(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv MAFRA

Seniorům z Liberce pomůže ombudsmanka, vyřeší potíže s úřady i sousedy

  • 2
Senioři v Liberci mají nového zastánce. Přímo pro jejich potřeby totiž město ve spolupráci se sdružením Kontakt zřídilo pozici seniorské ombudsmanky. Pomáhat bude lidem nad 65 let i občanům pobírajícím invalidní důchod.

„Tato skupina lidí je často bezradná, jsou hodně zranitelní. Mnohdy nedůvěřují úřadům nebo nevědí, co mohou požadovat a na co se ptát. Mnozí neumí pořádně s počítači a moderními informačními technologiemi. Mají potíže, které souvisí s jejich věkem nebo zdravotním stavem,“ zdůvodnil potřebu seniorského ombudsmana náměstek primátora Ivan Langr.

Nyní se tak mohou senioři obracet na Lenku Tarabovou, kterou si město jako ombudsmanku samo vybralo kvůli jejím letitým zkušenostem s prací se seniory.

„Neváhala jsem ani minutu, hned jsem na to kývla. Populace stárne, je potřeba čím dál víc služeb pro pomoc seniorům. Já jim nabízím pomoc například, když budou mít špatnou zkušenost třeba s libereckým magistrátem kvůli arogantnímu chování úředníků, kdy senior může mít pocit, že se s ním nezachází důstojně nebo má naopak problém s tím, že úřad nereaguje, nevydává patřičná rozhodnutí v dané lhůtě,“ uvedla Tarabová, která se už roky věnuje spolupráci se seniory ve Vratislavicích. 

„Řešit mohu i různé občanskoprávní záležitosti, jako jsou spory se sousedy, problémy s dluhy nebo nevýhodnými kupními smlouvami, když senioři naletí různým praktikám šmejdů, což se děje dost často,“ říká Tarabová.

Nejčastějším problémem seniorů je podle ní bydlení. „Ani ne tak, že si hledají nový byt, jako že nerozumí vyúčtování služeb a podobně. Proto už máme domluvenou spolupráci s právníky Sdružení nájemníků ČR. Dost také řeší věci ve vztahu k dopravnímu podniku, když třeba nejede autobus, tak jestli si mají stěžovat a kde. A pak to jsou takové věci, že jim třeba někde chybí lavička a oni nevědí, na koho se obrátit, aby to zařídil,“ líčí ombudsmanka. 

Senioři se na ni mohou obrátit i v případě, kdy potřebují poradit se sociálními dávkami, při problémech s osamělostí nebo pocitem bezpečnosti. Události by přitom neměly být starší než jeden rok. 

„Zájemci se mohou objednat na konzultaci přes elektronický formulář, který je na webových stránkách Kontaktu nebo vyplní tiskopis, který je k dispozici v centrálním klubu seniorů a na radnici. Vyplněný lístek pak vhodí do označené schránky a my je pak kontaktujeme a sjednáme vhodný termín. Bez objednání nebude možné se k ombudsmance dostat. Musí se na jednání připravit, aby mohla skutečně pomoci,“ vysvětluje ředitel Kontaktu Michael Dufek. 

Liberec je zatím prvním městem v Libereckém kraji, kde začne seniorský ombudsman fungovat.