Mozky elektromobilů bude skládat linka z Českolipska, rychleji než lidé

  6:15aktualizováno  6:15
V dobranovské firmě Krofian vyvinuli 47 metrů dlouhou montážní linku, která bude poloautomaticky skládat proudové měniče napětí elektrických aut luxusních značek. Stroj umí konečný výrobek z desítek součástek složit za 50 sekund.

Mechanik firmy Krofian Tomáš Zeman u stroje na výrobu diodových ovladačů klimatizace ve vozech značky Jaguar. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

„Měnič napětí je vlastně mozek elektromobilu. Ovládá jeho motor, a když automobil brzdí nebo neakceleruje, vrací napětí zpátky do akumulátoru, čímž zvyšuje dojezdovou vzdálenost na jedno nabití,“ popsal produkt linky lídr montážní skupiny Vojtěch Kodera.

„Elektromobilismus je odvětví, kam se obrací zraky všech, kteří vyrábějí auta. Je to budoucnost dopravy,“ zdůraznil.

Výrobní linka funguje na poloautomatickém principu. „Kdyby součástku měli skládat lidé, trvalo by to patnáct minut a dělali by na tom čtyři. Stroj je navíc přesnější, nedělá chyby a může pracovat nepřetržitě,“ vyzdvihl přínosy automatizace Kodera.

Jednotku zahřejí v peci

Linka navíc umí výrobek také otestovat a simulovat tak dlouhodobé užívání ve vozidle. Dvě robotická ramena jednotku otestují a ve speciální peci ji zahřejí na 120 stupňů Celsia, aby se prověřila její odolnost vůči tepelné zátěži.

Nejde o první zakázku Krofianu pro automobilový průmysl. Firma v minulosti vyvíjela například linky na výrobu světlometů a podsvícení kufru vozů automobilek BMW a Toyota. Aktuálně zde konstruují ještě linku na výrobu diodových ovladačů klimatizace ve vozech značky Jaguar.

„Dá se říct, že v každém vozidle najdeme nějaký komponent, který vyráběla linka vzniklá u nás v Dobranově,“ podotkl mechanik elektroniky Tomáš Zeman.

Podle obchodního ředitele Krofianu Libora Pilného je dnes firma mezi třemi největšími v odvětví automatizace co do objemu zakázek.

Firma vznikla v garáži

„Firma před sedmnácti lety vznikala fakticky v garáži, ale dnes už nejsme omezeni prakticky ničím. Umíme zkonstruovat linku na cokoliv, limitem je snad jen velikost konečného výrobku, který má produkovat. Takže neumíme udělat linku vyrábějící auta, ale umíme udělat stroj na komponenty, z nichž se auta sestaví,“ řekl Pilný.

Samotná sériová výroba automobilů, jejíž jsou linky z Krofianu součástí, se přitom plánuje i čtyři roky dopředu před prodejem samotného modelu zákazníkům.

„Sériová výroba musí být připravena rok před výrobou modelu, předtím je půlroční schvalovací proces, ještě před tím musí být rok na výrobu samotného dílu. Nejméně tři roky, ale spíše čtyři roky předtím si musí automobilka zadat, co vlastně chce. A na nás je riziko, že vyvíjíme prototyp, který nejde s ničím jiným na trhu porovnat,“ upozornil Pilný.

Majitel začínal u soustruhu

Firmu založil před 17 lety majitel Jakub Krofián doslova na koleně. Jako pětadvacetiletý si z úspor koupil soustruh a doma v garáži vyráběl součástky do přístrojů.

Dnes má jeho firma 130 zaměstnanců a již potřetí obdržela letos také prestižní hodnocení Top rating. Tím se zařadila mezi ekonomicky nejstabilnější společnosti v Česku.

Jakub Krofián vidí svou firmu v budoucnosti jako lídra na poli průmyslové automatizace.

„Když vidím, kam spěje robotizace, tak naše firma je v porovnání s potenciálem toho všeho zatím na začátku. Máme dobrý tým, baví nás technologie a máme nakoupeno celkem devět hektarů pro průmyslovou výrobu. Naši budoucnost vidím mimo jiné i ve vlastním brandu, mohli bychom nejen vyrábět automatické linky, ale sami i zajišťovat výrobu finálního výrobku,“ nastínil majitel.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

Češi jsou ochotní o provozu svého auta hodně „vyslepičit“

Ilustrační snímek

Přes šedesát procent Čechů připouští, že si koupí elektromobil. Úvahy se ale s realitou rozcházejí.

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Tuning z Prahy prodlouží dojezd elektroaut. Do Tesly se zatím nedostali

BMW i8 Everyn má po úpravě čtyři sta sedm koní

Zlepšování, ladění a úpravy výkonu i spotřeby aut patří dnes k běžným úkonům. Tovární nastavení...

V Liberci vyvíjejí elektromobil pro mladé, má stát pod tři sta tisíc korun

Nějak takto bude dvoumístný elektromobil vypadat. Má sloužit mladým lidem nebo...

Liberecká univerzita spolupracuje s českou firmou Combatra na vývoji malého městského...

Nejčtenější

Firma náhle zbourala část unikátního zámečku v Jablonci, rozčílila primátora

Do unikátní budovy zámečku Schlaraffia se v sobotu ráno zakousla rypadla bagrů....

Do unikátní budovy zámečku Schlaraffia nedaleko jabloneckého autobusového nádraží se v sobotu ráno zakousla rypadla...

Účet za tanky shořelé v Praze jde do milionů. Žár roztavil části pásů

Tank M36 Jackson je po nehodě nepojízdný. Vysoké teploty poškodily jeho...

Pět měsíců práce a více než tři miliony korun. Tak dlouho bude trvat a tolik bude stát oprava dvou historických tanků,...

Žena zemřela poté, co jí omylem nařízli tepnu. Manžel žaluje nemocnici

I když nepůjde o stavbu nové nemocnice, spolyká projekt i v této okleštěné...

Půl milionu korun žádá jako odškodnění manžel ženy, která zemřela v liberecké nemocnici. Když těžce zraněná pacientka...

Rodičům, kterým ochrnula dcerka, zaplatí liberecká nemocnice pět milionů

Operace ve Fakultní nemocnici Hradec Králové.

Téměř pět milionů korun zaplatí Krajská nemocnice v Liberci rodičům dívky, která v roce 2009 v pěti letech ochrnula při...

Dvacet dolarů v kapse a sen o NHL. Nedvěd vzpomíná na svou emigraci

Petr Nedvěd

O té lize věděl jako kluk pramálo. „Ve Sportu vycházel se zpožděním přehled zápasů. Koukali jsme na Kanadský pohár, v...

Další z rubriky

Poničený tahač brázdil Jablonec, řidič se v pomačkané kabině krčil

Značně poničený tahač jel Jabloncem nad Nisou (17. 5. 2019).

Značně poničený tahač projížděl v pátek v podvečer Jabloncem nad Nisou. Vycházely z něj oblaka dýmu a kabina byla...

Nebezpečný odpad ohrožoval cyklisty, firma zaplatí statisíce na pokutě

Na skládce v Osečné byly také pneumatiky či elektroodpad. K tomu neměla firma...

Přes čtyři a půl milionu korun loni rozdala v Libereckém kraji na pokutách Česká inspekce životního prostředí. Dvě z...

Žena zemřela poté, co jí omylem nařízli tepnu. Manžel žaluje nemocnici

I když nepůjde o stavbu nové nemocnice, spolyká projekt i v této okleštěné...

Půl milionu korun žádá jako odškodnění manžel ženy, která zemřela v liberecké nemocnici. Když těžce zraněná pacientka...

Najdete na iDNES.cz