Znovuotevření Pražského domu fotografie (PHP – zkratka pochází z anglického názvu), do něhož už magistrát i ministerstvo kultury investovaly miliony, je vinou sporů a různých lemplovství stále v nedohlednu. Langhans galerie dramaturgicky nyní ztrácí dech, nemluvě o vysloveně tápající Leica Gallery Prague.
České metropoli, chce-li se nazývat metropolí kulturní, ostudně chybí středně veliký reprezentativní výstavní prostor, který by se fotografii věnoval systematicky a profesionálně – právě tím měl být PHP.
Dvě nové galerie založené v metropoli v minulých měsících tohle rovněž nesplňují, nicméně alespoň rozšiřují výstavní možnosti v centru města. Jedním takovým prostorem jsou dvě místnosti při Fotograf studiu, které provozuje občanské sdružení Fotograf 07. Druhým místem je podzemní prostor, který se rozkládá pod provozovnou firmy Fotoplus nedaleko metra Národní třída. Dostal název Galerie fotografie a sem nyní na moment sestoupíme.
To nejlepší i to neobvyklé
Fotografka a kurátorka Nadia Rovderová, která spolu se Suzanne Pastor Galerii fotografie dramaturgicky formuje, vyhlašuje, že sál bude představovat jednak to nejlepší z české fotografie, jednak zajímavosti například toho typu, že umělec, který se primárně věnuje jinému druhu tvorby, rovněž fotografuje – a zde budou jeho snímky představeny.
Činnost galerie rozjela přehlídka Alchymie daguerrotypie. Podle historika fotografie Pavla Scheuflera to bylo vůbec poprvé, co se v Praze uskutečnila samostatná výstava prací zhotovených v devatenáctém století nejstarší fotografickou technologií – už sám fakt, že na něco takového došlo až roku 2010, ukazuje na zanedbanost "Prahy fotografické".
Snímky na prodej
I nynější výstava Zrod moderní české fotografie se vrací do minulosti, konkrétně do meziválečného období. Svými pracemi jsou zastoupeni významní tvůrci oné epochy: Drahomír Josef Růžička, František Drtikol, Eugen Wiškovský, Josef Sudek, Jaromír Funke, Jan Lauschmann, Jaroslav Rössler.
Sestava jejich děl, kterou v Galerii fotografie vidíme, však není v ničem objevná, nejde o nové kurátorské čtení moderních klasiků. Hlavním kritériem kolekce je to, že jsou zde sneseny exponáty prodejní – buď původní zvětšeniny (takzvané vintage printy), nebo zvětšeniny pozdější, zhotovené z původních negativů. Ceny se pohybují od osmi do 128 tisíc korun; pouze Sudkovy snímky nejsou na prodej. Ostatně prodejní byla i výše zmíněná přehlídka daguerrotypií.
Na tom, že výstava je nasměrována prodejně, není nic špatného. Ale má-li Galerie fotografie současně ambice umělecké, potom by expozice měla být kurátorsky formulována a textově vybavena o dost lépe, než je nynější prostinké rozvěšení děl známých jmen.
Zrod moderní české fotografie
Kurátorky Nadia Rovderová a Suzanne Pastor. Galerie fotografie, Dům Chicago, Charvátova 11, Praha 1. Výstava trvá do 3. července.
Hodnocení MF DNES: 50 %