Snímek české fotografky Míly Preslové, který musel z výstavy zmizet

Snímek české fotografky Míly Preslové, který musel z výstavy zmizet | foto: Filip Nerad, ČTK

Sundejte to porno, žádali Němci při cenzuře výstavy českých fotografek

  • 60
Půl roku trvaly přípravy tří českých fotografek na společnou výstavu v berlínské síni Kleisthaus. Její provozovatel, úřad zmocněnce spolkové vlády pro záležitosti postižených, ale den před zahájením expozice donutil dvě z autorek odstranit pět fotografií kvůli jejich údajně pornografickém obsahu.

ČTK to řekly postižené umělkyně, které rozhodně odmítají, že by inkriminované snímky byly jakkoli nevhodné. Mluvčí vládního úřadu odmítl případ komentovat a odkázal přímo na zmocněnce. Jeho vyjádření se ČTK snaží získat.

Česká fotografka Míla Preslová musela z výstavy odstranit údajně pornografický snímek svého synaFotografky byly prý den před zahájením expozice postaveny před volbu: buď svá díla sundají, nebo se půl roku připravovaná výstava konat nebude.

Nařčení z focení porna se zejména dotklo fotografky Míly Preslové, neboť na údajně nepřípustných snímcích byl zachycen její syn.

"Nikdy bych nedokázala svého syna vyfotit tak, že by se to mohlo někoho dotýkat, že by v tom viděl pornografii. Jsem z toho zděšená," řekla autorka při čtvrteční vernisáži ČTK. Jako umělkyně se prý s takovou kritikou dokáže vyrovnat, jako matka ne. "Cítím se tímto názorem hluboce dotčená. Zkazilo mi to veškerý dojem z této výstavy, na kterou jsem se velmi těšila," dodala.

Preslová musela svěsit tři fotografie znázorňující chlapce schouleného do klubíčka na červeném pozadí. Z jeho tělesných partií je na nich vidět jen temeno hlavy a obnažené končetiny. "Chtěla jsem ho udělat do takové kuličky zamotané. Ty fotky nejsou ostré, mělo to být pouze obrazově, výtvarně zpracované tělo jako živá koule něčeho láskyplného," popsala námět údajně pornografických děl.

Snímek české fotografky Terezy Vlčkové, který neprošel cenzurou

Snímek české fotografky Terezy Vlčkové, který neprošel cenzurou

Stejný osud potkal i dvě fotografie mladé fotografky z Valašských Klobouků Terezy Vlčkové. "Bylo to pro nás překvapení, že taková metropole, jako je Berlín, vidí v tak něžných fotkách tak nechutné věci," uvedla umělkyně, pro niž to na rozdíl od Preslové nebyla první zkušenost, kdy se někdo dožadoval stažení jejích fotografií kvůli jejich údajné nevkusnosti.

Autorky

Vedle "postižené" Preslové a Vlčkové zde prezentuje své fotografie také pedagožka Institutu tvůrčí fotografie v Opavě Dita Pepe. Jejich díla budou v Berlíně k vidění do 21. června.

Ty, které byly trnem v oku německému úřadu, zachycují autorčinu malou sestřenici ve spodním dílu plavek s balonky, jak krmí lamy. Impulzem pro ně bylo prý udělat knížku pro děti s pohádkovými fotografiemi. "Jednalo se tu o dětskou čistotu, že dokážou být věci krásné a naivní. Je to ještě dítě a nikdo v ní nehledá tu ženu," charakterizovala nevystavené snímky.

Spor ČTK potvrdil i Martin Krafl, ředitel Českého centra Berlín, které je spolupořadatelem výstavy nazvané Women in Czech Photography (Ženy v české fotografii). "Mě to mrzí hlavně vůči umělkyním, které se to dozvěděly ve chvíli, kdy výstava už visela. Je to věc, která je podle mě ryze subjektivní," domnívá se Krafl, podle něhož svou roli mohl sehrát nástup nového vládního zmocněnce pro záležitosti postižených, s nímž přišel i nový pohled na akce pořádané ve výstavním prostoru Kleisthaus.