Svezla snad každého Liberečana. „Ešemka“ začala jezdit před půl stoletím

  7:22aktualizováno  7:22
Renault, MAN, Iveco. Autobusy mnoha značek vozí v posledních letech cestující po Liberci. Bývaly však doby, kdy obyvatele a návštěvníky města vozily autobusy jediné značky. Byla jí vysokomýtská Karosa.

První z legendárních strojů tohoto typu se objevil v Liberci poprvé před půlstoletím. | foto: archiv Boveraclub

První z legendárních strojů tohoto typu se objevil v Liberci poprvé před půlstoletím, v polovině prázdnin roku 1967. A protože tu ony vozy jezdily dalších dvacet let, je vysoce pravděpodobné, že si je pamatujete: Karosa ŠM 11.

„Byly moderní a nadčasové. Měly jako první autobusy samonosnou karoserii a automatickou převodovku; i designově to byla vydařená vozidla,“ poznamenal Tomáš Krebs, předseda sdružení Boveraclub, které křísí odkaz historie liberecké hromadné dopravy.

Fotogalerie

Vůz, jenž se dostal v sedmašedesátém do Liberce, pocházel z devítikusové ověřovací série, vyrobené v letech 1964 a 1965. Do města putoval rovnou z expozice mezinárodního autosalonu ve francouzském Nice.

„Získal tu číslo 58 a později byl přečíslován na 301,“ podotkl Krebs. Na rozdíl od pozdějších sériově vyráběných vozů neměl dělené přední ani zadní sklo. Zkušenosti z provozu si u těchto typů později vynutily další úpravy, například silnější nárazníky pro dopravní džungli ve městech.

V letech 1964 až 1967 bylo dokonce s využitím autobusových karoserií z Karosy vyrobeno celkem osm trolejbusů. „Byla to snaha o unifikaci vozového parku v městské dopravě, projekt však nebyl dále rozvíjen zejména kvůli extrémně levné naftě a záměru tlumit trolejbusovou dopravu v rámci plánovaného hospodářství,“ povzdechl si Krebs.

Výroba autobusů skončila na začátku osmdesátých let

Výroba tohoto typu autobusu skončila roku 1981. Tehdy jich obdržel dopravní podnik posledních deset a od roku následujícího byly dodávány nové vozy řady Karosa 730 - jejich deriváty lze v provozu zřídka potkat ještě dnes.

Takzvané ešemky sloužily pasažérům ještě dalších několik let, do roku 1988, kdy vyjely 30. října naposled. „Pod hlavičkou Kroužku přátel městské dopravy jsme zorganizovali poslední jízdu. Odehrála se na tehdejší lince číslo 2,“ zmínil Krebs.

Šlo o poslední autobus tohoto typu, který byl v Liberci k dispozici. Nesl číslo 392. „Byl strašně prorezlý, přesto jsme jej ozdobili a ověnčili. Když po akci tehdejší ředitel dopravního podniku, inženýr Červený, viděl, s jakým strojem jsme po Liberci jezdili, dostali jsme vynadáno. Ale ono nebylo z čeho vybírat,“ zavzpomínal Krebs.

Jen pro upřesnění: číslo 2 označovalo linku z Rochlice do Růžodolu; své očíslování si nesla po někdejší zrušené tramvajové trati, která mezi těmito čtvrtěmi do roku 1960 vedla. „Až v devadesátých letech dostaly jednočíselná označení linek tramvaje a dvojčíselná autobusy. Dvojka pak byla tramvajová linka do Dolního Hanychova,“ upřesnil Krebs.

Dříve, za socialismu, autobusy nevydržely zdaleka tak dlouho v provozu jako dnes. „Jejich generálky se prováděly minimálně. Dojížděly plus minus kolem sedmi let provozu. Nebyly to takové držáky. Dneska vydrží vozy mnohem déle, pořád třeba jezdí renaulty, které do Liberce přišly před patnácti lety,“ dodal Krebs.

Mnozí lidé vzpomínají na to, že ve starých karosách bylo víc místa. „Je to dané tím, že současné autobusy jsou nízkopodlažní. Prostor uvnitř je pak více rozčleněný. Dříve to bylo uvnitř prostornější, ale zase se lezlo nahoru po schodech,“ porovnal Krebs.

Nejčtenější

Vláda Komety končí, Liberec je ve finále. Plzeň sérii srovnala

Hokejisté brněnské Komety smutní po vyřazení v semifinále extraligového play...

Brněnská Kometa třetí titul v řadě nezíská. Na domácím ledě prohrála 1:3 a na zápasy celkově 2:4 s Libercem, který je...

S českou přírodou to začalo být velmi špatné, říká ředitel botanické zahrady

„Tu krásu, kterou pamatuje ještě naše generace, současná republika rychle...

Je duben a sotva jsme schovali krémy proti omrzlinám, musíme si nakoupit ty opalovací. Typické české jaro se už řadu...

Tři pilíře, tři otazníky. Jak bude vypadat tým Komety v příští sezoně?

Trenér Komety Libor Zábranský udílí pokyny Martinu Eratovi.

Na rozdíl od minulého léta, během kterého z Komety odešlo rovnou šest stěžejních hráčů, nečeká letos hokejové Brno tak...

Třinec ovládl první finále, v Liberci udržel těsné vedení až do konce

Třinecký Martin Růžička oslavuje se spoluhráči gól v síti Liberce.

Třinečtí hokejisté vstoupili do finále Tipsport extraligy vítězně. Ocelářům stačily k triumfu v Liberci dva...

Liberec doma podruhé nezaváhal a srovnal finálovou sérii s Třincem

Liberečtí hokejisté slaví vyrovnání finálové série s Třincem.

Vyrovnáno. Liberečtí hokejisté dali zapomenout na úvodní domácí prohru s Třincem a v druhém finálovém utkání Tipsport...

Další z rubriky

Dva orlosupi se vylíhli během jednoho jara, v Liberci historický úspěch

Orlosup bradatý

Dvě mláďata, každé od jiných rodičů. V liberecké zoologické zahradě se poprvé v historii podařilo v jedné hnízdící...

S českou přírodou to začalo být velmi špatné, říká ředitel botanické zahrady

„Tu krásu, kterou pamatuje ještě naše generace, současná republika rychle...

Je duben a sotva jsme schovali krémy proti omrzlinám, musíme si nakoupit ty opalovací. Typické české jaro se už řadu...

Nemáme ani zkušebnu, říká končící šéfka libereckého baletu

Alena Pešková a Martin Doubravský na jedné z tiskových konferencí divadla

Po devíti letech podala v libereckém Divadle F. X. Šaldy výpověď šéfka baletu Alena Pešková. Říká, že situace v divadle...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRO ÚDRŽBÁŘ – VÝROBNÍ SPOLEČNOST

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 29 000 - 29 000 Kč

Najdete na iDNES.cz