„Výstavu zahajujeme ve Šternberském paláci rok před pětistým výročím počátku reformace, která sehrála v Cranachově životě významnou roli. A to i přesto, že jako malíř sloužil ideologickým rivalům – jak reformátorovi Martinu Lutherovi, tak mohučskému kardinálu Albrechtu Braniborskému,“ říká kurátorka výstavy Olga Kotková. „Cranachův nevšední umělecký talent a schopnosti mu dokázaly zajistit toleranci faktu, že pracoval pro dva znepřátelené pány,“ vysvětluje.
Ústředním bodem expozice je jedna z největších chloub německého malířství – malba Zákon a Milost, která je základním zdrojem poznání luteránské teologie. V Praze bude představena jedna z kopií obrazu, které se začaly objevovat téměř hned po jeho vzniku.
Záhadným elementem kopie zůstává Cranachova signatura, detail okřídleného hada s datací 1529. Výzkum však ukázal, že kopie vznikla až v druhé polovině 16. století, kdy už Cranach nežil. Autor se tak možná pár let po umělcově smrti snažil vytvořit dojem originálu.
V rámci programu návštěvníci mohou vyslechnout také přednášky o tom, jak rozpoznat falzifikát, nebo o umělcových stopách v Česku. Výstava potrvá do 22. ledna 2017.