Semilská radnice v čele se starostkou Lenou Mlejnkovou nechala za necelých 40 tisíc korun hrob na Olšanských hřbitovech zrenovovat. | foto: Město Semily

Fyzika si oblíbil i císař, hrob slavného rodáka teď adoptovaly Semily

  • 5
Na obnovené fasádě Národního muzea je jméno Franze Adama Petřiny ze Semil mezi 72 nejslavnějšími Čechy. Zato Petřinův hrob na Olšanských hřbitovech už byl ve stavu, že se ani nedalo přečíst, jaká významná osobnost tam leží. Semilská radnice proto zanedbaný náhrobek svého slavného rodáka adoptovala.

Za necelých čtyřicet tisíc korun ho nechala zrenovovat. Litinový kříž s tělem Krista dostal nový nátěr, zdobné prvky se zlatily. Opravoval se i pískovcový sokl.

„Petřina je náš nejvýznamnější rodák na poli vědy. Využili jsme toho, že jeho hrob byl kvůli svému stavu určen k adopci. To znamená, že kdo si takový hrob adoptuje, podílí se na jeho údržbě a platí pronájem místa,“ řekl ředitel Muzea a Pojizerské galerie v Semilech Miroslav Šnaiberk.

Ottův slovník naučný Petřinu označuje za prvního moderního českého fyzika, kterého si značně oblíbil i císař Ferdinand I. Petřinu si vybral jako svého soukromého učitele fyziky.

Petřinův hrob se nachází pár metrů od pomníku Karla Havlíčka Borovského v šestém oddělení Olšanských hřbitovů pod číslem osm. „Hrob máme v adopci zatím na deset let. Jsem velmi ráda, že jsme se tímto přihlásili k odkazu toho velkého muže,“ zmínila starostka Semil Lena Mlejnková.

Adam Petřina se narodil na Štědrý den roku 1799 do rodiny semilského krejčího. Místo šití ale propadl číslům, fyzice a astronomii. Působil jako profesor matematiky a fyziky v Praze a Linzi a později i jako děkan pražské univerzity. Těsně před smrtí byl dokonce rektorem. 

Výraznou stopu zanechal i jako vynálezce. Dodnes se používá Petřinova spirála pro jednoduché přerušování proudu. Z jeho dílny pochází i elektrická harmonika, magnetoelektrický strojek využívaný v lékařství, zkonstruoval i první elektromotor a přispěl ke zlepšení telegrafu. Publikoval také řadu prací o elektřině, magnetismu a telegrafii.