Úterý 19. října 2021, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. října 2021 Michaela

Od pronajaté haly k miliardám. ARaymond z Jablonce slaví dvacet let

  8:51
Firma ARaymond v Jablonci nad Nisou slaví dvacet let od svého založení. Z malé fabriky v pronajatých prostorách se vyšvihla mezi velké a silné hráče na světovém trhu s díly pro automobilový průmysl.

Jablonecká firma ARaymond vyrábí součástky pro automobilový průmysl. Na snímku ředitel společnosti Tomáš Čermák. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na světě v současnosti neexistuje téměř žádný automobil, ve kterém by nebyla ukryta součástka vyrobená v této firmě. Zaměstnává 270 lidí a loni dosáhla rekordního obratu ve výši 1,7 miliard korun.

Letos slaví dvacet let od svého založení. O začátcích na zelené louce, situaci na trhu, ale i přijetí či nepřijetí eura hovoří pro MF DNES ředitel společnosti Tomáš Čermák.

Zadá-li člověk do internetového vyhledávače jméno vaší firmy, v několika odkazech se píše, že se specializujete na výrobu „speciálních systémů, plastových příchytek pro automobily, upínacích prvků z umělé hmoty, kovů i jejich kombinací.“ Co si pod tím jako laik mám představit?
Děláme plastové výrobky, které slouží v autech k upínání různých částí, ale nejsou na první pohled vidět. Jde o různé držáky elektrických svazků, kabelů, hadic, dveří nebo oken. V Jablonci vyrábíme pouze z plastu, výrobky z kovu obstarávají jiné pobočky firmy. Jelikož ale zákazníkovi chceme poskytnout úplný servis, tak věci, které zde nevyrobíme, nakoupíme v jiných závodech a zde to zákazníkovi prodáme.

Sedím tady s vámi ve vašem jabloneckém sídle, nehovořím s někým ve vedení ve Francii. Vypadá to, že tato pobočka je takovou samostatnou jednotkou. Proč tomu tak je?
Když jsme v roce 1995 tady začínali, šlo o iniciativu mateřské společnosti v Německu. Mysleli si, že budeme zdrojem levné práce a pomůžeme se vstupem na trh kolem automobilky Škoda. Začínali jsme asi s pěti stroji v patnácti lidech. Nejprve nám dávali jejich zakázky. Zároveň nám ale předali i obrovské technické know-how. Naučili nás to, že některé díly vypadají obyčejně, ale splňují náročné technické požadavky automobilového průmyslu. Na počátku jsme si třeba říkali, že s takovou přesností se to vyrobit nedá, ale naučili nás, že to jde. Začínali jsme v pronajaté hale. Snažili jsme se ale sehnat si i svoje zakázky. Měli jsme vůli rozvíjet se, posunout se sami a nebýt závislí na práci z Německa. Trh a zakázky rostly, a tak přibližně v roce 1998 mateřská společnost řekla, že náš závod by mohl být zodpovědný za trhy ve východní a střední Evropě. Navíc velká míra autonomie jednotlivých závodů je jedním z pilířů firemní politiky.

Dnes se ale píše rok 2015 a váš závod se od té doby přestěhoval z pronajatých prostor do vlastního a nabobtnal...
Ano, už nám to v pronájmu bylo zkrátka malé. V roce 1999 jsme proto otevřeli první část nového sídla společnosti. V roce 2004 pak přišlo druhé zvětšení a před rokem třetí. Dnes máme asi dvacet tisíc metrů čtverečních výrobních ploch a areál má dohromady přibližně devadesát tisíc metrů čtverečních.

Předpokládám, že tady i některé výrobky sami vyvíjíte. Je tomu tak?
Ano, ve vývoji je zaměstnáno dvanáct lidí. Snažíme se totiž zákazníkovi prodávat celé řešení. Naši lidé z vývojářského a obchodního oddělení jsou partnerem zákazníka už při fázi vývoje nových aut, jsme často partnery konstruktérů.

Kdo jsou vaši zákazníci?
Přímo výrobcům aut dodáváme asi jen tři procenta našich výrobků. Většina dodávek putuje k dodavatelům, kteří z nich tvoří větší celky. Přes ně vlastně dodáváme téměř do všech automobilek na světě, ať již jde o německé, americké, francouzské, ale i japonské. Myslím, že můžeme říci, že v každém autě na světě jsou nějaké naše výrobky.

Máte spočítané kolik příchytek, držáků nebo stahovacích pásků z vašich linek ročně vyjede?
Máme. Na vstřikovně to je za rok asi 1,2 miliard kusů. Na to zpracujeme přibližně 3,5 tisíce tun materiálu. Na montáži jde asi o 190 milionů kusů.

Váš loňský obrat činil rekordních 1,7 miliard korun. Ty cifry dvacet let stoupají, a to i přes finanční krizi v letech 2008, 2009. Jak to, že jste krizi přestáli, vždyť přece citelně zasáhla právě také automobilový průmysl?
Je pravda, že z krize jsme vyšli posíleni. Spousta naší konkurence ten tlak nevydržela a skončila a my po nich přebrali jejich zakázky. Příčiny, proč tomu tak bylo, bych hledal asi v tom, že podnik je stále vlastněný pouze rodinou Raymondů a má stopadesátiletou tradici. Není pod tlakem akcionářů, kteří potřebují rychle zhodnotit své investice a kvůli tomu často firmu tlačí do neuvážených aktivit na jiných trzích. My se nechceme rozvíjet rychleji, než jak to je přirozené. Navíc nás během krize netrápily žádné dluhy, jelikož jsme investovali uváženě. I díky tomu jsme nemuseli propustit ani jednoho zaměstnance.

Zaměstnanců teď máte 270. Prozradíte, kolik si u vás vydělají?
Nebudu přesně prozrazovat, ale víme, že patříme v tomto ohledu k nejlepším firmám v regionu. A zaměstnanci jsou zřejmě spokojeni. Za těch dvacet let od nás odešlo za lepším nebo ve zlém maximálně deset lidí. Někteří tu pracují od začátku nebo deset, patnáct let. Snažíme se zaměstnance motivovat i jinak, třeba přátelskou firemní kulturou.

Pojďme od zaměstnanců do trochu obecnější roviny. V Česku se nedávno opět rozvířila debata o přijetí eura. Co vaše firma a euro? Bylo by zavedení jednotné evropské měny pro vás přínosem?
Pomohlo by nám to rozhodně ve zjednodušení administrativy, v účetnictví. 70 až 80 procent našich příjmů je v eurech. Máme společný informační systém po celém světě a jelikož máme v České republice jinou měnu, musí se tam dělat řada drahých úprav. Neustále se také mění kurzy eura, vše musíme přepočítávat. Na druhou stranu kurzová rizika jsme si již vyřešili sami. Snažíme se třeba nakupovat v eurech, abychom minimalizovali případné ztráty při konverzi na koruny. My jsme si tedy jisté řešení našli a nějak nás dnes nepálí, zda bude euro přijato za pět nebo dvacet let.

Autor:

Parlamentní volby se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Vybírali jsme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle měst a obcí: Liberec, Jablonec n.N., Česká Lípa, Semily, Turnov, další

  • Nejčtenější

Odvrácená tvář Jablonce. Stovky lidí živoří, mají dluhy a žijí v holobytech

Stovky lidí v Jablonci nad Nisou žijí na hraně sociálního vyloučení a mají obrovské dluhy. Přes třináct procent...

Slavia - Liberec 3:1, Kuchta střílel i nahrával, za hosty korigoval Stoch

Slávističtí fotbalisté po dvou předchozích porážkách zabrali a po reprezentační pauze v 11. ligovém kole přetlačili...

Extraligová dohrávka: v duelu trápících se týmů Kometa přehrála Liberec

V dohrávce 13. kola hokejové extraligy, která byla soubojem dvou v poslední době tápajících týmů, porazila Kometa Brno...

Sám mezi ženami. Učitel z Frýdlantského výběžku marně hledá kolegu chlapa

Premium Frustrace z okolí plného žen i ze samotné doby sevřené covidem přivedly učitele Aleše Vogela k napsání nekompromisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vandal zřejmě mířil barvou na Havla, zasáhl ale zdi liberecké radnice

Neznámý vandal potřísnil bílou barvou fasádu novorenesanční radnice v Liberci. Je však pravděpodobné, že původně mířil...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

Místo nemocnice vznikne sídliště, Liberec a Jablonec propojí nová čtvrť

Na dosud holé pláni za sídlištěm Kunratice směrem na Jablonec nad Nisou vznikne nová městská čtvrť. Původně se tam...

Volby odkládají dohodu o Turówu. Čekání na premiéra nahrává Polákům

Přerušená jsou zatím jednání mezi Českem a Polskem o osudu polského dolu Turów. Pokračování těžby ohrožuje zásobu pitné...

Anděl, čert i lipové listy. Torzo hradu obsadily skleněné artefakty

Extrémní zájem vzbudila nová atrakce Vodního hradu Lipý v České Lípě. Ve sklepení je ukrytý čert spolu s replikami...

Sám mezi ženami. Učitel z Frýdlantského výběžku marně hledá kolegu chlapa

Premium Frustrace z okolí plného žen i ze samotné doby sevřené covidem přivedly učitele Aleše Vogela k napsání nekompromisní...

Najděte svou vnitřní krásu: Otestujte nutrikosmetiku od Manufaktury
Najděte svou vnitřní krásu: Otestujte nutrikosmetiku od Manufaktury

Podpořte krásný vzhled své pleti a pokožky nejen zvenku, ale také zevnitř. Objevte nutrikosmetiku značky Manufaktura. Hledáme 30 uživatelů, kteří s...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...