Stolínovo Kulturní centrum ve Vratislavicích se stalo v Libereckém kraji stavbou roku. (více zde) Dům, který nemá v kraji srovnání, ale nevznikal snadno. Části vedení libereckého městského obvodu i obyvatel vadilo na její stavbě podle architekta téměř vše, co se odlišovalo od běžných zvyklostí. Nechápali architektovu filosofii.
Petr StolínLIberecký architekt, narodil se v roce 1958. V Liberci studoval střední průmyslovou školu stavební, je absolventem brněnské architektury. Pracoval například v libereckém Stavoprojektu, v ateliéru Sialu. Nyní je na volné noze. Jeho dílo
|
Dům je zvenčí obložený nenatřeným dřevem, které bude stárnout spolu se stavbou. Lidem vadily i šedé nebo černě natřené pohledové betony, kde jsou částečně vidět obtisky šalování. Architektovi se zdálo zbytečné i zakrývání elektrických nebo vzduchotechnických rozvodů.
"Surové materiály jsme chtěli zachovat v té jejich primární podobě. Je to takové nezakrývání pravdy. Přitom interiérové prvky působí jako šperky nebo bižuterie, která je vložená do hrubé stavby. Není drahá, ale vynikne ten kontrast. Zlaté zrcadlo nebo zlaté mozaiky úžasně vystoupí v kontrastu s pohledovým betonem," vysvětluje architekt.
Osud stavby prý stále sleduje a vidí, že jeho využití "kulhá". Měl být jakousi spojnicí Liberce a Jablonce. A zatím o něm neví ani spousta Liberečanů. Nebo do něj nechtějí programově a z principu jít. Podobnou stavbu přitom v širokém okolí nenajdou.
Za památník získal cenu, investor z něj nadšený nebyl
"Myslím si, že důvodem byly společenské i politické tlaky. Dobrá architektura ale musí být apolitická. Je to navíc kulturní dům, který by měl lidi spojovat a ne rozpoltit celý městský obvod," nechápe architekt.
K otázce, jestli zisk dvou ocenění za nejlepší stavbu Libereckého kraje (tou první je dům u Nisy připomínající parník, kde má Stolín ateliér), budou mít vliv na větší počet zakázek, je architekt skeptický. Prý se to nijak neprojeví.
"Řekl bych, že spíš naopak. Dosáhli jsme vícero cen - třeba Grand Prix za dům s pečovatelskou službou v Pavlovicích v roce 1996 nebo za památník bojovníkům a obětem za svobodu vlasti v roce 2001. Přitom v souvislosti s památníkem jeden z investorů, se kterým jsem byl částečně pracovně spjatý, prohlásil, že za tohle už Stolín žádnou další zakázku nedostane."
Z kritiky a většinového názoru si prý ale nic nedělá. "To, co se líbí většině, je většinou průměrné. Nechceme dělat průměrné věci, ale nadprůměrné. Pak už to průměrný člověk nedokáže chápat. Nechceme být poplatní podprůměru," vysvětluje Stolín.
Města by měla stavět podle soutěží
Na architekturu současného Liberce se Stolín dívá značně kriticky. "Když pominu to, jak ty nové obchoďáky zhyzdily Liberec, jak jsou to bez rozmyslu a giganticky nafouknuté stavby, jde o ty hrozné důsledky. Že se vylidnilo město, nejprestižnější třídy a na místa prázdných obchodů se dostávají herny a podobná lůza. Ve městě chybí regulace, vize. Deset let se ve městě neřešil koncept, nikdo neviděl důsledky, co to přinese. Vidí se jen, že to přinese momentální zisk," tvrdí architekt.
Dva domy Petra Stolína, které vyhrály soutěž Stavba roku Libereckého kraje 2010 a 2011.
Skepticky vidí i předvolební snahu mnoha stran, které měly ve svém programu zřízení funkce hlavního architekta. Město jej stále nemá. Je také přesvědčený, že města by měla stavět i podle architektonických soutěží. Těch je podle něj zoufale málo.
"Státní sektor nebo města by měla soutěže vypisovat vždycky, aby byli schopní vybrat ten nejlepší projekt. Ale musela by to být samozřejmě nestranná komise odborníků," uzavřel Stolín.
Nový Stolínův projektSmontovatelné domy do milionu korun Architekt nyní se svými spolupracovníky rozpracovává projekt smontovatelných domů. Budou se vyrábět ze strukturálních izolačních panelů, jejich stavba bude levná a rychlá, lze je postavit i na tři sta metrovém pozemku. Po vzájemném propojení vytvoří staticky tuhou prostorovou "krabici", která ale odolá i zemětřesení. Jejich cena prý nepřesáhne milion korun. Budou ideální pro mladé rodiny, studenty nebo naopak starší lidi. Strohost a jednoduchost těchto domů vychází z japonské tradice. Hrubá stavba těchto "Houses for Japan", jak Stolínův ateliér projekt nazval, prý dokáže vzniknout i za den. Včetně přípojek nebo instalací může výstavba takového domu trvat čtrnáct dní. Dům je postavený na betonových mikropilotách. Nezabetonuje tedy kusu země a je demontovatelný. Podle Stolína vznikne první domek do konce roku. Jak se v něm bude bydlet, architekt sám vyzkouší. |