Liberecký Dopravní podnik omezil spoje, cestující se zlobí.

Liberecký Dopravní podnik omezil spoje, cestující se zlobí. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Liberecký Dopravní podnik omezil spoje, cestující to rozzlobilo

  • 11
Cestující v Liberci rozzlobila úsporná opatření, která zavedl Dopravní podnik. Ten zrušil v říjnu a v listopadu zhruba sedm a půl procenta autobusových a tramvajových spojů. Ubírat bude zřejmě i v příštím roce.

Liberecká radnice, která Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou v letošním roce přiřkla 215 milionů korun, mu chce v roce 2012 dát jen dvě stě. "Ještě stále se nad rozpočtem dohadujeme, ale s největší pravděpodobností ta částka bude menší než letos," prohlásil Jiří Šolc, ekonomický náměstek liberecké primátorky.

Dopravní podnik začal omezovat městskou dopravu už v říjnu, kdy prodloužil mimo špičku interval tramvajových spojů o dvě minuty. Počet tramvají, které se vydaly na trasu, se tak snížil o patnáct procent.

Podle Luboše Wejnara, ředitele Dopravního podniku, si na úbytek spojů lidé nijak nestěžovali, jedinou výjimkou bylo cestování do Horního Hanychova. Od listopadu tam proto dopravci přidali jeden podvečerní spoj.

Co se ale lidem nelíbí, je redukce autobusů. Například cestující, kteří jezdí linkou číslo 12 na největší liberecké sídliště Rochlice nebo linkou 25 na Broumovskou, začínají být naštvaní.

"Ráno už jsem se nedostala do autobusu s kočárkem. Bylo tam strašně narváno. Lidé byli zvyklí, že do Rochlic to jede každou chvilku, teď se interval prodloužil a i když jen o pár minut, je problém se do autobusu vůbec narvat," postěžovala si Simona Stejskalová, která bydlí v Zeleném údolí.

Jízdní řád se ještě upraví

Také spoj s číslem 25 mířící z Ruprechtic na Soukenné náměstí vezl nespokojené cestující. "Vůbec jsem netušila, že jsou nové jízdní řády, myslela jsem, že to jede jako obvykle a teď tady už čekám pět minut a autobus nikde. Nestihnu kvůli tomu tramvaj," rozčilovala se po půl desáté ráno důchodkyně na náměstí v Ruprechticích.

Ředitel Dopravního podniku připustil, že některé podněty od cestujících už má na stole. A pokud by na některých spojích kapacita nestačila, jsou připraveni je posílit.

"Zatím je jízdní řád v nějakém zkušebním režimu. V průběhu prvního čtvrtletí příštího roku se ho chystáme ještě upravovat. Určitě přihlédneme i k podnětům od cestujících," upozornil Wejnar.

Pomoci by měl i průzkum, který se během listopadu zaměří na to, kolik lidí autobusy a tramvaje využívá. Omezování spojů se ale nelíbí ani některým libereckým zastupitelům. Ti argumentují hlavně tím, že lidé začnou využívat jiné dopravy.

Prvním krokem k tomu bylo zdražení papírové jízdenky z šestnácti korun na osmnáct. "Vyžene to lidi zpátky do aut, a to hlavně příležitostné cestující," kritizovala Zuzana Kocumová, zastupitelka za Unii pro sport a zdraví.