujících problémů. „Očekávám, že nejpozději do poloviny ledna bude na tratích provozovaných Arrivou vše fungovat tak, jak má. Pokud tomu tak nebude, zvážíme odstoupení od smlouvy,“ informoval hejtman Martin Půta.

Kraj začal dopravce vybírat až loni na podzim, když České dráhy předložily cenově příliš vysokou nabídku. Byla o třetinu vyšší, než v původní smlouvě. Smlouvu s Arrivou nakonec kraj podepsal jen pár dní před startem. Výběr dopravce navíc provázely potíže, neboť se ukázalo, že dopravce a jednatel krajského koordinátora veřejné dopravy může provázet střet zájmů.

O uzavření smlouvy na provozování železniční dopravy trase Liberec – Turnov – Semily – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou a Železný Brod – Tanvald se společností Arriva rozhodl kraj letos v únoru. K podpisu smlouvy ale došlo až letos v prosinci. 

„Na základě nabídek Českých drah a Arrivy jsme vybrali tu, která byla finančně výhodnější a nabídla provoz vozů na vyšší kvalitativní úrovni,“ poznamenal náměstek hejtmana Jan Sviták.