Jeden ze zakladatelů muzea Milan Bumba se svými „miláčky“.

Jeden ze zakladatelů muzea Milan Bumba se svými „miláčky“. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Konec hádek. Porsche se opět vrací do vratislavického automuzea

  • 8
Napřed hádky a nyní smír. Tak by se v kostce dal popsat příběh automobilového muzea v pivovaru ve Vratislavicích nad Nisou. Ještě před půl rokem to vypadalo, že spoluzakladatel muzea, veteránista Milan Bumba, z celého projektu vycouvá. Teď jsou spory, zdá se, zažehnány.

„Realita Automuzea Ferdinanda Porsche se mi díky několika bývalým přátelům, kteří mi nyní nečekaně začali házet klacky pod nohy, rozplynula. Zmanipulovaná většina muzea se rozhodla, že v pivovaru Konrad nebude muzeum Porsche, ale českých veteránů. Tam se ale expozice vozů Volkswagen a Porsche nehodí, takže vše balím a v pivovaru Konrad po deseti letech končím,“ napsal v červenci na facebookový profil Automuzea Milan Bumba, který u zrodu muzea stál.

Nakonec v Automuzeu zůstal a nyní ohlašuje naprostou novinku.

„Spolek, provozující toto muzeum přímo v rodišti automobilového konstruktéra Ferdinanda Porsche, se rozhodl své muzeum zaměřit mimořádně tematicky. V hlavní hale je soustředěno téměř dvacet automobilů různých světových značek s motory výhradně umístěnými vzadu,“ uvedl v aktuální tiskové zprávě.

Samotný Porsche tak zlehka ustoupil do pozadí, byť ne zcela. „Právě toto konstrukční řešení navrhl vratislavský rodák Porsche pro svůj legendární automobil Volkswagen Brouk. Na základě jeho prodejních úspěchů se konstrukcemi automobilů s motory vzadu začaly zabývat i další automobilky, jako třeba Fiat, NSU, Renault, Simca, ale také naše Škoda,“ upozornil Bumba.

„Se vzduchem chlazenými motory vzadu se proslavily i sportovní automobily především značky Porsche a do automobilové historie se jimi zapsala i kopřivnická Tatra.“

Zajímavé kuriozity jako Bonanza GT nebo tříkolový Velorex

Několik automobilů těchto známých značek nyní čeká v Automuzeu na své návštěvníky. „Doplňují je další velmi zajímavé kuriozity, jako je například sportovní automobil Bonanza GT, čtyřdveřový tříkolový Velorex nebo VW Brouk s karoserií vyrobenou z trubiček a slabého drátu,“ uvedl Bumba.

Celou výstavní plochu Automuzea ještě doplňují malé expozice zajímavých traktorů, jako prototyp mladoboleslavského malotraktoru Škoda z počátku osmdesátých let, nebo traktor Porsche z let šedesátých. Nechybí ale ani malá kolekce historických motocyklů a široká nabídka motoristické literatury.

Během jara ještě vnikne ve vstupní hale expozice věnovaná libereckému motosportu a na právě dokončovaném balkonu v hlavní hale se připravuje obrazová expozice nazvaná Vzpomínka na LIAZ. „Odtud bude také možný i zajímavý pohled z výšky na vystavené automobily,“ zdůraznil Bumba.

Ve Vratislavicích také chystají Motoristický klub Automuzea. Ten se otevře pravidelně vždy první středu v měsíci od 18 hodin v sále Pivovarské restaurace, u brány pivovaru Konrad ve Vratislavicích nad Nisou.

„Každý Motoristický klub nabídne návštěvníkům setkání s bývalými či ještě stále aktivními automobilovými či motocyklovými závodníky, významnými motoristickými odborníky, pamětníky a podobně. Společné posezení bude pokaždé doplněno tematicky zaměřeným promítáním fotografií i filmů a vyprávěním,“ vylíčil Bumba.

Prvním hostem bude ve středu 7. ledna bývalý automobilový závodník Jiří Bergr, který před více jak třiceti lety při závodě do vrchu havaroval a zůstal odkázán na invalidní vozík.

V zimě, kdy není muzeum temperováno, bude otevřeno pouze pro předem objednané skupiny nad 10 osob. Od dubna do října pak bude Automuzeum otevřeno každý víkend od 10 do 16 hodin. Vstupné činí 60 korun, děti do 150 centimetrů platí polovic.