Libercem denně projedou desetitisíce aut. Hlavně před Vánocemi se zcela zaplní...

Libercem denně projedou desetitisíce aut. Hlavně před Vánocemi se zcela zaplní i parkoviště u nákupních center. | foto: Jan Pešek, MF DNES

V Liberci je nejvíc aut v historii. Ucpávají město, nemají kde parkovat

  • 26
Liberec dusí nejvyšší počet automobilů v historii. Vozidel, která denně vyrážejí do ulic, je téměř sto tisíc. Ještě mnohem vyšší je ale počet všech evidovaných aut. Tedy například těch, jejichž značky jsou v depozitu a majitelé s nimi nevyjíždějí.

„Velký nárůst se projevuje od konce hospodářské krize. Za loňský a předloňský rok narostl v Liberci počet provozovaných aut o deset tisíc. Blížíme se číslu sto tisíc. Aktuální čísla za letošní rok ještě nemám, ale jsem přesvědčený o tom, že tuto magickou hranici Liberec překoná,“ předjímá vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.

V celém libereckém obvodu, který spravuje odbor dopravy magistrátu, žije zhruba 140 tisíc lidí včetně dětí.

Rychetský: Rodina má i dvě nebo tři auta

„V době krize v jiných správních obvodech počty aut i klesaly, v Liberci se tak ale nikdy nestalo. Nárůst počtu vozidel máme trvalý. Skutečnost, že rodina má i dvě nebo tři auta, je už dnes úplně normální,“ uvedl Pavel Rychetský.

Počty všech aut jsou ale v Liberci a okolí ještě vyšší. Do krajského města denně jezdí řidiči z jiných regionů, třeba z Frýdlantu nebo z Turnova. A také řidiči zpoza hranic.

Jenže na takový počet automobilů nejsou stavěná ani parkoviště, ani řada silnic. „Zatím mám pocit, že se sice plánuje, ale výstupy zůstávají na papíře. Příkladem je Nová Pastýřská, silnice, která by spojila Sokolskou ulici a Tržní náměstí. Dopravě v Liberci by výrazně pomohla. Deset let se o ní jen mluví,“ domnívá se opoziční zastupitel Jaroslav Zámečník.

Před dvěma lety začal Liberec zpracovávat Plán udržitelné mobility. „Stál 3,5 milionu korun, stále z něj ale nejsou známé výstupy. Mohl by město konečně donutit i k uskutečnění důležitých staveb,“ říká Zámečník.

Nárůst dopravy je v Liberci enormní. „Průtah městem je dnes dokonce třetí nejzatíženější silnicí v republice, denně tudy projede padesát tisíc aut,“ řekl před časem Vlastimil Malý z liberecké dopravní policie v souvislosti s přípravou stavby nové silnice do průmyslové zóny Jih. I o ní se roky jen mluví a firmy na ni marně čekají.

Zásadní stavby vznikly díky státu

S hlavním tahem na Prahu spojuje průmyslovou zónu jen ulice České mládeže. V případě dopravního kolapsu hrozí i zastavení výroby. Řešením se začal zabývat Liberecký kraj. Na stole má studii napojení nové asi 1,4 kilometru dlouhé silnice, územní plán města ale zatím zůstává nezměněný.

Za poslední roky sice vzniklo několik staveb, které měly zlepšit průjezd městem, jako je například třetí pruh v Palachově ulici, ale jsou to spíše dílčí úpravy. Zásadní stavby, jako liberecký průtah nebo přeložka silnice I/14, vznikly díky státu.

„Bydlíme sedmým rokem v paneláku na Františkově a ještě na začátku se dalo večer vcelku pohodlně zaparkovat. Teď už to u domu nejde. Auto běžně parkuji až u cyklostezky u Nisy a jdu pěšky deset minut,“ posteskl si na potíže s parkováním Liberečan Karel Černý.

„Situace se dlouhodobě koncepčně neřešila. Pracujeme ale na zlepšení,“ komentoval náměstek primátora Tomáš Kysela.

Parkování místo amfiteátru i u nádraží

Město chce přebudovat na parkoviště dnes opuštěný přírodní amfiteátr v Lidových sadech. Získalo by tak až 170 míst, která by pomohla odlehčit obyvatelům okolních domů. Má zájem i na vybudování parkovacích míst poblíž nádražní pošty. Náměstek Kysela už o tom jednal se zástupci společnosti ČD Cargo. Další místa by měla vzniknout v plánovaném terminálu s parkovacím domem v Žitavské ulici s navrhovanou kapacitou 478 míst.

Potíže s parkováním ve městě by se podle Kysely daly řešit pomocí karet pro rezidenty. Lidé, kteří nemají v místě trvalý pobyt, by mohli auto zaparkovat na vzdálenější odstavné ploše.

„Velmi se to osvědčilo v Mladé Boleslavi. Koncepčně na tom pracujeme. Nechal jsem vytipovat pozemky, kde by se dala udělat odstavná parkoviště,“ řekl Kysela.