Podle něj není studie, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), objektivní.
„Z našeho pohledu nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování. Svou kvalitou odpovídá spíše průměrně rozpracovanému dílu se závažnými nedostatky a není podle nás objektivní,“ řekl Jan Sviták, náměstek hejtmana pro dopravu, investice a veřejné zakázky. Studii proveditelnosti železničního spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec vypracovaly společnosti Metroprojekt Praha a AF-CITYPLAN.
„Připomínek, které od nás směřují, je spousta. Studie je zaměřena více na Středočeský kraj. Nepracuje například s čísly, která by byla relevantní. Občas si i protiřečí. V jedné části uvádí počty cestujících v uzlových místech a když je převádí do jiných míst, jsou v prostých součtech chyby,“ zmínil náměstek Sviták.
Studie si podle něj protiřečí i v tom, že lepší spojení Liberce a Turnova by bylo příliš drahé. Náklady na kilometr mezi Prahou a Mladou Boleslaví jsou totiž výrazně vyšší než nová elektrifikovaná trať se dvěma tunely na Liberecku.
Mladí budou odcházet, předvídá hejtman
Cesta vlakem do Prahy dnes z Liberce trvá přes dvě a půl hodiny. Vlaková doprava dnes nemůže konkurovat dálnici.
„Odehrává se tu souboj o podobu tohoto kraje na příštích sto let. Pokud nebudeme mít konkurenceschopnou veřejnou dopravu, bude pohraniční region bez přímého napojení na centrum. Zůstaneme mimo hlavní rozvojové osy, mladí lidé odtud budou odcházet,“ poznamenal hejtman Martin Půta.
„Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938,“ dodal Půta. Kraj poukazuje i na to, že všechna krajská města mají vlakové spojení s Prahou financované Ministerstvem dopravy. „Liberec jako jediné krajské město ne,“ doplnil hejtman.
Připomínky kraje ke Studii proveditelnosti ještě SŽDC neobdrželo. „Nemůžeme se k nim vyjádřit,“ uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. „Podle důkladně prověřovaného a několikrát modifikovaného technického řešení se při současně nastavených pravidlech pro posuzování nejeví nová elektrizovaná trať jako ekonomicky obhajitelná v jakékoliv podobě.“
Studie proveditelnosti podle ní prověřuje kombinací novostaveb s modernizací stávajících tratí zrychlení spojení mezi Prahou a Libercem. O konkrétní podobě stavebních úprav rozhodne po dokončení studie Centrální komise Ministerstva dopravy.