Kurátor a současně umělecký ředitel Wannieck Gallery Richard Adam, sběratel současného umění od 80. let, uspořádal výstavu, která má ambice ukázat rozmanité tendence a malířské přístupy nejmladší generace z Česka a Slovenska prostřednictvím více než stovky pláten od pětadvaceti autorů. Spíš než o malířskou "hitparádu" jde o intuitivní výběr kurátora, který se nebojí riskovat a do sbírek Wannieck Gallery nakupuje díla mladých autorů, u nichž není jisté, zda vůbec na umělecké scéně prorazí.
Zdroje inspirace
Vedle domácích talentů Václava Girsy, Ondřeje Kopala, Jakuba Hoška, Patricie Fexové, Evžena Šimery a dalších výstava představuje také dva odlišné malířské okruhy ze Slovenska: jednak studenty a absolventy ateliéru Ivana Csudaie z bratislavské Akademie výtvarných umění – Dávida Baffiho, Erika Šilleho, Michala Czinegeho, jednak košický okruh zahrnující díla Jána Vasilka, Borise Sirky a dalších.
Právě v malbě slovenských autorů jsou patrné rozdíly dané místem studia. Zatímco košický ateliér je vedený spíše v geometrické tendenci, bratislavský je orientovaný spíše postmoderně.
O něco větší měrou se slovenští umělci inspirují expresivní malbou, street artem a komiksem. Exprese a poetika námětu vytváří v obrazech Dávida Baffiho (1980) silné vnitřní napětí. Práce Michala Czinegeho (1980) diváka jakoby vtahují do noční krajiny nahlížené nočním či rentgenovým viděním.
Mikropříběhy postaviček z dětského komiksu na plátnech Erika Šilleho (1978) ironizují společenskou morálku. Perfekcionismus malířské techniky, ve které divák nerozpoznává jednotlivé tahy štětcem, i výrazná barevnost v Šilleových obrazech se přibližují odosobněné technice grafického designu.
Grafický design, vliv street artu či punku je příznačný i pro tvorbu mladých malířů z Česka. Nejčistšími projevy malby inspirované street artem a komiksem je dílo Ondřeje Kopala (1974), vyjadřující se specifickým zmatkem, který na první pohled má svůj vnitřní řád a vyrovnanou kompozici.
Kopal využívá netradiční postupy, na plátna vedle použití signálních barev míchá akryl se spreji. Výrazně se představuje i Evžen Šimera (1980), letošní finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého, jenž hledá styčné body mezi malbou a architekturou a místo tradičních malířských technik nechává malbu volně stékat.
Konfrontace
Výstava ukazuje tvorbu mladých umělců jak v rámci vlastního vývoje, tak v konfrontaci s dalšími vystavujícími. Ti známější, jako třeba Jakub Hošek či Jakub Španhel, jsou zastoupeni pouze jedním obrazem. Kurátor přenechává prostor pracím těch méně známých tvůrců.
Výstava je instalovaná citlivě a intuitivně, ale bez jasné koncepce či vysledovatelných tematických okruhů. Návštěvník se tedy musí pohybovat také intuitivně a se zvýšenou koncentrací, k níž dopomáhají čisté industriální prostory galerie. V některých místech vystavené práce mezi sebou trochu soupeří, jinde se naopak v kontrastu doplňují.
Brněnská výstava dokonale demonstruje vývoj současného umění, které už dávno nesleduje kanonické styly, ale rozbíhá se do různých směrů. Někdy se mladé umění vrací – ke krajině, figuře, expresi, kolorismu, lyrismu, jindy pracuje s textem, hudbou, s objektem nebo čerpá inspiraci v grafickém designu, graffiti, ikonografii televize a internetu.
Inspiraci nachází nejen v kontextu dějin umění, ale také v okolním světě. Malba na výstavě má mnoho poloh po formální i obsahové stránce, pro svou roztříštěnost je však ve svém celku – tak, jak je prezentovaná v galerii Wannieck – neuchopitelná.
Současná malba CZ-SK
Wannieck Gallery Brno. Kurátor Jiří Adam, výstava trvá do 5. dubna 2009
Hodnocení MF DNES: 70 %