Její výhodou je, že podnikateli stačí mobilní telefon, místo tisku účtenky mu zároveň postačí trhací bloček. To vše v souladu se zákonem. Podnikatelům ušetří peníze, které by museli investovat do koupi velké pokladny a zaškolení personálu.
V čem se malá pokladna liší od klasické?
Je to pokladna pro malého obchodníka. Její hlavní výhodou je, že si k ní člověk nemusí koupit tablet, tiskárnu a další nákladné věci.
Jak to funguje?
Podnikatel si stáhne do mobilu aplikaci. Ta slouží jako kasa a vypadá jako kalkulačka, která sčítá jednotlivé ceny. A aby nemusel účtenky tisknout, je k tomu kasa bloček. Uživatel tak domarkuje zboží, které prodal, a zákazníkovi dá útržek z bločku. Zákon totiž umožňuje dávat zákazníkovi i elektronickou účtenku. Ten si ji tak může podle jedinečného kódu na útržku najít na našich internetových stránkách.
Pro koho je systém určený?
V první vlně EET cílíme na malá ubytování, dále třeba na cukrárny nebo menší vesnické hospody. V dalších vlnách to budou farmářské stánky, malí prodejci, řemeslníci. V podstatě každý, kdo podniká sám nebo i v rámci rodiny. Jednoduše by se dalo říct, že je to určeno pro ty, kteří do teď nepotřebovali mít kasu.
Jaké vybavení obchodník potřebuje?
Ideální je dotykový telefon, ale jde to i s tlačítkovým. Ten musí být připojený k internetu, ale stačí i základní tarif, protože aplikace nevyžaduje velké datové přenosy. Dále potřebuje náš bloček, který mu nahrazuje tiskárnu.
Kolik to tedy potom všechno stojí?
Aplikace je zdarma, bloček stojí 25 korun a je tam 150 útržků a měsíční provoz vyjde na 99 korun. To jsou veškeré náklady, samozřejmě kromě paušálu za internet.
Co když internet zrovna nepůjde?
I na to jsme mysleli. Aplikace vytvoří automatickou SMS, do které uživatel navolí ceny. Zpráva pak přijde k nám, kde se zaeviduje.
Nemůže se do systému nikdo „nabourat“? Přeci jen, je to virtuální svět...
To si nemyslíme. Všechna komunikace je zabezpečená, data jsou zabezpečená na serveru. Všechno je chráněné i před situacemi, kdy třeba naštvaný číšník chce majiteli ublížit. Důležité změny tak musí majitel ověřit přes svoje telefonní číslo. Je to velice podobné zabezpečení bankovních služeb.
Kolik máte v současné době uživatelů?
Ve zkušebním režimu máme už přes 250 uživatelů. V dalších vlnách pak máme předobjednaných několik stovek dalších.
Proč se to nevymyslelo už dřív?
České EET je natolik specifické, že se tím zatím ještě nikdo nezabýval. Nabízí se srovnání s Chorvatskem, ale tam se ze zákona musí dávat tištěná účtenka. U nás může být i elektronická a na tom my stavíme.