Pasta Oner, Kid eternity, 2018, olej a akryl na plátně, 150 × 150 cm, soukromá...

Pasta Oner, Kid eternity, 2018, olej a akryl na plátně, 150 × 150 cm, soukromá sbírka | foto: Michal Zikmund

Dělí je století, spojuje dokonalost. Na Kampě vystavují Pastu Onera s Muchou

  • 3
Galerijní sezona metropole je vzdor prázdninám v plném proudu. Museum Kampa zdobí díla Alfonse Muchy a Pasty Onera, v Mánesu vystavuje Jan Gemrot a do Rudolfina dorazilo umělecké dílo na koňském povozu.

Za myšlenkou propojit dílo světoznámého secesního malíře Alfonse Muchy a současného umělce Pasty Onera proslaveného hlavně díky graffiti stojí kunsthistorik Karel Srp.

„Oba autory fascinoval svět luxusních značek, krásy, elegance a přepychu. Zatímco Alfons Mucha se na konci 19. století v centru společenského i kulturního života na formování tohoto světa podílel, Pasta Oner z něho po více než sto letech již plnými doušky čerpá a pohrává si s odkazy na nejrůznější obrazová schémata, s ikonickými produkty, jako jsou Coca-Cola nebo nejdražší šampaňské,“ vysvětluje svůj záměr Museum Kampa. Oba autory pak má spojovat ještě fascinace dámskou tváří a touha po dokonalosti, která přetrvá.

Celkem je v Museu Kampa na výstavě nazvané Elusive Fusion k vidění dvacet Muchových děl. Jedním z nejimpozantnějších je obraz Doba římská a příchod Slovanů, které vzniklo v roce 1900 pro světovou výstavu v Paříži a předznamenalo vznik Slovanské epopeje. Mucha v něm rozvíjí mytologické téma střetu antické a slovanské kultury.

Zajímavý střet se odehrál také na protější straně Vltavy, kde se setkala technologie našich předků se současným uměním. Koňský dřevěný povoz, jenž původně sloužil k rozvozu piva, totiž převážel z Holešovic do Galerie Rudolfinum dílo umělce Tomáše Moravce. 

Způsob dopravy odkazuje k hlavní myšlence připravované výstavy Unplugged, která se má otevřít 12. srpna. „Zajímá nás motiv vystoupení z komfortní zóny, redukce prostředků při zachování profesionality institucionální reprezentace. Chceme poukázat na kvality, které přehlížíme díky snadnosti používání strojové a automatizované výroby,“ vysvětluje Maja Ošťádalová za Galerii Rudolfinum. Mezi dalšími vystavujícími umělci je Tomáš Džadoň, Patrície Fexová, Habima Fuchs nebo Rinus van de Velde.

Dnes otevírá svou prodejní výstavu ještě konceptuální malíř a hyperrealita Jan Gemrot v prostoru Adolf Loos Apartment and Gallery v Mánesu a na toto úterý je v Arthouse Hejtmánek plánována aukce, jež zahrne mimo jiné díla Jana Zrzavého či Adolfa Borna.