Michal Benda z Držkova postaví zákazníkům na míru až 150 kol za rok.

Michal Benda z Držkova postaví zákazníkům na míru až 150 kol za rok. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Začínal v garáži, dnes staví závodník kola za desetitisíce

  • 11
Garáž byla jeho první dílnou. Rodiče si mysleli, že se zbláznil, když se v ní chce živit nejen prodejem cyklistických kol, ale i jejich výrobou. Dnes Michal Benda z Držkova v Jizerských horách „šije“ svým zákazníkům na míru až 150 kol za rok.

„Nejlevnější dělám za dvacet tisíc korun, nejdražší jsem prodal za sto čtyřicet pět tisíc korun,“ říká čtyřiatřicetiletý Benda. Sám jezdí v kategorii Masters závody horských kol, nejvíc ho ale teď baví cyklokros, kde bojuje mezi elitou. Na loňském mistrovství republiky v Hlinsku skončil mezi profesionály čtrnáctý. Benda v nedalekých Plavech založil cyklistický oddíl, kde trénuje deset dětí.

Jednoduché kolo za pár hodin, složitější za týdny

Pokud si člověk moc nevymýšlí a spokojí se s rámem, který má připravený Benda v prodejně, dokáže mu kolo předat za dvě až tři hodiny. Řada cyklistů si ale nechá dělat naprosto jedinečné rámy, a na svá kola pak čekají i několik týdnů.

Vybírají si kromě jiného grafiku, barvy a jejich kombinace. Pokud má někdo svou firmu, přeje si na rám vlastní logo. Pro několik firem udělal Benda kolo, které se dalo označit za jezdící reklamu. Kromě jiného na krmivo pro psy.

„Cyklisté chtějí na rámy dát své jméno nebo jméno své ženy, případně přezdívku. Sám jezdím s rámem, kam jsme naskenovali hlavonožce nakresleného naší dcerou. Dělali jsme na kolo Rockyho, AC/DC. Další zákazník chtěl kolo v designu 100 let Giro d’Italia,“ prozrazuje Benda.

Mamka dělá papíry, pomáhá i bratranec

Kola šitá na míru si získávají popularitu díky touze řady cyklistů šlapat na něčem originálním. „Jsou lidé, co jim dělá dobře, když zaparkují kolo na Jizerce a vidí, že tam žádné podobné není,“ tvrdí Benda. „Nejde jenom o ženy, které se rády odlišují od jiných. Výjimečná kola si přeje také hodně mužů,“ prozrazuje závodník.

Benda nabízí také sériová kola, třeba značky Apache a Leader Fox. Kola na zakázku pod jeho značkou Bemi ale převažují, tvoří mezi 60 a 70 procenty z celkového prodeje.

„Jsme rodinná firma, mamka se mi stará hlavně o papíry a o obchod. Jako brigádník u nás dělá také bratranec Matěj. Někdy nám pomáhá táta, dělá sice manažera, ale je strojař stejně jako já,“ líčí Benda. „Zkoušel jsem i nějaké zaměstnance mimo rodinu, ale nedělali svou práci srdcem jako my,“ podotýká.

Kolo opraví i Držkovu

Držkovská starostka Jiřina Voláková Bendovu živnost chválí. „Jsme rádi, že ho v obci máme. Přispívá nám na naše akce, my jemu zase na cyklistické závody. Teď nám sponzorsky opraví jedno starší kolo, aby děti měly na čem jezdit při soutěžích na Dětském dnu,“ poznamenává Voláková.

„Lidé z Držkova si k němu dávají opravovat kola. Stará se také o náš nový bikepark, kde příští rok vyroste i okruh pro nejmenší děti na odrážedlech. V bikeparku jsme letos uspořádali závod pro dvě stě dětí,“ doplňuje starostka.

Do Držkova jezdí pro připravená kola lidé z celé republiky, hlavně z Prahy. Firma se stará i o kola několika týmů a také profesionálů jako jsou Pavla Havlíková, Radomír Šimůnek nebo Jiří Polnický.

Spánek čtyři hodiny denně

Benda někdy spí jen čtyři hodiny denně, poněvadž se nechce vzdát závodů, i když v dílně a v obchodě končívá kolem sedmé večer. „Sám můžu jezdit na kole jen brzy ráno nebo pozdě večer,“ podotýká.

„Čistím si při tom hlavu. Žijeme ve strašně rychlé době, připadá mi, jako by jejím heslem bylo Zblázni se! Nedovedu si představit, že bych aspoň čtyřikrát pětkrát týdně nebyl na kole aspoň dvě hodiny denně. Takže na něj sedám třeba už v pět ráno, abych stíhal práci,“ vypráví.

Benda už slyšel rady, aby se z Držkova přestěhoval do Jablonce a kola dělal ve větší hale. Něco takového si ovšem nedovede představit. V Držkově přilepil dílnu ke svému domu, a může si z práce alespoň na chvíli odskočit za dětmi a manželkou.

Benda má tříletou dceru a rok a půl starého syna. Dcera už také jezdí závody v kategorii do tří let. Závodní kolo i pro tak malé dítě není ničím levným, vyjde na 12 tisíc korun. Starší děti v Bendově oddíle mají kola za zhruba 30 tisíc korun. Rodiče jim platí jen materiál, a ne práci, spojenou s výrobou kola.
Benda staví bicykly z karbonových rámů a také svá závodní zapletená kola z karbonu. Zapletená kola považuje za velký bonus a spolupracuje na nich se Švýcary, na karbonových rámech pak se Slováky.

„Švýcarům od DT Swiss jsme museli nejdříve dokázat, že jejich zapletená kola se stanou součástí bezvadných bicyklů,“ dodává Benda. „Zapletená kola špičkové kvality si přeje stále více zákazníků, dodávají totiž jejich jízdě lehkost.“

Lakýrníka našel v Kutné Hoře

Benda si nechává rámy lakovat až v Kutné Hoře. Našel tam nejen lakýrníka, ale i skvělého kamaráda, na něhož se může stoprocentně spolehnout. „V současné době ho živí hlavně zakázky pro nás,“ uvádí Benda.

Ačkoliv se zaměřuje na kusovou výrobu, dokáže konkurovat velkým zahraničním výrobcům. „Když si lidé kupují jejich bicykly, platí velké peníze jen za značku. Třeba nejdražší kolo, co jsem prodal za 145 tisíc, by stálo u velkého výrobce tak 200 tisíc korun,“ konstatuje Benda.

„My navíc používáme díly vyráběné buď v Česku, na Slovensku nebo jinde v Evropě, a ne v Asii. Občas se stane, že někdo přiveze na servis kolo od velkého zahraničního výrobce a zjistíme, že navzdory známé značce jsou na něm brzdy neodpovídající kvality, což ale laik odhalí až po nějakém čase,“ tvrdí závodník.

Výdrž svých kol testuje buď sám, nebo mu pomáhají závodníci z jeho týmu. Letos kola ozkouší ve Francii. Musí vědět, že vydrží všechno, co zákazníkům slibuje. „Na rozdíl od velkých výrobců si nemůžeme reklamace dovolit. Reklamu máme založenou hlavně na tom, co si lidé mezi sebou o našich kolech řeknou,“ vysvětluje Benda.

Ač závodník, elektrokola neodmítá

Benda sice jezdí výhradně na klasických závodních kolech, na rozdíl od jiných sportovně založených cyklistů neodmítá elektrokola.

„Francie se jich zatím sice straní, ale třeba v Rakousku na nich jezdí skoro polovina cyklistů. Jejich boom je pochopitelný. Lidé se na nich podívají na mnohem víc míst a hlavně tady u nás v horách se neuštvou. Navíc musí pořád aspoň trochu šlapat, jinak by jim elektrická přípomoc nefungovala,“ prohlašuje Benda.

„Pro jedno elektrokolo si k nám přijel starší pán a sotva se vysoukal z auta. Říkal jsem si, jak asi bude jezdit, a představte si, poslal mi zprávu, že za rok najezdil pět tisíc kilometrů.“

Právě zprávy a fotky od zákazníků dodávají Bendovi energii pro další práci v dílně. „Nabíjejí mě také děti, jejich pokroky v tréninku a úspěchy při závodech,“ říká Benda. Na začátku července se vydá s tátou a s kamarády cyklisty na Tour de France.

„Před závodníky si projedeme některé etapy a cestou na Tour de France se zastavíme v italských Alpách, kde si vyjedeme do průsmyku, do nadmořské výšky přes dva tisíce sedm set metrů,“ prozrazuje plány na léto.