Odstoupila jste poměrně nečekaně.
Vážně jsem zvažovala odchod už v minulém roce, kdy jsme se potýkali s velkými finančními problémy, které souvisely s provozem nově opravené budovy Uměleckoprůmyslového muzea. Nechtěla jsem však odejít z galerie v době, kdy měla potíže.
Proč jste se rozhodla odejít nyní?
Miska trpělivosti přetekla v souvislosti s posledními událostmi v galerii. Před několika měsíci jsme navázali kontakt se školitelskou firmou. Chtěla jsem vylepšit metody řízení aznalosti lidí o managementu a připravila seminář s firmou, kterou jsem si bohužel nedostatečně prověřila. Objevilo se podezření, že může být napojena na scientology.
Jak jste to zjistila?
První náznaky přišly od mých kolegů před konáním semináře, byly však velmi neurčité, do rukou mi nikdo nepřinesl žádný reálný důkaz. Tehdy jsem prověřila firmu běžnými metodami - nahlédnutím do obchodního rejstříku i webových stránek, kontaktovala jsem firmu samu i referenční podniky. Neměla jsem důvod k pochybnostem, mohu to přičítat své důvěřivosti. I já jsem absolvovala dvoudenní seminář této firmy bez sebemenšího podezření. Další kontakt představoval jednodenní seminář pro osmnáct zaměstnanců a několik návštěv pracovníka této firmy při jejich organizačních přípravách. Pochybuji, že by to stačilo k „nákaze“ či k vlivu nějakých manipulativních metod. Ale vyvolalo to v galerii vzrušenou atmosféru, která hraničí až s hysterií a nedůvěrou.
Že by jedno špatné rozhodnutí rozpoutalo takovou lavinu událostí? Nestojí za tím něco jiného?
Každý, kdo delší dobu působí ve vyšší funkci, kolem sebe nashromáždí okruh nepřátel. Takže někdy stačí malá chyba, která by v jiném kontextu vyzněla naprosto banálně, a stane se nahrávkou k útoku. Samozřejmě to byla chyba. Ale určitě nebyla tak závažná, ve zdravém kolektivu by nemusela být takovýmto způsobem zneužita.
Odchod je poměrně radikální řešení. Nebyla jiná cesta?
Nepochybně ano. Ale do konfrontace jsem jít nechtěla. Už jsem jednu krizi s personálními dopady prožila v roce 2000 a současnou situaci způsobil okruh spolupracovníků, které jsem si tehdy vybrala. Moje zklamání pramení právě z toho. Zjištění, že mi nevěří, bylo zásadní pro mé rozhodnutí. V takovém kolektivu se nedá pracovat.
Ministr kultury Pavel Dostál se vyjádřil, že zároveň s přijetím vaší rezignace poslal dopis odborům, ve kterém jim děkuje za odhalení vašeho pochybení...
Na mě se odbory v této věci vůbec neobrátily. Přitom se domnívám, že i další lidé z mého okolí měli hmatatelnější důkazy mnohem dříve než já a možná měl konkrétnější informace i ministr.
Co na vás mohlo spolupracovníkům vadit?
V posledním roce jsem se hodně soustředila na management, protože jsem si uvědomila, že se musíme něco naučit, abychom si práci dovedli lépe zorganizovat. Pokoušela jsem se jít cestou vzdělávání a změny systému práce. Ne každému se však může hodit, když je jeho práce průhledná a výsledky měřitelné.
Jak hodnotíte svoji šestiletou činnost v pozici ředitelky?
Mám z ní dobrý pocit, proto se mi neodchází těžko. Dokonce cítím značný pocit úlevy. Jen je mi líto situace, která nastala. Na druhé straně jsem ráda, že neodcházím z galerie v kritické době, kdy by měla závažné ekonomické problémy. Galerie má rozpočet na tento rok, který je příznivější než loňský. Máme připraven plán výstav na víc než na dva roky. Bude na mém nástupci, zda bude chtít zásadně změnit koncepci galerie, nebo využije připravených plánů.
Vyjádření odborů Moravské galerie v Brně k odstoupení její ředitelky |
Závodní výbor odborové organizace ověřil, že firma Business Success, která pořádala manažerské školení pro zaměstnance Moravské galerie (MG), je majitelem © L. Rona Hubbarda. Lafayette Ronald Hubbard je považován za zakladatele scientologie. Jeho citace se objevila jako jediný odkaz na prameny v písemných materiálech, které obdrželi účastníci školení včetně paní ředitelky. Školení, které ředitelka pro vybrané zaměstnance u společnosti objednala, bylo pořádáno dne 23. února 2003 a účastnilo se ho 18 zaměstnanců galerie. Někteří z nich pojali podezření, že firma Business Success s.r.o. aplikuje Hubbardovy administrativní technologie v podnicích. |
Bývalá ředitelka Moravské galerie, Kaliopi Chamonikola. |