„Propojující téma je práce s gotikou, která je ale nahlížena současným pohledem filmových kulis. Je to takové vzpomínání na gotiku, vzpomínání na něco, co si nemůžeme pamatovat,“ říká Dvořák, který pochází z Hrádku nad Nisou.
Součástí výstavy jsou i obrazy. „Je to výběr různých věcí z různých let. Ty nejnovější obrázky jsem instaloval ještě mokré,“ přibližuje autor, který svou prací odkazuje k romantismu.
„Romantismus sám vzpomínal na historismy, protože v tom viděl odkaz k duchovnosti nebo přesahu, který jim v té době chyběl. Je to melancholické, ale zároveň popkulturní,“ říká.
Tím naráží na části kostela, které si v ničem nezadají s filmovými kulisami.
„Hledal jsem, kde dnes může běžný člověk zažít pocit, že vstoupil do gotické katedrály. A napadla mě multikina, kde člověk ví, že nic na plátně není realita, ale stejně na tu hru přistoupí a zažije epický příběh s hrdinou,“ srovnává.
Výstavu si pochvaluji i kurátor Martin Dostál. „Filip má velký vztah k romantismu. A to jak středověkému, tak i k romantismu z počátku 19 století. Vypůjčuje a parafrázuje si z výtvarných i mentálních dějin různé vizuální fragmenty,“ říká Dostál.
„Mohou jimi být architektonické detaily gotických oken a barokní ornamenty, nekonečné uhranutí barokní oblohou či romantická vzplanutí lesními partiemi, kde poutník a malíř za svitu úplňku objeví zříceniny dávných staveb. A k tomu jemné současné malířské gesto, přemýšlení o barvě a měřítku a také o materiálu, který může být klasicky umělecký i nepatřičně překvapivý,“ dodává kurátor.