Liberec chce mít z letiště svou malou Ruzyni. Trávu by nahradil beton

  6:30aktualizováno  6:30
Liberec chce mít na pomezí Růžodolu a Ostašova plnohodnotné letiště pro civilní dopravu. Podle představ města by to pomohlo místnímu průmyslu. Vedení Liberce vidí totiž budoucnost v boomu civilních letů.

Na libereckém letišti se létá od dubna do listopadu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Město proto spojilo síly s provozovatelem jiných regionálních letišť s mezinárodním statutem v zemi. Na dalším rozvoji chtějí spolupracovat.

„Významný odborník v oblasti letecké dopravy a člen představenstva Letiskové spoločnosti Žilina Antonín Kazda se na setkání v Liberci ztotožnil s naším názorem, že pro oblasti, kde jsou průmyslové zóny, je důležitý provoz regionálního letiště. Je to právě případ krajského Liberce,“ zmínil náměstek libereckého primátora pro technickou správu majetku města Tomáš Kysela.

Příležitostná dopisnice s příležitostným razítkem k prvnímu letu ČSA na trase...

Příležitostná dopisnice s příležitostným razítkem k prvnímu letu ČSA na trase Praha - Liberec 15. června 1937.

Letecký provoz podle něj představuje významnou úsporu času pro soukromé podnikatele a společnosti. Malá zahraniční letiště navíc v zahraničí zažívají rozvoj.

Liberecké letiště ale potřebuje především vybudovat zpevněnou dráhu a pojezdy k ní. Bez ní totiž špatné počasí přeruší provoz, protože travnatá plocha nasákne vodou. Létá se od dubna do listopadu. Vzlety a přistání zastavilo i sněžení před pár dny.

„Pevná dráha je nejen pro pravidelnou dopravu důležitá věc. Bez ní nemůžeme garantovat celoroční provoz,“ přiznal vedoucí letového provozu letiště Václav Kmínek z libereckého Aeroklubu, který letiště na základě smlouvy provozuje a stará se o ně.

O dráhu usiluje třeba i regionální letiště v Ústí nad Labem. „Setkání ukázalo na nutnost spolupráce letišť. Když se spojíme, tak budeme mít širší možnosti získání finančních prostředků pro rozvoj,“ doplnil Tomáš Kysela.

Dráha by vyšla nejméně na 60 milionů

Podle nejstřízlivějších odhadů by dráha v Liberci vyšla na 60 milionů korun. Na tuto sumu se vyšplhalo i vybudování obdobné dráhy na letišti v Moravské Třebové. Město Liberec jako vlastník letiště na úpravy v tuto chvíli nemá peníze.

Na letišti se loni oproti jiným rokům podařilo zdvojnásobit provoz. Výjimkou už nejsou ani byznys lety, přibylo i letů ze zahraničí. Loni letiště odbavilo 8100 vzletů a přistání. Zhruba ze dvou třetin šlo o provoz spojený s Aeroklubem. Zbytek tvořil cizí provoz.

„U obchodních letů musí být garantovaný servis, kdy třeba personál natankuje. A také jistota, že letadla budou moci přistát pravidelně a nebude hrozit výpadek,“ poznamenal Kmínek.

Letiště sice funguje jako mezinárodní, ale neveřejné s vnější hranicí. Může odbavovat přílety a odlety i mimo Schengenský prostor. Zájemci o přistání ze zahraničí se jen musejí ohlásit den předem. Plocha také není osvětlená, letadla proto mohou přistávat jen ve dne. Důvodem je i zvýšený hluk, protože v blízkosti jsou domy.

Na letiště je dnes napojeno asi 80 lidí, především členů aeroklubu nebo parašutistů. Z těchto nadšenců se rekrutují lidé, kteří se věnují údržbě letiště a řízení provozu.

V minulých deseti letech se objevilo několik potenciálních investorů, kteří měli zájem letiště odkoupit nebo provozovat. Žádný z projektů se ale nepodařilo realizovat.

Objevily se i úvahy o zrušení letiště a přeměně plochy na místo pro bydlení. K projednávání ale nikdy nedošlo.

„Určitě chceme zachovat letiště jako konkrétní plochu v územním plánu. Potenciál pro využití letiště do budoucna tam je. Zachovat chceme i stávající využití aeroklubem a paraklubem,“ zmínila náměstkyně primátora Karolína Hrbková.

Nejčtenější

Libereckého podnikatele žaluje OSA, v obchodě s potravinami pouštěl hudbu

Palác Dunaj prošel zvenčí citlivou rekonstrukcí.

Kvůli rádiu pouštěnému ve velkoprodejně Dunaj stojí liberecký podnikatel Alexandr Kendik před soudem. Zažaloval jej...

Koloběžkou do Španělska. Žena z Tanvaldu jela poděkovat za život

Martina Josífek Zelinková na své pouti

V roce 2017, ve 46 letech, jí diagnostikovali zhoubný nádor. Po krátké, ale zničující léčbě sedla na koloběžku a odjela...

Závěje nad hlavu, auta v bílé tmě a vleky bez proudu. To je lednový Kořenov

O Kořenov se starají celkem tři traktory.

Metr sněhu za týden. A čtyřikrát vypadlá elektřina. Jizerskohorský Kořenov, jednu z nejvýše položených obcí v Česku,...

Splňte si sen o roubence. Stavby jako z pohádky jsou v Česku na prodej

Peřimov, okres Semily. Nemovitost stojí na mírně svažitém pozemku velkém 1 587...

V České republice se prodává velké množství roubených chalup v různé kvalitě. Některé jsou před rekonstrukcí, do jiných...

Před túrou jděte k zubaři. Cestovatel radí, jak přežít

Jan Jakub s přítelkyní na jedné ze svých výprav

Mít více cestovních pasů, nechat si před odjezdem vyšetřit zuby, do zavazadla přibalit nůž. Jan Jakub, bývalý...

Další z rubriky

Dopravní podnik ve svěráku. Nejsme z nejhoršího venku, říká jeho šéf

Šéf DPMLJ Michal Zděnek je ve svízelné situaci. Stále neví, jestli je ze strany...

Šéf Dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou Michal Zděnek líčí dramatická jednání o tom, kdo bude od února...

V liberecké galerii už nebude zvuk jako v bazénu, kraj přidá i na silnice

Sochy Michaela Bílka v liberecké Oblastní galerii

Při společenských akcích v bazénové hale Oblastní galerie v Liberci není zvuk čistý. Špatnou akustiku má vylepšit nové...

Starosta Sloupu v Čechách rezignoval, nikdo mu nechtěl dělat zástupce

Skalní hrad Sloup

Sloup v Čechách na Českolipsku má za poslední půlrok už třetí vedení. Starosta Miroslav Novák ze strany Sloupáci, který...

Najdete na iDNES.cz