Plzeňská výstava představuje umělce, který přerostl české poměry

  6:15aktualizováno  6:15
Retrospektiva Jana Autengrubera (1887–1920), kterou uspořádala Západočeská galerie v Plzni je, objevem prvního řádu. Předvádí rozsáhlé a výrazově různorodé dílo polozapomenutého autora, jemuž by mělo patřit čelné místo mezi průkopníky moderního českého malířství, po boku Bohumila Kubišty, Emila Filly nebo Jana Zrzavého.

Jan Autengruber: Vinice u Neapole, 1914 | foto: REPRO: ZÁPADOČESKÁ GALERIE

Jenže Autengruberovi, rodákovi z Pacova na Vysočině, osud nepřál. Studoval a úspěšně tvořil převážně v cizině, takže zdejší nacionální kritika jej nebrala v potaz.

Otřesná, byť krátkodobá zkušenost s první světovou válkou mu vzala iluze a postavila jej před otázku, co a především jak dál malovat. A španělská chřipka jej zabila dřív, než stihl na tuto otázku najít odpověď – v pouhých třiatřiceti letech.

Z Mnichova až do Itálie

Plzeňská výstava je pojata se vší důkladností. Kromě skicářů, korespondence, fotografií či ukázek autorovy sochařské práce nabízí na sto padesát Autengruberových obrazů z let 1904–1920: od juvenilních postimpresionistických krajinek, realizovaných na pražské umělecké průmyslovce, přes vrcholné, silně expresivní kresby a malby po díla pokoušející nové výrazové možnosti, autorovými slovy "upřímnou velkou formu".

Z retrospektivy Jana Autengrubera

Zatímco v tematické rovině měl Autengruber jasno – od počátku jej kromě krajiny přitahovala figura a zpracování starozákonních námětů, v rovině výrazu váhal a hledal. Pro inspiraci odjel nejprve do Mnichova, poté navštívil Paříž, následně zakotvil v Itálii.

Zatímco mnichovská etapa jej osvobodila ze zajetí akademismu a otevřela před ním možnosti expresionistické estetiky, z italského období pocházejí jak realistické krajinné skici, tak živelně pojaté malby koketující s abstrakcí.

Právě tyto práce dramatických tahů, prudkých barev a dekonstruovaných figur plus několik temných děl reflektujících Autengruberovu zkušenost z válečné fronty patří na výstavě k nejsilnějším.

Ale fascinující je celý jeho příběh: život a dílo umělce, který rychle přerostl malé české poměry a vzal si za cíl dál přehodnocovat a rozvíjet svůj výtvarný rukopis. Už kvůli tomu se vyplatí plzeňskou expozici, jež trvá do 29. listopadu, navštívit.

Hodnocení: 90 %

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Další z rubriky

OBRAZEM: Zakázali mu vystavovat. Stanislav Kolíbal míří na benátské bienále

Stanislav Kolíbal bude reprezentovat Českou republiku na letošním 58. ročníku...

Po téměř půl století, kdy komunistický režim zakázal po výstavě v Miláně Stanislavu Kolíbalovi vyvážet jeho díla do...

Dnes mladým na zdi visí spíš Ikea než umění, říká odborník Jaskmanický

Galerista Jiří Jaskmanický

Klientům radí, jak rozeznat investiční potenciál uměleckého díla, případně jeho autora. Jiří Jaskmanický platí za...

Šíma a Zrzavý byli velcí přátelé. Teď spolu vystavují v pražském Mánesu

Jan Zrzavý: Krajina u Vadína / Lom (1923, olej na plátně, 57,5 x 73 cm)

Výstavní síň v pražském Mánesu v těchto dnech hostí výstavu nazvanou Josef Šíma – Jan Zrzavý: Obrazy ze slavných...

Najdete na iDNES.cz