Řidiči autobusů na Liberecku hrozí stávkou. Už dva roky jim nepřidali

  15:40aktualizováno  15:40
Už dva roky jim nepřidali a teď jim mají mzdy ještě ponížit. Řidiči autobusů v Libereckém kraji proto vstoupili do stávkové pohotovosti. Trojice největších dopravců má právě před podpisem nových dvouletých smluv s krajem, ty už ale nejsou pro dopravce tak výhodné.

Řidiči jezdí za 72 korun na hodinu. Ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Jejich odbory informovaly Liberecký kraj, že pokud nebude za kilometr proplácet dosavadních 32 korun namísto nově požadovaných 29,50 korun, autobusy se příští týden ráno nerozjedou.

V memorandu podepsaném odbory BusLine, ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa stojí, že požadují stejnou sazbu za ujetý kilometr, aby se mohly jejich mzdy navyšovat. „Nenecháme se v zájmu politických ambicí ožebračovat,“ píše se v dokumentu.

Je to vůbec poprvé, kdy odboráři táhnou společně s dopravci za jeden provaz proti objednavateli, Libereckému kraji.

„Pokud bychom chtěli mzdy zvyšovat nebo alespoň zachovat, musíme mít z čeho. A u nás už není z čeho brát. Pokud nás kraj bude tlačit s cenou pod únosnou mez, nebudeme moci s krajem smlouvu podepsat,“ varoval předseda představenstva BusLine Jakub Vyskočil.

Přistoupení na nabídku kraje by v praxi znamenalo snížení mezd řidičů o dvě procenta a zkrácení dovolené. A to je prý nepřijatelné. „Odboráři chtějí víc peněz, kraj jich chce dát míň. To je jako stlačování vody v nádobě. A my jsme ta voda,“ zdůraznil Vyskočil.

Právě BusLine nabídl cenu za kilometr nižší, konkrétně 30,70 korun. To je o 1,25 koruny méně, než za kolik jezdí teď. Tato cena se však kraji zdá stále příliš vysoká.

„Pro kraj je cena alfou a omegou všeho, což vytváří sociální napětí mezi řidiči. To jsou tátové od rodin, mají půjčky a hypotéky. Jezdí za 72 korun na hodinu, to je míň, než mají některé prodavačky. Přitom zodpovídají za bezpečnost tisíců cestujících,“ připomněl Jiří Kuchynka, předseda odborové organizace BusLine.

Vydírat se nenecháme, prohlašuje hejtman

Liberecký kraj je požadavky odborářů zaskočen. „Před pár dny jsme s nimi jednali a tvrdili, že cena za kilometr nemá vliv na platy řidičů. Trochu to vypadá, že byli BusLinem zneužiti. My se ale vydírat nenecháme,“ odmítl požadavky odborů hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).

Pokud by dopravci skutečně stávkovali, chce uplatnit sankce, které jsou ve smlouvách zakotveny pro případ, že autobusy nevyjedou.

„Nebo oslovíme jiného dopravce. Těch možností je řada. Zastupuji totiž 420 tisíc obyvatel kraje, kteří se ráno musejí dostat do práce, nikoliv jen pár set řidičů,“ argumentuje hejtman.

Další jednání odborů, dopravců a Libereckého kraje je plánováno na úterý. Obě strany doufají, že dospějí k nějaké dohodě. „Když ne, předvedeme jim, jak to vypadá, když autobusy nejezdí,“ trvá na svém odborář Jiří Kuchynka.

Nejčtenější

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Ti tygři jsou bastardi. Jejich orgány mohu použít, hájí se souzený Berousek

Ludvík Berousek u soudu v České Lípě (21. ledna 2019)

V České Lípě pokračuje soudní jednání, při němž se rozplétá kauza nelegálního obchodu s částmi tygřích těl. Veterinářka...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

Další z rubriky

Od odpadků mají lomu Kristýna pomoci vratné kelímky. Myslí tu i na vozíčkáře

Zatopený důl Kristýna u Hrádku nad Nisou je mezi milovníky koupání velmi...

V létě je tam pravidelně plno, to mu ale na oblibě neubírá. Bývalý zatopený lignitový důl Kristýna v Hrádku je...

Do Prahy jezdí vlak stejně dlouho jako v roce 1937, zlobí se hejtman

Autobusové nádraží v Liberci, jeden z nejohyzdnějších dopravních uzlů v kraji,...

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta chce vytvořit vlivovou skupinu, která bude lobbovat za rychlejší vlakové spojení...

V Semilech tekla před 50 lety krev, družba skončila bitím demonstrantů

Miroslav Jeník vzpomíná na dramatické události v srpnu 1968.

Poturčenec horší Turka. Tak se dá nejlépe vystihnout večer družby se sovětskými okupanty v kině v Semilech, který před...

Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém?
Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém?

Studie Mezinárodní zdravotnické organizace potvrdila, že za posledních 13 let se počet sportujících dětí značně snížil. Až třetina se omlouvá z tělocviku, a dokonce i někteří rodiče ho považují za zbytečný předmět. Jak to změnit?

Najdete na iDNES.cz