Sobota 18. ledna 2020, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. ledna 2020 Vladislav

Heřmanické nádraží vstává z mrtvých, nálety vystřídá muzeum

  8:24aktualizováno  8:24
Se vší pravděpodobností se v Heřmanicích povede zachránit polozřícenou budovu kdysi výstavného nádraží úzkorozchodné dráhy zvané Heřmanička. Mohlo by v ní vzniknout třeba regionální muzeum.

„Ještě je to ale běh na dlouhou trať,“ zdůraznil starosta Heřmanic Vladimír Stříbrný.

Budovu spolu s pozemky, po nichž legendární úzkokolejka vedla, získalo od Správy železniční dopravní cesty bezúplatně sdružení Mikroregion Frýdlantsko. Tvoří jej kromě jiných i obce, jimiž koleje vedly: Frýdlant, Dětřichov, Kunratice a Heřmanice.

„Nyní se musíme dohodnout, zda se na záchraně nádraží budou podílet společně obce mikroregionu anebo jen my,“ zmínil starosta Heřmanic, který je zároveň předsedou sdružení.

Topírna půjde k zemi

Hotové jsou již dokumenty, které popisují úskalí rekonstrukce a zároveň mapují možnosti využití budovy. „V jejím sousedství je bývalá topírna. Tu už dle statika nelze než zbourat, zachránit se nedá,“ řekl Stříbrný.

Fotogalerie

Demolice bude čekat také na jeden ze skladů u nádraží, druhý lze ještě opravit. Napřed ale bude nutné vymýtit v celém areálu džungli z náletových, v leckterém případě už vzrostlých stromů. „O kácení budeme mikroregion žádat,“ zmínil starosta.

Zadaří-li se a nádraží vstane z mrtvých, mohlo by v něm najít umístění třeba infocentrum pro turisty – ve hře je totiž varianta, že po tělese bývalé trati povede cyklostezka.

„Mohlo by tu být i regionální muzeum, zajímavých exponátů by se našlo dost. A ohromně se mi také líbí, jak si poradili s rekonstrukcí výtopny v Kořenově – naše nádraží je na tom podobně. I tam by se dala najít inspirace,“ zamyslel se Stříbrný.

Heřmanice usilovaly o získání nádraží už od od přelomu let 1991 a 1992. „V podstatě od doby, kdy se odtamtud odstěhovali poslední nájemníci. Tehdy jsme podali první žádost. Do doby, než jsme nádraží získali, bylo těch žádostí celkem dvacet,“ posteskl si Stříbrný.

Poslední vlak tu projel v 70. letech

Heřmanička, vedla z Frýdlantu přes Dětřichov, Kunratice a Heřmanice přes nyní polské Markocice a Bogatyniu až do německé Žitavy a odtamtud dále na Oybin a do Jonsdorfu. Na české straně po ní projel poslední vlak počátkem roku 1976.

Odkaz trati neúnavně křísí spolek Frýdlantské okresní dráhy. Jeho členové opravují úzkokolejné frýdlantské nádraží, zhyzděné socialistickou přestavbou a kousek od něj, ve výtopně, mají železniční muzeum.

Rádi by, aby se aspoň na část trati vlaky zase vrátily. „Po necelých dvou kilometrech jízdy z hlavního frýdlantského nádraží byla zastávka Frýdlant v Čechách. Až tam by teoreticky bylo možné úzkokolejku provozovat. Budova zastávky se na parkovišti naproti továrně Rasl a syn dochovala dodnes,“ řekl místopředseda spolku Ladislav Crha. „Město má úzkokolejku stále zanesenu v územním plánu.“

Ve Frýdlantu se dochovalo sto metrů kolejí

Přímo v samotném Frýdlantu se dochovala necelá stovka metrů kolejí vedoucích od nádraží. Utíná je železniční přejezd, přes který už koleje nevedou. „Bylo by výborné mít koleje protažené až k výtopně, zatím se to nepodařilo vyjednat. Pořád to ale nevzdáváme,“ dodal Crha.

Největší kus Heřmaničky – souběh traťových kolejí – se dochoval, precizně opečovávaný a ve skvělém stavu, za zahradou jistého domu v Dětřichově. „Strojvůdce ve výslužbě tu kdysi koupil pozemek, na němž trať vedla. Když Heřmaničku v polovině devadesátých let likvidovali a rozebírali, z jeho pozemku ji snést nemohli,“ objasnil Crha.

Rekonstrukce znehodnotila architekturu nádraží

Bývalá nádraží v Kunraticích a Dětřichově slouží dnes k bydlení. „To dětřichovské bylo delší dobu opuštěné, pak jej opravili a před pár lety prošlo rekonstrukcí, která původní architekturu bohužel zcela znehodnotila,“posteskl si Crha.

Posledním nádražím na českém území bylo právě heřmanické, které bylo největším úzkokolejným překladištěm v Rakousku-Uhersku. „Heřmanice byly hraničním nádražím. Za Rakouska-Uherska a za dob Československé republiky tam byl přechod do Saska, který zanikl připojením Sudet a tím pádem i Frýdlantska k Velkoněmecké říši po Mnichovské dohodě v roce 1938,“ vysvětlil Crha.

Po druhé světové válce už vlaky na českém území končily v Heřmanicích. „Poláci na tom svém území jezdili taky až do počátku šedesátých let, v Bogatynii je dones zachované nádraží a nějaké ty koleje. V Německu zůstala samostatná větev na Oybin a Jonsdorf, kterou s oblibou využívají turisté,“ připomněl Crha.

  • Nejčtenější

Úřednice nechala na stole půl milionu a šla na oběd, peníze někdo vzal

Půl milionu korun vzal neznámý zloděj z městského úřadu v České Lípě. Peníze tu zapomněla úřednice, když šla o polední...

Premium

Hokej v propasti. Hrachovina dozrál ve Finsku a tvrdí: Kdo uteče, vyhraje

Vlastně byl k brankářskému řemeslu předurčen. Jeho otec Petr roky chytával v nižších soutěžích, je koučem gólmanů u...

Veterináři odhalili metráky hovězího v nelegálních jatkách na Jablonecku

Neschválená a nezkolaudovaná jatka odhalili veterináři v okrese Jablonec nad Nisou. Zajistili tam 307 kilogramů...

Liberec musí přepsat dějiny. Nejstarší dům stojí jinde, než se myslelo

Památkáři objevili nejstarší obytný dům v Liberci. Roubená chalupa ve Františkově je starší než ikonické Valdštejnské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odchody hráčů? V Evropě jsme rarita, říká jablonecký trenér Rada

Vloni v létě odešlo z Jablonce hned pět fotbalistů základní sestavy, přesto dovedl kouč Petr Rada po podzimu svůj tým...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky

Fyzika si oblíbil i císař, hrob slavného rodáka teď adoptovaly Semily

Na obnovené fasádě Národního muzea je jméno Franze Adama Petřiny ze Semil mezi 72 nejslavnějšími Čechy. Zato Petřinův...

Brniště je pro těžbu na Tlustci, souhlasí i ministerstvo. Čeká se na úřad

Obavy mezi odpůrci těžby na Tlustci vzbudil vstřícný postoj Brniště a ministerstva životního prostředí k obnovení...

Zdravotnická škola v České Lípě se bude stěhovat, žákům přesun vadí

Zdravotnická škola v České Lípě funguje teprve dva roky a už ji čeká stěhování. Žáci i rodiče jsou proti, obávají se...

Sci-fi pokrmem může být i hovězí, dokazuje kulinářský festival

Svátek všech gurmánů začne ve středu v Libereckém kraji, kde startuje prestižní Grand Restaurant Festival. Do akce se...

Advantage Consulting, s.r.o.
FANDA DO PRŮMYSLU 4.0 SE ZNALOSTÍ IT

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Liberecký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz