Hlavním iniciátorem vzniku první moravské gobelínky byl malíř Rudolf Schlattauer (1861-1915). Po studiích ve Vídni sbíral umělecké zkušenosti v dalších evropských metropolích, jeho slibně se rozvíjející malířskou kariéru však zastavila tuberkulóza.
Na doporučení lékařů odjel do Skandinávie, kde se seznámil s místními technikami tkaní nástěnných koberců. Osvojil si je natolik dobře, že když se vrátil na Moravu, založil roku 1898 v obci Zašová poblíž Valašského Meziříčí firmu na výrobu gobelínů.
V tomto regionu existovala řemeslná textilní tradice, byla zde proto vhodná pracovní síla. Tapiserie, paravány a nábytkové tkaniny se zprvu tvořily podle Schlattauerových návrhů, který vycházel především ze secesního florálního dekorativismu.
Manufaktura se zpočátku potýkala s ekonomickými problémy, ty se však vyřešily roku 1908 založením státem dotované Jubilejní zemské školy gobelínové a kobercové ve Valašském Meziříčí, kam se dílna téhož roku také přestěhovala.
První rok Schlattauer ve škole vyučoval pouze čtyři žákyně, v roce 1912 se jejich počet zvýšil na dvacet dvě. Mezi prvními výtvarníky, kteří pro školu vypracovali návrhy gobelínů, byl Schlattauerův spolužák z vídeňské akademie Hanuš Schweiger.
Na výstavě jsou představeny celkem tři jeho práce: vedle Svatého Cyrila a Metoděje ztvárněných po vzoru starých byzantských ikon visí gobelínová verze jeho kresby Vodníka a o kus dál je zavěšen neméně slavný Krysař. Jako plodní návrháři se ukázali také architekti Dušan Jurkovič a Jan Kotěra.
Art deco a funkcionalismus
Za Schlattauerova nástupce, výtvarníka Jaro Kučery (1885-1950), se po stylové stránce uplatňovalo především pozdní art deco, třicátá léta byla ve znamení funkcionalismu. V období druhé světové války kvůli nedostatku kvalitního materiálu umělecká produkce stagnovala, k obnově došlo až v roce 1946, kdy zde začali restaurovat historické gobelíny.
Z období padesátých a šedesátých let stojí za pozornost vystavené tapiserie vytvořené podle návrhů Pravoslava Kotíka, Antonína Kybala a Mikuláše Medka. Z Kybalova ateliéru na Uměleckoprůmyslové škole v Praze vyšel dnešní ředitel Moravské gobelínové manufaktury Jan T. Strýček (1949), který je na výstavě zastoupen i svým nejnovějším geometrizujícím cyklem Tráva.
V devadesátých letech Strýček inicioval projekt Aktuální textilní umění, jenž se snaží obnovit spolupráci dílny s předními českými umělci a přepsat jejich vizuální jazyk do techniky gobelínů. Mezi nejzdařilejší práce, které byly do expozice z tohoto projektu zařazeny, patří tapiserie podle návrhů Karla Malicha, Jiřího Sopka či Jiřího Davida.
Výstava, jež nese v podtitulu název 110 let umění gobelínu, tak jasně ukazuje, že gobelín není jen stará tkalcovská a vyšívací technika, ale také neustále aktuální výtvarné médium, jež je schopno i toho nejmodernějšího výrazu.
Moravská gobelínová manufaktura
Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha, trvá do 28. září, vstupné 80, snížené 40 korun.
Hodnocení: 80 %