Tátomam I, 2006

Tátomam I, 2006 | foto: Salim Issa

Tata Bojs na výstavě ke třiceti letům kapely ukážou i starou zkušebnu

  • 1
Výstavy věnované hudebním kapelám nejsou ničím výjimečným. Většinou jejich tvůrci poskládají memorabilie od nástrojů a kostýmů přes staré plakáty po osobnější předměty, jako jsou třeba rukopisy textů. Kapela Tata Bojs v pražském DOXu se však od jiných hudebních expozic zcela zásadně liší.

Protože Tata Bojs mají Milana Caise,  který je nejen hudebník, ale i výtvarník. Proto výstava, pro niž vznikla i řada nových děl, propojuje hudební tvorbu kapely s neméně významnou rovinou vizuální. V pražském Centru současného umění DOX trvá do 4. března 2019.

„Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně,“ říká Cais coby autor konceptu výstavy. „Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je příjemný bonus.“

Každé z devíti desek, které skupina od roku 1988 vydala, je věnován samostatný prostor. Vystavená díla představují průnik základní vizuální myšlenky alba, jeho konceptu, okolnosti vzniku, nebo se jen tematicky a časově zařazují do období, ve kterém nahrávky vznikaly.

Třeba koncepčně zřejmě nejucelenější projekt zahrnující Nanoalbum, Nanobook a Nanotour je tu představen originálními Caisovými kresbami, 3D vizualizací, zvukovou instalací i nově vzniklými velkoformátovými obrazy a skleněnými plastikami. Ty podle Caisových návrhů vytvořil sklářský mistr Martin Janecký a ztvárňují podobu všech hlavních postav příběhu.

Autentickou atmosféru jednotlivých etap tvorby Tata Bojs výstavě dodávají dobové materiály – fotografie, obaly alb či záznamy z koncertů i pečlivě provedené rekonstrukce prostor a prostředí, ve kterých hudebníci tvořili.

„Chtěli jsme dát lidem možnost zažít si na vlastní kůži stísněný prostor naší první zkušebny, a tak jsme zrekonstruovali prostor suterénu na Hanspaulce se všemi detaily podle dobových fotek,“ doplňuje Cais.

Své místo v expozici zaujme i unikátní série takzvaných pokoncertních autoportrétů baskytaristy Mardoši, kterou započal v roce 1999. Od té doby vzniklo více než pět set snímků kapely s diváky.

„Kapelové autoportréty jsem začal spontánně dělat v roce 1999 a dodnes jsem s tím nepřestal. Na fotkách málokdy vypadáme vyloženě dobře. Jsme zpocení, unavení, flekatí a pitvoříme se, ale je tam to hlavní – emoce a atmosféra. Občas jsou fotky i zaostřené. A nejsou to selfíčka, protože ta v roce 1999 ještě neexistovala!“ říká Mardoša.

Výstava nabídne rovněž bohatý doprovodný program. Kromě komentovaných prohlídek to bude hlavně série koncertů. Tata Bojs se v nově otevřeném koncertním sále DOXu předvedou 10., 11. a 12. prosince s plnohodnotnou „elektrickou“ show.

V lednu přijde zklidnění v podobě znovuoživení představení Nanopicture společně s taneční skupinou Dekkadancers a dvou akustických koncertů, v jejichž rámci dojde na křest Tatalogu - speciální knihy a výstavního katalogu v jednom. 23. a 24. února 2019 pak dojde na dvě vystoupení s názvem Tata Bojs a kamakamakamarádi, v jejichž rámci kapela zahraje se spřátelenými skupinami Umakart, Lesní zvěř, Sváteční pop a 2CV Band.