Dříve přistával vrtulník záchranné služby na letišti na okraji města a do nemocnice převážela pacienty sanitka. „Jejich překládání bylo nepříjemnou komplikací ve chvílích, kdy o osudu člověka rozhodovala každá minuta,“ řekl Richard Lukáš, přednosta traumatologického centra v liberecké nemocnici.
„V současné době dokážeme zachránit život devadesáti dvěma procentům pacientů dopravených vrtulníkem na traumacentrum s těžkými úrazy. Republikový průměr se pohybuje pod devadesáti procenty a evropský je na osmdesáti pěti procentech,“ dodal.
Heliport si pochvaluje rovněž primář anesteziologicko-resuscitačního oddělení (ARO) Dušan Morman. Poskytnutí rychlé špičkové péče hraje klíčovou roli při záchraně lidí postižených infarktem nebo mozkovou mrtvicí.
„Šedesát procent pacientů transportuje záchranná služba s úrazem do našeho traumacentra,“ konstatovala Ivana Zýková, lékařka, která odpovídá za provoz heliportu. „Dvacet procent pacientů postihl infarkt myokardu, srdeční arytmie nebo jiné srdeční obtíže.“
V místnosti, kam záchranáři přenesou pacienty z vrtulníku, se nachází nejmodernější přístrojové vybavení. Pro každého zraněného nebo jinak ohroženého člověka si přijde lékař a dvě sestry z ARO. Pokud si to situace vyžaduje, může je doplnit specialista z traumacentra, kardiocentra nebo neurocentra.
Heliport vyšel na 41 milionů korun a Evropská unie na něj dala skoro 30 milionů korun. Monstrum s vyhřívanou železobetonovou deskou o průměru 30 metrů stojí vedle budovy chirurgie. „Žádné slabiny jsme u něj nenašli,“ prohlásil Morman. „Při přistávání vrtulníku se zatím nevysypalo ani žádné sklo z okenních tabulek.“