Nová silnice není bezpečná, řidiči nevidí přes protihlukové stěny

  12:14aktualizováno  12:14
Na části nové silnice mezi Libercem a Jabloncem nejsou řidiči v bezpečí, špatně vidí přes protihlukové stěny a ohrožují je rychle jedoucí motoristé. I když stavba na nově vybudované části silnice ještě neskončila, řidiči, místní obyvatelé i policisté už teď upozorňují na nebezpečné místo.

Na nové silnici mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou jsou podle kritiků nebezpečné i betonové konce protihlukových stěn. Místo betonu by tu mělo být průhledné sklo. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Tím je hlavně křížení s vedlejší silnicí, jež vede řidiče autobusů i osobních aut jedoucí po staré silnici od Lukášova na hlavní tah. Potíž je v tom, že podle kritiků na něj špatně vidí. Konce protihlukových stěn tam jsou z betonu.

„Kvůli tomuto místu se už řešily připomínky od místních obyvatel i od řidičů. Podle projektu jsou tam sice rozhledy spočítané na sedmdesát kilometrů v hodině, značná část řidičů tam ale rychlost nerespektuje. Rozhled tam je kvůli betonové protihlukové stěně takový, jaký je. Pokud řidič jede rychleji, hrozí nebezpečí, že auto nestačí vyjet,“ zmínil Vlastimil Malý z liberecké dopravní policie.

Beton nahradí sklem

„Výměnu betonové protihlukové stěny za skleněnou po celé délce jsme už nařídili. Bude to jedno z opatření, které má přispět k bezpečnějšímu provozu na této silnici,“ zmínil Jan Čáp, vedoucí krajského odboru dopravy.

K výměně by podle něj mohlo dojít do konce roku nebo na začátku roku příštího. Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí, že o výměně zatím neuvažuje.

„Doposud jsme neobdrželi žádný podnět k výměně protihlukových stěn na nové silnici číslo 14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a ani ji nepřipravujeme,“ odpověděla Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Padesátku téměř nikdo nedodržuje

Kvůli tomu, že je silnice stále ve výstavbě, řidiče před křižovatkou zatím zpomaluje padesátka. Tou ale jede jen málokdo. „Rychlost tu dodržuje tak každé pětadvacáté auto. Z vedlejších silnic se na hlavní tah nedá ve špičkách vůbec najet, je to tu velmi nebezpečné,“ posteskl si obyvatel Kunratic Jiří Ptáček.

Až stavba skončí, řidiči budou moci v úseku jezdit sedmdesát kilometrů v hodině. Dál na Liberec ke křižovatce u Novoplastu je už devadesátka, což je podle kritiků příliš. Na to, aby řidiči alespoň sedmdesátku před křižovatkou v kopci skutečně dodržovali, mají dohlédnout nové světelné tabule s měřičem rychlosti. Výstražná číslice blikne, když auto prosviští rychleji.

„Zvažuje se, že by se zařízení dalo brzy využívat i pro sledování a řešení přestupků. Nejen orientačně. Od policie máme také příslib, že budou v prvních měsících častěji kontrolovat dodržování rychlosti,“ zmínil Jan Čáp. „Nevím, jestli to bude mít nějaký efekt. Rychlost tu ale policie neměří,“ opáčil Jiří Ptáček.

Silnici doplní značky a cedulky

Řidiče na světelné radary v obou směrech upozorní značky. Stejně tak se na silnici objeví cedulky s varováním před vyjíždějícími autobusy. „Řidiči autobusů MHD, co na novou silnici od září vyjíždějí od Lukášova, si na toto místo stěžovali. Označili ho jako vysoce rizikové,“ uvedl Čáp.

Silnice je v předčasném užívání. Od prosince bude v ročním zkušebním provozu. Vyhodnocovat se bude hluk, i to, jestli úpravy zlepšily bezpečnost. „Nasbíraná data vyhodnotíme a případně zvážíme i další opatření,“ zmínil Jan Čáp.

Už nyní krajský úřad zvažuje možnost, že po silnici nebudou moci šlapat cyklisté. Ti nový úsek s příjemným procentem stoupání využívají stále víc. I když mohou jet po široké krajnici, podle Čápa nejsou v bezpečí.

„Uvažujeme o tom, že tam dáme zákaz vjezdu cyklistům a pěším. Nebo že úsek až k okružní křižovatce v Lukášově označíme jako silnici pro motorová vozidla. Osobně si myslím, že na tento frekventovaný tah cyklisté nepatří. Souběžně s touto silnicí vede ostatně cyklotrasa s minimálním provozem,“ nastínil Čáp.

Autor:

Nejčtenější

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Ti tygři jsou bastardi. Jejich orgány mohu použít, hájí se souzený Berousek

Ludvík Berousek u soudu v České Lípě (21. ledna 2019)

V České Lípě pokračuje soudní jednání, při němž se rozplétá kauza nelegálního obchodu s částmi tygřích těl. Veterinářka...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

Další z rubriky

Žena napadená dogou stihla jen pozdravit. Pak si soused vybavuje křik a krev

Ilustrační snímek

Pes stejného majitele ve vsi řádil už mnohokrát. To tvrdí obyvatelé obce Pihel, kde argentinská doga napadla seniorku....

Scooter spojí národy, ohnivou show přiveze poprvé do Liberce

Benátská noc 2011 - Scooter

Legendární otázka How Much Is the Fish?, tedy Kolik stojí ryba?, padne letos na podzim v liberecké Home Credit aréně. Z...

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

Najdete na iDNES.cz