Sobota 4. února 2023, svátek má Jarmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. února 2023 Jarmila

New York je úspěch, ale sám o sobě nic nezaručuje

  11:50
Český výtvarník se slovenskými kořeny Ján Mančuška vystavuje od minulého týdne v prestižní newyorské MoMA, tedy v Muzeu moderního umění, kam se dostane jen světová špička.

Ján Mančuška před newyorským Muzeem moderního umění | foto: Jaroslav RichterČTK

Mančuškovo dílo Konference je součástí výstavy Compass in Hand, která prezentuje část sbírky kresby Judith Rotschildové. Jde přitom o instalaci a nikoli o kresbu, jakkoli jsou kresby jejím těžištěm.

Kdy a jak se Konference dostala do sbírky Judith Rothschildové?
Ján MančuškaKonference vznikla před sedmi lety ve Štýrském Hradci, na stáži, kterou jsem měl v Neue Galerie Graz. Pak jsem ji vystavoval v Praze na Bienále Zvon 2002, které dělal Michal Koleček, a pak na Manifestě 4 ve Frankfurtu nad Mohanem. Když jsem začal pracovat s Andrew Kreps Gallery v New Yorku, Andrew mi napsal, abych kromě instalace, kterou jsem připravoval pro svou první výstavu v jeho galerii, přivezl i další věci. Fragment Konference jsme pak nainstalovali v jeho showroomu. V té době, tedy v roce 2004, obcházeli světové galerie kurátoři sbírky Harvey S. Shipley Miller a Andre Schlechtriem a ti tu věc vybrali. Sbírka byla od začátku vytvářena s úmyslem věnovat ji Museu of Modern Art. V tomhle ohledu však v MoMA platí přísná pravidla: každá věc ze sbírky, která čítá okolo dvou a půl tisíce děl, musela projít komisí muzea a dar musel být akceptován z hlediska kvality. Na výstavu Compass in Hand vybral kurátor Christian Rattemeyer okolo tří set děl.

V této sbírce jsou hlavně kresby, vaše Konference je však instalace, i když kresba je její součástí či dokonce těžištěm. Kam a jak posouváte klasickou kresbu?
Myslím, že tvůrci sbírky se právě výběrem děl snažili definovat médium kresby ve všech jejích polohách. Kromě klasických prací na papíře se tu objevují i postupy blízké fotografii a výjimečně i instalace. Ale kresba se může definovat i jinak. Například vztahem k formátu a kompozici. Oproti malbě, které se otázka řešení formátu a kompozice bytostně týká, je kresba jakoby ve vzduchoprázdnu. Můžeme ji také definovat linkou a jejím deskriptivním charakterem. Nebo taky procesně, tedy kdy dílo odkazuje k procesu kresby, třeba jako její záznam. To je asi také nejbližší charakteristika v případě Konference. Osobně vnímám zařazení Konference do kontextu kresby velmi pozitivně.

Už dříve jste řekl, že Konference odkazuje k vyprázdněnosti politické a společenské scény – jak tomu mám rozumět?
Ján MančuškaKonferenci, tedy jako událost obecně, chápu jako velmi formální akt. Je to prostředek politické komunikace, často s velmi závažným pozadím, které je však téměř výhradně konfrontováno s odosobněním a vyprázdněním témat, jež jsou předmětem jednání, i lidských bytostí, které se na tomto aktu podílejí. Já jsem to obrátil. Svůj zájem jsem věnoval předmětům, které většinou konferenci provázejí a které po ní zbudou – hrnkům, lahvím, listům papíru. Instalace je koncipována tak, jako by proti sobě seděly dvě strany, na každé deset míst k sezení. Každé místo je do jisté míry samostatným fragmentem s vlastním konceptem. Předměty jsou pojednány jako otisky zúčastněných fyzických bytostí, ačkoliv se v Konferenci figura nenachází. Ubrousky jsou složené například do tvaru hrnku, podšálku a lžičky, kresby se objevují ve stojánkách z plexiskla, které se používají pro umístění jména nebo vlajky státu. Způsob, jakým jsem objekty a kresby vytvořil, vychází z bezmyšlenkovitých činností, které člověk dělá během jiných aktivit. Třeba kresby při telefonování. Nebo během jednání.

Takže přímý politický rozměr hledat nemáme?
Je asi málo období, kdy se člověk bezprostředné podílí na zásadních politických a společenských proměnách, tak jak to bylo po první světové válce, v 60. letech nebo po roce 1989. Ale po nějaké době se angažmá širších společenských vrstev začne nahrazovat pravidelnou, v nejlepším případě administrativní činností mocenských struktur. Politika se opět stane profesí.

Odkazujete tedy i na současnou politickou situaci u nás?
U nás tahle změna, o níž jsem mluvil, proběhla neuvěřitelně rychle a politická realita, která nastala po krátkém období na začátku 90. let, nabrala nechutnou podobu. Až se mi zdá, že politický režim, který byl udáván za hlavní důvod všech problémů, byl do jisté míry jen zástupný pojem. A myslím, že tohle se v určité bezvýchodnosti v Konferenci také objevuje.

Jak se vaše vnímání Konference změnilo během těch sedmi let, co je hotová?
Ján MančuškaMyslím, že paradoxně Konference z mých věcí, které stále kolují, asi nejvíc vychází z místního kontextu. Je tam cítit silné napojení na scénu 90. let u nás. Umanutá tvořivost byla myslím pro tehdejší scénu typická. A z dnešního pohledu je tenhle pocit ještě výraznější. Je to zvláštní věc, instalovat takhle starou práci znovu, a to v muzeu.

Čím?
Je to proces, kdy se člověk musí naučit mít ten objekt znovu rád. Vypovídá to hodně o tom, co je to muzeum, jaká je jeho funkce. Je určitá šance, že aktem instalace se z muzejního reliktu znovu stane umění. Ale důležité je, aby to znovu instaloval sám umělec.

Jste na New York zvyklý, přesto – považujete za úspěch vystavovat třeba vedle Beuyse?
Víte, na to si zakazuji myslet. Platí mylná představa, že když člověk vystavuje třeba na Manifestě, v Kunsthalle Basel nebo v MoMA, něco to zaručuje. Skutečnost je trochu jiná. Samozřejmě, že to hodně pomůže do budoucna, ale nezaručuje to nic. Hned druhý den se musí pracovat zase znova.

Ale navzdory těm pochybnostem si výstavu užíváte, ne?
Ján MančuškaNěkdy je trochu těžké si tyhle věci užít, protože pokud se něco takového podaří, okamžitě se nabídne otázka, jestli to do budoucna člověk překoná. Jestli náhodou už nepřijde konec. Ale samozřejmě jsem měl radost. Vystavovat vedle lidí, jejichž věci mám hodně rád a které mi pomáhaly budovat představu o tom, co je umění, je dobrý pocit.

  • Nejčtenější

RECENZE: Dara Rolins v O2 areně tančila, třpytila se a vzpomínala

Pražská show Dary Rolins v O2 areně pořádaná k oslavě jejích loňských padesátin nesla podtitul Největší koncert v...

Nářez latinských rytmů a lahváč jako sbohem. Punk se loučil s Hoškem z Plexis

Ve strašnickém krematoriu se v úterý odpoledne naposledy rozloučili s Petrem Hoškem, zpěvákem, zakladatelem a hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Prodavačka, majitel, těžká doba. Seriál Zlatá labuť v kostce

Premium Kdyby se u seriálů zveřejňoval seznam kmotrů, měl by premiérový projekt Novy s názvem Zlatá labuť, který teď po placené...

Koncertem v Dubaji nechtěla nikomu ublížit, hájí zpěvačku Beyoncé otec

Popová diva Beyoncé čelí kritice od fanoušků, když předposlední lednový víkend sezvala vybrané novináře a influencery...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodavač s hereckým kurzem a šlechtitel růží. Před 40 lety zemřel Louis de Funès

Miloval klid svého zámeckého skleníku, kde pěstoval růže. Nacházel v něm uvolnění po energií nabitém hereckém výkonu....

Průlom sedmnáct let od vraždy. Kmotra Mrázka zastřelil vrah ze Slovenska

Premium Mrzlo. Ze dveří zámečku na pražské Lhotce vyšel kmotr podsvětí František Mrázek. Nájemný vrah ležící sto metrů daleko u...

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Bílý kůň od Kupky se prodal za 42 milionů korun. Dražila se i další díla

Obraz s názvem Bílý kůň autora Františka Kupky se v neděli na aukci v Galerii Kodl prodal za 42 milionů korun včetně...

Krádež za válečného stavu. Za vyříznutí Banksyho ze zdi hrozí Kyjevanovi 12 let

Až dvanáct let za mřížemi hrozí obyvateli Kyjeva, který se v okolí ukrajinské metropole pokusil na počátku prosince...

Ráda vytvářím svět, do kterého lze vstoupit, říká výtvarnice Podzimková

Premium Výtvarnice Eliška Podzimková vytváří imaginární světy, do kterých pouští návštěvníky. Současné technologie už umožňují...

Moderně nemoderní romantik. Dinosauři Buriana zachránili, říká znalec

Premium Dílem Zdeňka Buriana se Rostislav Walica zabývá skoro celý život a zná téměř každou Mistrovu malbu, kresbu i skicu,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Janečková se po rakovině vrací do práce. Ukázala i fotky po mastektomii

Zpěvačka Patricia Janečková (24) si na sociálních sítích připomenula ne úplně příjemné výročí. Před rokem jí...