Čtvrtek 21. září 2023, svátek má Matouš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. září 2023 Matouš

Od pronajaté haly k miliardám. ARaymond z Jablonce slaví dvacet let

  8:51
Firma ARaymond v Jablonci nad Nisou slaví dvacet let od svého založení. Z malé fabriky v pronajatých prostorách se vyšvihla mezi velké a silné hráče na světovém trhu s díly pro automobilový průmysl.

Jablonecká firma ARaymond vyrábí součástky pro automobilový průmysl. Na snímku ředitel společnosti Tomáš Čermák. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na světě v současnosti neexistuje téměř žádný automobil, ve kterém by nebyla ukryta součástka vyrobená v této firmě. Zaměstnává 270 lidí a loni dosáhla rekordního obratu ve výši 1,7 miliard korun.

Letos slaví dvacet let od svého založení. O začátcích na zelené louce, situaci na trhu, ale i přijetí či nepřijetí eura hovoří pro MF DNES ředitel společnosti Tomáš Čermák.

Zadá-li člověk do internetového vyhledávače jméno vaší firmy, v několika odkazech se píše, že se specializujete na výrobu „speciálních systémů, plastových příchytek pro automobily, upínacích prvků z umělé hmoty, kovů i jejich kombinací.“ Co si pod tím jako laik mám představit?
Děláme plastové výrobky, které slouží v autech k upínání různých částí, ale nejsou na první pohled vidět. Jde o různé držáky elektrických svazků, kabelů, hadic, dveří nebo oken. V Jablonci vyrábíme pouze z plastu, výrobky z kovu obstarávají jiné pobočky firmy. Jelikož ale zákazníkovi chceme poskytnout úplný servis, tak věci, které zde nevyrobíme, nakoupíme v jiných závodech a zde to zákazníkovi prodáme.

Sedím tady s vámi ve vašem jabloneckém sídle, nehovořím s někým ve vedení ve Francii. Vypadá to, že tato pobočka je takovou samostatnou jednotkou. Proč tomu tak je?
Když jsme v roce 1995 tady začínali, šlo o iniciativu mateřské společnosti v Německu. Mysleli si, že budeme zdrojem levné práce a pomůžeme se vstupem na trh kolem automobilky Škoda. Začínali jsme asi s pěti stroji v patnácti lidech. Nejprve nám dávali jejich zakázky. Zároveň nám ale předali i obrovské technické know-how. Naučili nás to, že některé díly vypadají obyčejně, ale splňují náročné technické požadavky automobilového průmyslu. Na počátku jsme si třeba říkali, že s takovou přesností se to vyrobit nedá, ale naučili nás, že to jde. Začínali jsme v pronajaté hale. Snažili jsme se ale sehnat si i svoje zakázky. Měli jsme vůli rozvíjet se, posunout se sami a nebýt závislí na práci z Německa. Trh a zakázky rostly, a tak přibližně v roce 1998 mateřská společnost řekla, že náš závod by mohl být zodpovědný za trhy ve východní a střední Evropě. Navíc velká míra autonomie jednotlivých závodů je jedním z pilířů firemní politiky.

Dnes se ale píše rok 2015 a váš závod se od té doby přestěhoval z pronajatých prostor do vlastního a nabobtnal...
Ano, už nám to v pronájmu bylo zkrátka malé. V roce 1999 jsme proto otevřeli první část nového sídla společnosti. V roce 2004 pak přišlo druhé zvětšení a před rokem třetí. Dnes máme asi dvacet tisíc metrů čtverečních výrobních ploch a areál má dohromady přibližně devadesát tisíc metrů čtverečních.

Předpokládám, že tady i některé výrobky sami vyvíjíte. Je tomu tak?
Ano, ve vývoji je zaměstnáno dvanáct lidí. Snažíme se totiž zákazníkovi prodávat celé řešení. Naši lidé z vývojářského a obchodního oddělení jsou partnerem zákazníka už při fázi vývoje nových aut, jsme často partnery konstruktérů.

Kdo jsou vaši zákazníci?
Přímo výrobcům aut dodáváme asi jen tři procenta našich výrobků. Většina dodávek putuje k dodavatelům, kteří z nich tvoří větší celky. Přes ně vlastně dodáváme téměř do všech automobilek na světě, ať již jde o německé, americké, francouzské, ale i japonské. Myslím, že můžeme říci, že v každém autě na světě jsou nějaké naše výrobky.

Máte spočítané kolik příchytek, držáků nebo stahovacích pásků z vašich linek ročně vyjede?
Máme. Na vstřikovně to je za rok asi 1,2 miliard kusů. Na to zpracujeme přibližně 3,5 tisíce tun materiálu. Na montáži jde asi o 190 milionů kusů.

Váš loňský obrat činil rekordních 1,7 miliard korun. Ty cifry dvacet let stoupají, a to i přes finanční krizi v letech 2008, 2009. Jak to, že jste krizi přestáli, vždyť přece citelně zasáhla právě také automobilový průmysl?
Je pravda, že z krize jsme vyšli posíleni. Spousta naší konkurence ten tlak nevydržela a skončila a my po nich přebrali jejich zakázky. Příčiny, proč tomu tak bylo, bych hledal asi v tom, že podnik je stále vlastněný pouze rodinou Raymondů a má stopadesátiletou tradici. Není pod tlakem akcionářů, kteří potřebují rychle zhodnotit své investice a kvůli tomu často firmu tlačí do neuvážených aktivit na jiných trzích. My se nechceme rozvíjet rychleji, než jak to je přirozené. Navíc nás během krize netrápily žádné dluhy, jelikož jsme investovali uváženě. I díky tomu jsme nemuseli propustit ani jednoho zaměstnance.

Zaměstnanců teď máte 270. Prozradíte, kolik si u vás vydělají?
Nebudu přesně prozrazovat, ale víme, že patříme v tomto ohledu k nejlepším firmám v regionu. A zaměstnanci jsou zřejmě spokojeni. Za těch dvacet let od nás odešlo za lepším nebo ve zlém maximálně deset lidí. Někteří tu pracují od začátku nebo deset, patnáct let. Snažíme se zaměstnance motivovat i jinak, třeba přátelskou firemní kulturou.

Pojďme od zaměstnanců do trochu obecnější roviny. V Česku se nedávno opět rozvířila debata o přijetí eura. Co vaše firma a euro? Bylo by zavedení jednotné evropské měny pro vás přínosem?
Pomohlo by nám to rozhodně ve zjednodušení administrativy, v účetnictví. 70 až 80 procent našich příjmů je v eurech. Máme společný informační systém po celém světě a jelikož máme v České republice jinou měnu, musí se tam dělat řada drahých úprav. Neustále se také mění kurzy eura, vše musíme přepočítávat. Na druhou stranu kurzová rizika jsme si již vyřešili sami. Snažíme se třeba nakupovat v eurech, abychom minimalizovali případné ztráty při konverzi na koruny. My jsme si tedy jisté řešení našli a nějak nás dnes nepálí, zda bude euro přijato za pět nebo dvacet let.

Autor:
  • Nejčtenější

Vary na úvod extraligy zničily Vítkovice. Sparta, Hradec i Pardubice uspěly

Hokejová extraliga se opět rozjela naplno. Z šesti pátečních zápasů asi nejvíce zaujal krach posledního semifinalisty z...

Na Liberecku boural nový prototyp Škody, maskovaný vůz skončil na střeše

Při čelním střetu dvou osobních aut v Bílém Kostele na Liberecku zemřel dnes dopoledne řidič, který předjížděl nákladní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při požáru penzionu v Tanvaldu se zranili čtyři lidé, škoda dosáhla 10 milionů

Škodu za deset milionů korun způsobil podle odhadu hasičů dnešní požár rekonstruovaného penzionu v Tanvaldu na...

Výhledy za pot. Nejtěžší výstup je na Ralsko a Bezděz, Frýdlant zdolá každý

Mezi dlouhodobě nejnavštěvovanější hrady v Libereckém kraji patří Trosky a Bezděz. Ten se řadí také k těm nejhůře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vášeň se mu stala osudnou, muzeum připomíná slavného fotografa a horolezce

Premium Zahynul s dalšími horolezci při zemětřesení na úpatí hory Huascarán v Peru. Turnovské muzeum připomíná slavného...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

Skláři dokončují ceny Thálie, vyrobí jich víc kvůli nešikovným hercům

Celkem dvacet Thálií letos udělí Herecká asociace nejlepším českým divadelním hercům, zpěvákům či tanečníkům. Ceny v...

Stany pro závodníky vykradl zloděj, odnesl si cyklistické nářadí za 150 tisíc

Zázemí cyklistického závodu, který o víkendu startoval v Liberci, vykradl neznámý zloděj. Ze stanů, které stály...

Vášeň se mu stala osudnou, muzeum připomíná slavného fotografa a horolezce

Premium Zahynul s dalšími horolezci při zemětřesení na úpatí hory Huascarán v Peru. Turnovské muzeum připomíná slavného...

Kvůli magnetické rezonanci vyřízli stěnu, přístroj si poradí i s obézními

Nová magnetická rezonance pomůže pacientům jablonecké nemocnice. Špičkový přístroj za 34,5 milionu korun nahradil...

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Helena Vondráčková si po pádu zlomila žebro. Léčit se bude doma

Helena Vondráčková (76) musela přeložit páteční koncert v Havlíčkově Brodě. Jak informoval její manžel Martin Michal...

Dvacetileté babičky. Generace Z podlehla novému virálnímu trendu na sítích

Květovaná sukně, košile a na ní pletená vestička s divokým vzorem. Ještě donedávna jsme podobné kreace vídali maximálně...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...