Frýdlantsko má s Libercem spojit nová silnice za jednu a půl miliardy

  6:30aktualizováno  6:30
Naděje pro celé Frýdlantsko dostává jasné obrysy. Ředitelství silnic a dálnic pracuje na projektu nové rychlé a bezpečnější silnice I/13, po které už dlouhá léta volají starostové a obyvatelé celého Frýdlantského výběžku.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Cesta z Liberce do Frýdlantu se po jejím dokončení může zkrátit až o čtvrt hodiny. Nová silnice se vyhne obcím, narovná nebezpečné zatáčky a hlavně může přinést rozvoj chudé oblasti a pomoci přilákat investory. Pro ty bylo špatné spojení Frýdlantska důvodem, proč výběžek opouštěli a noví se neobjevovali.

Těmito místy by měla vést nová silnice na Frýdlant

Se začátkem stavby přes 8,5 kilometru dlouhé silnice z Krásné Studánky do Dětřichova se nepočítá před rokem 2020, dostavba je v dokumentech naplánovaná na tři roky.

Silnice má být po dostavbě dvoupruhová s přídatným jízdním pruhem ve stoupání s nejvyšší povolenou rychlostí 90 km/hod. Předpokládané náklady jsou 1,584 miliardy korun bez daně. Na tuto silnici by měl ještě v budoucnu navázat obchvat Frýdlantu.

„Je zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí, která se projednává. Aktuálně bylo zahájeno zjišťovacím řízením posuzování vlivu stavby na životní prostředí v procesu EIA,“ přiblížila stav příprav mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Předkládaný záměr navazuje na novou silnici mezi Stráží nad Nisou a Krásnou Studánkou. Začíná na okružní křižovatce Krásná Studánka. Dál vede severně do oblasti zvané Amerika a ze západu obchází obec Mníšek. Přes údolí Jeřice přenese řidiče 740 metrů dlouhý most.

Dál trasa pokračuje více méně rovnoběžně se současnou silnicí až na Albrechtické sedlo, kde se okružní křižovatkou napojuje silnice třetí třídy na Vysoký. V posledním úseku klesá po severním svahu serpentinami k Dětřichovu, tam se napojí na stávající silnici I/13. Na silnici se počítá s celkem osmi mosty.

Obce trápí především polské kamiony

Podle sčítání dopravy z roku 2010 jezdilo po silnici mezi Libercem a Mníškem více než 10 200 aut denně. V úseku Mníšek - Dětřichov přibližně o polovinu méně. Dnes je ale intenzita dopravy na trase mnohem větší. Obce trápí především polské kamiony, které si přes Frýdlantsko našly novou trasu.

„Na novou silnici čekáme už jako na smilování. Situace je v poslední době neudržitelná a nesnesitelná. Polské kamiony přes nás jezdí ve velkém, denně jich jsou stovky. Velmi přibylo i osobních aut s pracovníky, co jezdí do průmyslových zón,“ vykreslil obtíže obyvatel Mníšku starosta obce Roman Slezák. Obec si oddychne v podstatě jen během masivního sněžení, kdy se silnice pro nákladní auta nad 3,5 tuny nově uzavírá.

„Na současné trase loni umřeli čtyři lidé. Nová silnice přispěje k daleko větší bezpečnosti. Ale i k mnohem lepšímu propojení Frýdlantska s Libercem a dálniční sítí. Pak se otevře další možnost pro rozvoj podnikání na Frýdlantsku. Máme relativně nízké ceny pozemků. Spousta firem ale kvůli špatnému přístupu odešla,“ poznamenal starosta Frýdlantu Dan Ramzer. „Dostupnější bude i bydlení. Z Frýdlantu to dnes do Liberce trvá třicet pět minut, cesta se minimálně o deset minut zkrátí.“

Kromě toho, že stávající silnice mezi Krásnou Studánkou a Frýdlantem vede hustou zástavbou a auta obtěžují hlukem a emisemi, má nevyhovující šířku a nebezpečné oblouky.

„V současném úseku se vyskytuje několik nehodových míst,“ nastínila mluvčí ŘSD Ledvinová další důvod potřeby nové silnice. „Kompletní přestavbu je nutné provést s ohledem na kategorii silnice, na nárůst dopravy mezi Libercem a Frýdlantem a na přeshraniční propojení po vstupu České republiky a Polska do EU.“

Autor:

Nejčtenější

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Ti tygři jsou bastardi. Jejich orgány mohu použít, hájí se souzený Berousek

Ludvík Berousek u soudu v České Lípě (21. ledna 2019)

V České Lípě pokračuje soudní jednání, při němž se rozplétá kauza nelegálního obchodu s částmi tygřích těl. Veterinářka...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

Další z rubriky

Od odpadků mají lomu Kristýna pomoci vratné kelímky. Myslí tu i na vozíčkáře

Zatopený důl Kristýna u Hrádku nad Nisou je mezi milovníky koupání velmi...

V létě je tam pravidelně plno, to mu ale na oblibě neubírá. Bývalý zatopený lignitový důl Kristýna v Hrádku je...

Do Prahy jezdí vlak stejně dlouho jako v roce 1937, zlobí se hejtman

Autobusové nádraží v Liberci, jeden z nejohyzdnějších dopravních uzlů v kraji,...

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta chce vytvořit vlivovou skupinu, která bude lobbovat za rychlejší vlakové spojení...

V Semilech tekla před 50 lety krev, družba skončila bitím demonstrantů

Miroslav Jeník vzpomíná na dramatické události v srpnu 1968.

Poturčenec horší Turka. Tak se dá nejlépe vystihnout večer družby se sovětskými okupanty v kině v Semilech, který před...

Najdete na iDNES.cz