náhledy
Národní galerie zahajuje jarní sezonu otevřením čtyř výstav. Jde o retrospektivu Kurta Gebauera, expozici věnovanou podobám brutalismu v Praze, ozvěny benátského bienále a výtvarnou reflexi děl Edgara Allana Poea. Všechny expozice jsou k vidění v pražském Veletržním paláci (na fotce Dům bytové kultury).
Autor: Kamil Wartha
Výstava divákům představí projektovou dokumentaci jednotlivých realizovaných i nerealizovaných staveb včetně dobovým snímků těch nejvýraznějších (na fotce Centrotex).
Autor: Kamil Wartha
Nejširší retrospektiva Kurta Gebauera připomene umělcova známá díla jako výše vyobrazená Srdce z roku 2000.
Autor: © Kurt Gebauer
„Kurtova díla vždy vyvolávají úsměv. Avšak s typicky českým vědomím vlastní konečnosti, nicoty, která zůstává vždy na dosah. Jeho osobnost nemění dějiny silou, ale vyprávěním, jemným humorem a hlubokou lidskostí.“ říká Michal Novotný, kurátor a ředitel Sbírky moderního a současného umění (na fotce Ponorná socha na Vltavě z roku 2000).
Autor: © Kurt Gebauer
Z československého pavilonu v Benátkách se do Prahy vrací dílo Stanislav Kolíbala, mistra geometrické abstrakce.
Autor: Martin Polák, Národní galerie
Výstava, které je ozvěnou Kolíbalovy účasti v Benátkách, však návštěvníkovi nenabídne totožný zážitek jako v Itálii. Kurátoři expozice se zasadili o nový úhel pohledu na umělcovu tvorbu.
Autor: Martin Polák, Národní galerie
Čtvrtá výstava, která uzavírá jarní sérii, se jmenuje Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích a prezentuje, jak se dílem amerického autora nechali v průběhu desetiletí inspirovat čeští umělci (na fotce dílo Zlatý skarabeus Kryštofa Hoška z roku 2019).
Autor: COLLETT Prague/Munich
K vidění jsou však i mnohem starší díla - Františka Kupky nebo i Adolfa Borna (na fotce).
Autor: soukromá sbírka/Národní galerie