V písmu a hudbě nevidím rozdíl. Je to jedna vroucí nádoba, říká typograf

  6:55aktualizováno  6:55
František Štorm patří mezi přední české tvůrce písma. Na svém kontě jich má desítky včetně digitalizací významných fontů od Vojtěcha Preissiga či Jana Solpery, který jej i učil. Vedle grafiky se věnuje také muzice. Zpívá v metalové kapele Master's Hammer a podílí se na projektu Mortal Cabinet.

Ukázka z písmové tvorby Františka Štorma | foto: Archiv MF DNES

Co vás k typografii a tvorbě písma přivedlo a co vás na tom oboru baví?
Hra se znaky, spojení grafiky a techniky, maminka malířka, otec architekt. Typografie je jedno z nejstarších řemesel a já rád dělám věci, které vydrží aspoň pár let. Nejvíc mě na tom ovšem baví fáze kreslení a vlastního objevování.

Vy jste asi jeden z prvních, kdo u nás přišel s digitalizací fontů. Jaké to byly začátky?
Asi jsem jako první z toho udělal firmu, digitální písmolijnu, ale úplně první digitální písmo v Čechách už na škole dělal můj spolužák Andrej Krátky. Já jsem začal o něco později, víc jsem se živil grafikou. Pro knížky, plakáty, gramoobaly, značky, zkrátka na všechno jsem potřeboval nejlepší písma.

A nejlepší bylo si je sám vytvořit?
Začátkem 90. let se sem cpaly velké západní firmy jako Adobe, Linotype a URW, a těm jsem chtěl nakopat zadek. Taky mi bylo líto, že slavná česká písma z naší tradice nebyla digitální. Tím jsem vlastně začal – Preissig, Tusar, Týfa, Rathouský, Solpera. Od každého z nich jsem se hodně naučil.

Ukázky z tvorby českých písmolijen

Jan Solpera byl vaším učitelem na VŠUP. Nebyla práce na jeho písmu pro vás svazující?
Vůbec ne. S Honzou Solperou je dobré sedět a povídat, lhostejno, jestli u toho děláme font, nebo ne. Měl vždycky nesmírně přesně připravené kresby, já jsem nemusel nic podstatného vymýšlet nebo měnit. Autorský font je ale taky jistým způsobem svazující, mám-li jasnou představu, k čemu má být použit.

Co je dneska lepší výdělek - písmo na zakázku, nebo font, který uděláte a prodává se volně?
Zakázkový font s exkluzivní licencí přinese rychlý jednorázový zisk, „volné“ písmo se nějaký čas drží na trhu a pak zapadne, jiné se kdovíproč vynoří z minulosti a přijde do módy - je zábavné to sledovat. Nejvíc mě však baví práce na vlastním projektu, pro který potřebuju písmo, teď je to hudba.

Předpokládám, že myslíte projekt Mortal Cabinet, který tvoříte spolu se Samirem Hauserem a Řezníkem. Co vás tři svedlo dohromady?
Dali jsme se dohromady z potřeby fúze nejextrémnějších žánrů, která by pohnula ospalou českou scénou. Máme pocit, že posluchači zpohodlněli v zaprděném bahně. A máme obrovskou podporu fanoušků. Jako my pochopili, že je čas do toho pořádně praštit.

Čtěte v sobotu

Ukázka z práce písmolijny Suitcase Type Foundry

Více o českých tvůrcích písma čtěte v příloze MF DNES Scéna

Je pro vás muzika relax, protipól ke každodenní práci s písmy a na písmech?
Při práci na grafice musí být u mě ve studiu hrobové ticho, nanejvýš si pouštím klasiku. To nejde vydržet dlouho, přetlaky emocí pak vrážím do kartáčů, bubnů a řevu. Postupy jsou však, myslím, stejné – vývoj od nápadu k prezentaci přináší stejná rizika a nároky v jakékoli tvorbě. Hudba je u mě hodně vizuální záležitost, mám rád ilustrace a originální design, dokonce jsem si nechal postavit kytaru podle svého velmi detailního projektu a trvám na žluté barvě nástrojových kabelů. Při komponování na monitoru počítače vidím různě graficky odlišené obrazce a stopy nahraných zvuků, to má skoro stejný řád jako obraz. Ostatně v hudební terminologii se operuje s barevností i světelností zvuku. A jak známo, muzikanti často malují. Čili žádný protipól, je to jedna vroucí nádoba.

Vrátím se ještě k písmu, ale možná to bude otázka kacířská. Máte nějaké nejoblíbenější písmo?
Ale ne, to je dobrá otázka. Nejmilejší je vždy moje nejnovější – jmenuje se Alebrije (čti alebríche) a poprvé jsem ho použil na obalu letošního skvělého alba od Necrococka. Ten divný název pochází z Oaxacy v Mexiku, kde jsem začínal kreslit jeho výrazné kurzívy.


Nejčtenější

RECENZE: Metallica a opakovaný vtip? Už zase hity naředila Jožinem

James Hetfield, Metallica, Letiště Letňany (18. srpna 2019)

Americká kapela Metallica hrála v neděli večer v pražských Letňanech sedmdesáti tisícům fanoušků, koncert byl velkolepý...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Michael Bublé odehrál svou tuzemskou koncertní premiéru 24.1. 2014 v O2 aréně.

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Michael Bublé, Eros Ramazzotti nebo Ariana...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Ječící fanynky a jalová show. Praze se představila Billie Eilish

Billie Eilish 20. srpna 2019 v pražské O2 areně

Beznadějně vyprodaná pražská O2 arena přihlížela v úterý večer koncertní premiéře hudebního zjevení dnešní doby....

RECENZE: Tenkrát v Hollywoodu se najde vše, co má (nejen) Tarantino rád

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Dobám, kdy se muži nebáli být chlapy a ženy uplatnit svůj půvab, kdy z hereckých karavanů duněl kuřácký kašel a hvězdám...

Další z rubriky

Monet, Matisse, Renoir. Impresionisté dorazili pod dohledem policie

Henri Matisse, Květiny a ovoce, 1909

Kordon policejních vozů doprovodil šest desítek děl slavných impresionistů Clauda Moneta, Edgara Degase nebo Augusta...

Výstava předvádí Japoncům, jak Alfons Mucha ovlivnil komiksový styl manga

Z výstavy Timeless Mucha: Mucha to manga - the magic of line

Co má společného český secesní malíř Alfons Mucha s japonským komiksem, ukazuje velká výstava, která od letošního...

Koonsův Zajíc, symbol postmoderny, byl vydražen za 90 milionů dolarů

Metrová socha amerického tvůrce Jeffa Koonse nazvaná Zajíc, kterou vydražil v...

Metrovou sochu amerického tvůrce Jeffa Koonse nazvanou Zajíc dražili v newyorské aukční síni Christie’s. Nejmenovaný...

Najdete na iDNES.cz