Známý Shakespearův portrét je podvrh

  • 3
Podobizna Williama Shakespeara, kterou divadla na celém světě ráda přetiskují na programy, vůbec není autentickým portrétem patrně nejslavnějšího dramatika všech dob. K tomuto závěru dospěli odborníci z britské National Portrait Gallery.

Olejomalbu známou jako Flowerův portrét podrobili důkladnému zkoumání. Podle vědecké expertizy obrázek vznikl více než dvě stě let po Shakespearově smrti.

Vědci léta podezírali dílo z mladší datace, než je na obraze vyvedený letopočet 1609. Tarnya Cooperová, kurátorka sbírky 16. století, uvedla, že analýza potvrdila přítomnost chromové žluti pocházející zhruba z roku 1814.

"Předpokládáme, že malba vznikla v letech 1818 až 1840, tedy v době, v níž se znovu probouzí velký zájem o Shakespearovy hry," řekla Cooperová.

Shakespeare zemřel v roce 1616. Flowerův portrét, nazvaný podle jednoho z majitelů obrazu Desmonda Flowera, je jednou ze tří Williamových podobizen, kterou experti podrobili zkoumání před velkou shakespearovskou výstavou, která se chystá na příští rok. Vědci při analýze využili například rentgenové paprsky, ultrafialové záření či mikrofotografii.

Flowerův portrét se podobá jinému Shakespearovu obrazu – Droeshoutově rytině, která se poprvé objevila na prvním reprezentativním vydání Shakespearových her z roku 1623. "Dříve některé prameny uváděly, že rytec zkopíroval olejomalbu, nyní to vypadá na pravý opak," uvedla kurátorka.

Zpráva o nepravosti Flowerova portrétu nepřekvapila ani jednoho z českých překladatelů a znalců Shakespearova díla, Jiřího Joska. "Kolem této podobizny bylo vždy mnoho pochybností. Shakespeare je v mnohém jedna velká záhada, nicméně málokdo dnes pochybuje, že jeho hry skutečně pocházejí z pera jednoho člověka," řekl Josek.

Spisovatel William Shakespeare na takzvaném Flowerově portrétu