Nasvícená večerní podoba novorenesanční budovy.

Nasvícená večerní podoba novorenesanční budovy. | foto: Pavel Wellner

Hudebníci libereckého divadla hrozí stávkou, mají nejmíň peněz v Česku

  • 3
Operu Rusalka hrajeme ze stejných not jako v Brně, Ostravě nebo v Plzni. Tak proč máme nižší platy? Za stejnou práci chceme stejný tarifní plat. Tak by se dal shrnout požadavek členů orchestru Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Ti kvůli nízkým odměnám vstoupí od 1. září do stávkové pohotovosti.

„Platy v libereckém divadle jsou v porovnání s ostatními srovnatelnými divadly a operními soubory nejnižší v Česku. Neadekvátní je zařazení do platových tříd především u prvních hráčů a koncertních mistrů. Přitom podle výročních zpráv a publikovaných recenzí má liberecké divadlo jeden z nejprestižnějších operních souborů v tuzemsku. Platy v orchestru ani ve sboru tomu ale neodpovídají,“ uvedl v prohlášení za orchestrální odbory Aleš Hejcman, šéf odborové organizace Unie orchestrálních hudebníků a také první hráč na klarinet v Šaldově divadle.

Stávková pohotovost má podle něj i podporu odborů divadelníků a zpěváků. Neznamená to ale, že by diváci kvůli tomu přišli o podzimní operní představení či plánované koncerty. 

„Zaměstnanci orchestru budou hrát představení a koncerty v tričkách s mottem stávkové pohotovosti. Před každým představením vystoupí na pódiu předsedové odborových organizací nebo koncertní mistr orchestru s veřejným prohlášením, ve kterém divákům vše vysvětlí,“ dodal Hejcman.

Naposledy se takto před obecenstvo vystupovalo v Liberci při sametové revoluci v roce 1989. Odboráři požadují, aby pro orchestr platil stejný model jako v operních souborech v Praze, Brně nebo Ostravě.

Odkazují přitom na vládní nařízení o platovém zařazení uměleckých zaměstnanců. Podle něj mají být hráči v orchestru zařazeni podle praxe a zkušeností do 10. až 13. platové třídy. Koncertní mistři pak do 12. až 13. třídy. 

„V principu jde o to, že si vedení divadla myslí, že zařazení v platových třídách mají správně, ale praxe je taková, že v ostatních souborech v celé České republice je platové zařazení řádově o jednu platovou řadu výš, někde dokonce o dvě,“ zdůvodňuje Hejcman.

Dnes je průměrný tarifní plat člena libereckého orchestru podle Hejcmana zhruba 25 tisíc korun. Jedna platová třída znamená navíc asi dva a půl tisíce korun. Vedoucí opery Martin Doubravský postup odborů považuje za nekorektní. 

„Paní ředitelka teď čerpá řádnou dovolenou v zahraničí. Je v Číně, což oni vědí. Proto považuji za silně nekorektní, že celou věc předali médiím, aniž by se vedení divadla k tomu vyjádřilo,“ řekl Doubravský.