Tomáš Vaněk je rektorem Akademie výtvarných umění v Praze. Do funkce nastoupil v roce 2014, od roku 2010 působil na škole jako vedoucí Ateliéru intermédií 3. | foto: MAFRA

Neexistuje nárok na nenahraditelnost, říká rektor Akademie výtvarných umění

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Nejstarší umělecká škola na našem území, pražská Akademie výtvarných umění, letos slaví 220 let od svého založení. Tomáš Vaněk stojí v jejím čele pátým rokem. Jak vnímá temná období v historii akademie? Proč odrazoval vlastní děti od výtvarných kroužků a jaký význam má úsměv Mony Lisy?

Máte v dlouhé historii Akademie nějaké oblíbené období?
Ano, období, které se týká mého života na škole, ale i dějinných událostí po roce 1989. Studoval jsem na AVU od roku 1990 do roku 1997 a byly to roky infikované vírou, že přicházejí pouze dobré věci a my se jich účastníme. Při zpětném pohledu mě ale také zajímá období normalizace, o kterém se moc nemluví ani nepíše, přestože je součástí historického příběhu akademie. V 90. letech, jejichž význam je pro AVU obrovský, začali vést ateliérovou výuku umělci a umělkyně, kteří studovali u profesorů v normalizačním období, a vnesli tak na školu část zkušeností z výuky, kterou sami absolvovali. Na historii je potřeba se dívat komplexně, abychom porozuměli, co vše nás formovalo. Proto se také chystáme vydat v příštích letech knihu o úplné historii AVU.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se